Menü

2001.08.01.     Hozzászólás 0

Zerge

Zerge 29-es montija

A 29-es elterjedése elég lassú volt, így a bringát sem volt egyszerű „hazai” alkatrészekből összerakni.

Pár éve már találkozhattunk 29-es montikkal hazánkban, így biztosan nem nekem volt az első. Mindig úttörőként kaptam az újdonságokon, nekem volt először a mezőnyben tárcsafékem, vagy full telós bringám. A 29-es elterjedése elég lassú volt, így a bringát sem volt egyszerű „hazai” alkatrészekből összerakni.

Megszokott a hazai alkatrészhiány még a 26-os bringáknál is, nemhogy a 29-nél. Persze 2012-től már jobb lesz a helyzet, hisz felismerte szinte az összes kerékpáralkatrésszel foglalkozó cég az igényt.

 

 

Kezdjük a vázzal: a Merida a 29-ek terén kezdőnek számít, így csak egy középkategóriás alu vázzal jöttek elő. Persze 2012-től már karbon merev, vagy full telós is lesz a palettán. A váz kiválasztásában a nehézséget az új méretezés adta, míg eddig 20”-as vázmérettel tekertem, most választhattam 19” vagy 21” között. Nagyon sokat foglalkoztam a kérdéssel, sokakkal beszéltem végül a próba adta meg a jó választ. Minden adat a 19” mellé állt, de a próba egyértelműen a 21”-ra adta a végső választ. Fontosnak tartom, hogy a méretnél ne a szokások szerint, hanem próba után döntsünk, s ne féljünk a nagyobb vázmérettől sem.  Visszajött a merevvázaknál a 27,2-es nyeregcső, melyek komfortosságot adnak a bringáknak, nem beszélve arról, ha egy hátranyúló karbon nyeregcsővel tunningoljuk a gépet.

 

 

A villa kiválasztása már nem igény szerinti volt, hisz szinte lehetetlen 29-es minőségi villát itthon beszerezni, végül egy RockShox RLT mellett döntöttem, bár ezt sem lehetett itthon beszerezni.

A kerekek 240-es DT agyakkal és 470 grammos DT felnikkel, DT küllőkkel és DT alu küllőanyákkal egy strapabíró és minőségi darabok lettek. Élvezet volt fűzni őket, annál már csak a használatba vétele volt felemelőbb.  CST Caballero gumit tettem fel 2,25-ös vastagsággal, de vettem 2.0–es méretűt is, ám az túl filigránnak tűnik.

Kitapasztalom melyik lesz a jobb, de az biztos, hogy hatalmas a tapadása a 29-nek a 26-os kerékkel szemben.
A szett kiválasztásánál a fogszám eltalálása volt a legfontosabb, így egyértelműen a 38-26-os áttétel a jó választás, hátul pedig egy 11-36-os sor. Persze ez már 2 x 10. Mivel már 16 éve megyek 180mm–es hajtókarral, így a 2x 10-es rendszert csak az XTR-el tudtam megvalósítani, amit nem is bánok. Shimano XTR váltók és váltókarok gondoskodnak a nagyszerű váltásteljesítményről. Sajnos a borsos ár miatt le kellett mondjak az XTR fékekről, így egy jó döntésem miatt Tektro Oriont pakoltam fel a bringára. Fékteljesítménye 160-as tárcsákkal is kielégíti a nagy 29-es kerekeket.  A Tekro féktárcsáit persze lecseréltem XTR-re, de ezt már csak a centerlock fanatikusságom miatt.

 

 

Alkatrészek: mivel egy épített  bringa sokszor csiricsáré, így Ritchey bácsi cuccait tettem a bringára. Nem más indította ezt a választás, mint a Ritchey Superlogic rizer kormány, amibe beleszerettem. Így jött a Ritchey WCS karbon nyereg. A stucni méretválasztása is elég hosszadalmas volt, végül a 26-hoz képest 1cm-el kellett rövidebbet feltennem, így egy 110mm-es Syncross lett a befutó. A kinézett Ritchey WCS idén már nem kerülhetett fel gépemre, az FSA-nak SL-K white-blue lett volna a másik választás, de felejtős volt sajnos.

 

 

Aranylánc, kissé furának tűnik, de mivel tényleg csak hétvégeken megyek tekerni, így mindig tiszta a bringám. Az arany lánc, ha tiszta, akkor jól is néz ki, így van miért tisztítsam a láncot.

Kiegészítők: Az első kiegészítő, amit le kellett cseréljek az a kispumpa. A 29-es kerékbe rengeteg levegő kell, így egy nagy pumpát kellett feltenni a vázra.  A belsőt sem mástól kérem, így egy Vaude kistáskába teszem a belsőt és némi költeni valót.

 

 

MENET KÖZBEN:
Kényelmes, kényelmes, kényelmes. Szerintem 180cm felett van létjogosultsága a 29-es bringáknak. legelőször a kényelem tűnik fel, még a full telósom után is (Merida Ninety-Six).  Kistányéros mászásoknál viszont nincs a megszokott egyensúlyozás, azaz nem kell előrecsúszni a nyergen, hogy ne emelje az orrát a bringa, s nem kell hátracsúszni a tapadás miatt. A 29-el bármikor felmászhatunk egyensúlyozgatás nélkül, sőt kiállhatunk a nyeregből is, mint ahogy országúton megszokhattuk.

Mondok hátrányát is a 29-nek: mivel a tengelytáv majd 4cm-el nőtt a középrész magasság pedig megegyezik, így több kiálló tereptárgyba akadunk bele, így erre külön oda kell figyelni. A 29 hátránya még a súlya, s sokkal kevesebb alkatrész közül választhatunk.

Amitől féltem azok az egynyomsávos ösvények,  technikás lejtők. Félelmem alaptalan volt a bringának a tengelytáv-növekedését nem lehet érezni, s mivel még a tapadás is megnő a gumifelület miatt, így sokkal élvezetesebb a lejtőzés.

 

 

Váz: Merida Twenty-Nine Lite 21”
Villa: RockShox Reba RLT 29”
Agyak: DT240 32L
Felnik: DT X470
Küllők: DT Revolution
Küllőanyák: 20mm ALU Cián
Belső: Schwalbe 622x 47
Külső: CST Caballero 29x2,25
Felniszallag: BikeFun
Fékek: Tektro Orion
Féktárcsák: 160mm- XTR
Kormány: Ritcheh SuperLogic  Rizer
Lánc: KMC X10SL Gold
Nyereg: Ritchey WCS Carbon
Nyeregcső: 27,2 Merida Carbon
pumpa: Lezyne
kulacstartó: Elite
Hajtókar: Shimano XTR FCM-980 180mm 26-38
Sor: Shimano XT 11-36 10-es
Stucni: Syncros
Nyeregcsőbilincs: KCNC cian
Markolat: KCNC cian
elsőváltó: Shimano XTR Top
Hátsóváltó: Shimano XTR RDM980 GS
pedál: XTR
vátókar: XTR
gyorszár: Ultegra/ Tune
pulzusmérő: POLAR CS500cad TDF
kormánycsapágy: Ritchey WCS

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.