Csokigyár ostrom Szentgotthárdról - Kerékpártúra

Simon Ádám
Tankó József
Simon Ádám, Tankó József
A Csokigyár ostrom Szentgotthárdról - Kerékpártúra hossza 70 Km. Az útvonal szintemelkedése 170 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország, Ausztria területén található.

A túra kerettörténete: Kollégával ketten elutaztunk kerékpártúrát gyártani Szentgotthárdra, megszálltunk a kerékpárosok által is kedvelt Lipa Hotelben és Siklér Imre túravezető triatlonista segítségét kértük az útvonalak összeállításában. A közepesen nehéz túra elképzelésünkre egy emelkedőkkel és látnivalókban is gazdag, 70 km-es túrát javasolt. Kontrollszemély (értsd: ritkán bringázó, de motivált amatőr) kollégám is túlélte a túrát, igaz, aznap délelőtt már legyűrte az 50 km-es családi Lapincs-völgyi kerékpártúrát is, s a kettő egyben már kellően fárasztónak bizonyult.

Kerékpárral a Zotter csokigyárba

Hosszú, helyenként erőt próbáló emelkedőkkel, de pazar tájakkal és érdekes úticélokkal tarkított útvonal. A túra fő pihenőpontja kétség kívül a Zotter csokigyár, ahol kóstolás mellett vásárolni is lehet a kézi készítésű finomságokból. A csokigyárig meg kell küzdeni a terep-elemekkel, a visszafelé út viszont már kényelmes, elhanyagolható szintkülönbségű szakaszon halad. A csokigyár előtt, vagy után (esetleg helyett) strandolni is lesz alkalmunk. Az emelkedős szakaszok hosszúak, de olyan helyeken visznek végig, amik fájdalomcsillapítóként hatnak.

Csokigyár ostrom Szentgotthárdról - Kerékpártúra-5
Csokigyár ostrom Szentgotthárdról - Kerékpártúra-9

01 - Szentgotthárdot egyből az osztrák határ felé hagyjuk el a Hunyadi János úton, át a vasúti síneken a temető mellett, majd az otthagyott határőrbódéról, meg az osztrák helységnevekből tudni fogjuk, hogy áthaladtunk a határon.

02 - Mogersdorf felé, vagyis balra indulunk az úton. Nyugodtan az úton, ez ugyanis már Ausztria, nem fognak sem letolni, sem ledudálni az útról, de általában van ún szervíz út is az itteni utak mellett. Az 57-es útig letérés nélkül haladunk: Mogersdorf, Weichselbaum, Rax.

03 - Jennersdorfba érve az első körforgalomnál a 3. kijáraton, vagyis az 57-es úton tekerünk tovább.

Csokigyár ostrom Szentgotthárdról - Kerékpártúra-16

04 - A következő körforgalom után (továbbra is az 57-es számú úton) nagyjából 700 méterre jobbra fordulunk Grieselsteiner Strasse-ra, Grieselstein felé.

05 - A főúton haladva elhagyjuk a falut, majd egy balra ívelő kanyar után az út jobbra fordul, de mi balra tartva, egyenesen haladunk tovább a másodrendű úton.

06 - Magland, Unterlamm után elérkezünk Oberlammba, ahol az első komoly emelkedő vár bennünket. Ja és közben áttekertünk Stájerország tartományba.

Csokigyár ostrom Szentgotthárdról - Kerékpártúra-18

07 - Oberlamm körforgalmánál a 3. kijáraton, vagyis Fehring felé tartunk. Hamarosan találkozunk az első emelkedőnkkel.

08 - Az emelkedő tetején kereszteződéshez érünk, ahol jobbra fordulunk. Az jobbra elénk táruló látványtól feltámad majd az érzés: "megérte feltekerni ide"

Csokigyár ostrom Szentgotthárdról - Kerékpártúra-20

09 - Lesz egy hívogató lejtős kanyar, ám ne adjunk a kísértésnek, egyenesen haladunk tovább, a kissé emelkedő úton. A panoráma és a lejtszakasz után a főútra balra vesszük az irányt, Riegersburg felé.

10 - Újra alkalmunk lesz panorámázni és emelkedők után lefelé suhanni, mígnem elérünk Hatzendorfba, ahol a vasúti kereszteződés utáni nagy kereszteződésben a szent minitoronynál jobbra tartunk.

11 - A balra lévő "ABC" magasságában jobbra fordulunk Riegersburg irányába. Kiérve a faluból a távolban már láthatjuk a hegy tetején lévő Riegersburg kastélyt, ahova mi ugyan nem mentünk el, de nem jelent plusz kitérőt azt is megcsodálni - igaz, felfelé kell érte tekerni.

Csokigyár ostrom Szentgotthárdról - Kerékpártúra-21

12 - A riegersburgi emelkedő alján - ahonnan tovább haladunk majd a csokigyár felé, vagy itt lehet a várhoz is felmenni - megpihenhetünk a csábító strandon is belépő fejében, vagy itthagyhatjuk elfáradt pajtásainkat, míg mi visszatérünk a csokigyár-ostromból.

13 - Az emelkedő egy kereszteződéshez visz, ahol jobbra fel a már említett kastélyhoz mehetünk egy egészséges emelkedő szakaszon, de mi balra indulunk a Zotter csokigyár irányába. Elsőre egy élvezetes lejtmenetnek tűnik, ám hamar elkezdődik a hosszú felfelécaplatás. A kereszteződéshez képest, Bergl-n keresztül mintegy 2,7 km-re bal kéznek megleljük a csokigyárat. Feltétlen nézzünk be!

Csokigyár ostrom Szentgotthárdról - Kerékpártúra-40

14 - Visszafordulunk és gyönyörködünk a panorámában és élvezzük a hosszú lejtmenetet, egészen az előző kereszteződés előtt emelkedőig, ahol jobbra visszafordulva még egy picit süllyedhetünk.

Csokigyár ostrom Szentgotthárdról - Kerékpártúra-43

15 - Visszatérünk a strandhoz és egészen Hatzendorfig az idefelé útvonalon haladunk. Ettől kezdve már viszonylag sík terepen haladunk vissza Szentgotthárd felé. Hatzendorfnál az "ABC"-nél balra, majd a szentminiépítményes kereszteződésnél nem vissza, hanem jobbra fordulunk.

Csokigyár ostrom Szentgotthárdról - Kerékpártúra-42

16 - Brunn-ba érve az első komolyabb lehetőségnél balra fordulunk Unterlamm felé. Ettől kezdve gyakorlatilag egyenesen haladunk Weinber an der Raab, Hohenburgg - Weinberg, Hohenbrugg an der Raab helységekene keresztül Jennersdorfig, ahol a 4. pontban elfordultunk. Innen vissza tovább Weichselbaum, Mogersdorf és Szentgotthárd, Magyarország.