Bringával a háton

Simon Ádám
A Bringával a háton hossza 23 Km. Az útvonal szintemelkedése 500 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Nehéz. Az útvonal Szlovákia területén található.

Kerékpártúra Donovalyból

01. Indulás felfelé a sípályán. Nem olyan könnyű, mint elsőre látszik. Sok a gödör, hupli. A pálya meredeksége felfelé nézve jobbról balra nehezedik.

02-03. A sípálya tetején balra indulunk az aszfaltúton, követjük a piros jelzést Bully településen keresztül az erdőbe vezető földútig.

04. Emelkedős földút, az elágazásnál balra tartunk.

05. Földúton haladunk tovább, majd ismét egy elágazás. Ottjártunkkor nem volt jelzés sehol. Jobbra indulunk tovább.

06. A rövid, de durva emelkedőn feltekerve meglátjuk a piros jelzést egy balra eső fán, tehát jó úton haladunk.

07. Meredek, tolós rész az elején, kétfelé ágazó úttal, melyek 50 méter után újból összeérnek. A két útszakasz találkozása után tekerhető emelkedő a két megye határáig, a hegy legmagasabb pontjáig.

08. Nagyköves, földes jeltős szakasz, a nagy rétig ereszkedünk. (A réten balra fordulva rövidre vághatjuk a túrát és gyorsan visszajuthatunk a szállásra, lásd: Rozsdás-kútból kortyolgató)

Itt kezdődik a tolás

09. Egyenesen haladunk tovább a piros jelzésen. Hamar bringatolásra váltunk.

10a. A tolás után még egy pici kapaszkodás/tolás-ért cserébe gyönyörű panorámában gyönyörködhetünk (1208 m).

10b. Ha fáradtak, lusták, vagy sietősek vagyunk, akkor elkerülhetjük a csúcshódítást a szintúton.

11. A hegygerincen, viszonylag vízszintes terepen örömtekerünk tovább.

12. Egy táblához érkezünk, ahol balra visz a sárga jelzés. Kerülhetünk balra a sárga jelzésű színtúton, könnyű terepen (12-14b), vagy egyenesen fel az 1330 méter magas hegycsúcsra, pazar panorámával. Ez utóbbi esetében hamar tolóssá válik a terep.

13. A csúcs után egy rövid szakaszon enyhe lejtésű, tekerhető útszakaszon haladunk.

14. Nagyon meredek lejtős szakasz következik, ahol az ember viszi a bringát, tekerni még talán a dh-soknak is lehetetlen. Emiatt a szakasz miatt jelöltük az elkerülő útvonalat. A lejtő végén nagy tisztásra jutunk, ahol menedék és túristatérkép is van. Itt balra fordulunk a kék jelzésen, elhagyjuk a piros útvonalat.

15. Apróköves, autók által is kijárt, hosszú lejtős útszakasz Korytnica (Koritnyicafürdő) felé a kék jelzésen.

16. Beérkezünk Koritnyicafürdőbe. Az aszfaltozott úton haladunk a T-elágazásig, majd ott balra fordulunk.

17. A gyér forgalmú úton eljutunk a főútig. Balra térünk B.Bistryca irányába.

18. A főúton csak egy bő 700 méteres szakaszon kell tekerni, van elég hely az út szélén, elférnek mellettünk az autók.

19. Az első leágazásnál jobbra térünk, a sárga jelzést is felfedezni véljük. Sóderszerű apróköves úton 8-900 métert tekerünk.

20. Egy földön lévő sziklára festett balra mutató sárga jelzést találunk, tehát teszünk egy hajtű balost. A forduló után a sárga jelzést elhagyjuk (az felvezet a hegytetőre gyalogúton), mi maradunk a kitaposott szintúton. Ez az utolsó földutas szakaszunk. Egy elágazással találkozunk, ami emelkedőre vinne, na arra nem megyünk, maradunk a vízszintesen.

21. Elérve az aszfaltutat, jobbra fordulunk (Itt balra indulva levághatjuk az utat, de akkor kimaradunk a fagyizásból/sörözésből és a fináléból: a sípályán legurulásból). A sípályáig emelkedős útszakasz, vendégházak és erdős részek váltják egymást. Átszeljük a sípályát és a sífelvonót is. Nagyjából a felvonótól lejt az út a vendéglátóhelyekig, ahol a beígért fagyit/sört elnyalhatjuk.

22-23. Az információs porta melletti hídon bringával is áttekerhetünk, majd balra ízlés szerinti magasságból legurulunk a sípályán a végcélunkig. Finálé!