Családi Galyatető kerékpártúra Túra

A Családi Galyatető kerékpártúra Túra hossza 32 Km. Az útvonal szintemelkedése 450 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

útvonal: Görgő-bikki pihenő – Görgői út – Mátraszentimre (– Három falu Temploma) – Galyatető – Mátraszentimre – Görgő-bikki pihenő

Dél felől Mátrafüredről, észak felől pedig Parádról a 24-es úton tudjuk elérni a Mátrafüred és Mátraháza között található Görgő-bikki pihenőt. Ezen a keskeny, aszfaltozott úton a forgalmat az év túlnyomó részén egy sorompó tartja kívül, így kényelmesen tekerhetünk rajta családostul is akár. A parkolóban pedig ott hagyhatjuk az autónk.

Mint a legtöbb hazai trekking túrára, erre a körre sem ajánlott feltenni túlzottan keskeny gumit, mert több helyen felfagyás és repedés keserítheti meg az életünk. Én a 32-34 mm széles semi-slick külsőket ajánlom.

Könnyed lejtmenettel kezdünk. Az út a Nagy-völgy oldalában kacskaringózik, mely meredeken zuhan balunkon a mélybe, lélegzet elállító látványt biztosítva a nyugati Mátra vonulataira.

DSC_2593_k_resize.jpg ForrĂĄs: Paraferee
Kép forrása: Paraferee

Komótosan haladunk felfele, amit néhol lejtmenet szakít félbe. A Csór-réti-víztározó leágazását elhagyva a Kőris-nyak-oldalban haladunk, mely szakaszon őszi időszakban könnyedén találkozhatunk szarvasokkal, vagy ritkán akár muflonokkal is!

A szénégetőket és egy T-elágazást elérve balra tartva tekerünk, tovább folytatva a felfele kerekezést. Ez a rész is több helyen csodálatos kilátást nyújt balunkon.

Végül felérünk a galyatetői műútra, közvetlen Mátraszentimre felett, a mátraszentlászlói bekötőúttal szemben. Itt érdemes rövid kitérőt tennünk utóbbi település felé, és egy kilométernyit gurulnunk, a Három falu templomáig. Az épület hétköznapokon zárva van ugyan, de kívülről is gyönyörű. Pár száz méterrel még tovább pedig hazánk legmagasabban fekvő sípályáinak egyikét nézhetjük meg.

A Három falu temploma ForrĂĄs: Paraferee
A Három falu temploma
Kép forrása: Paraferee

Három falu temploma

A mátraszentistváni bekötőút mellett, kb. 100 méterrel az úttól, mátrai terméskőből épült templom áll. Az épület a hazánk legmagasabban fekvő három településétől, Mátraszentimre – Mátraszentlászló – Mátraszentistván, nagyjából egyenlő távolságra található, miután ezen települések, az épülő templom helyéről folytatott vitáját az egri érsek így oldotta meg. A templom 1942-ben lett felszentelve.

Visszatérve a műútra, balra fordulunk (ha nem mentünk el a templomhoz, akkor a Görgő-bikiről jobbra). Másfél kilométernyi kaptatóval érünk fel Galyatetőre. A parkoló balján, százméternyi sétával találjuk meg a lélegzetelállító látványt nyújtó terméskövekből épített kilátót, amit 2015 tavaszán adnak át felújított és megmagasított formában. Tetejéről most már zavartalan látvány tárul tiszta időben akár a Magas-Tátráig is!

A kilátó tövében több kifőzde is található, így ha megéheztünk és megszomjaztunk itt könnyedén tudunk energia utánpótlást bevinni szervezetünkbe.

Ha újra nyeregbe pattanunk, az eddig megtett útvonalon jutunk vissza a kiindulási ponthoz. Érdekes érzés lesz, ahogy bár ugyan azon útvonalon tekerünk, egy teljesen más látványkép tárul majd elénk.