Zágrábban és Pécsett hódítottak a teherbiciklik az Európai Mobilitási Héten Hír

Hajtás Pajtás
2015/10/01
...havonta több ezer csomagot szállítva szmogmentesen....
Hirdetés

Pécs önkormányzata az Ökováros-Ökorégió Alapítvánnyal, a budapesti Hajtás Pajtás biciklis futárszolgálattal, valamint a Király utcában található üzletekkel és azok beszállítóival együttműködve szeptember 16-22. között, az Európai Mobilitási Hét keretében egy a belvárosra fókuszáló környezetbarát áruszállítási rendszert tesztelt. 

 

Az alapötlet rendkívül egyszerű

A furgonok és teherautók által nagyobb volumenben, távolabbról a belvárosba szállított áruk a Király utcában kialakított ún. városi áruátrakó központba kerültek. A mini raktár központi elhelyezkedése lehetővé tette, hogy innen a lehető legkisebb környezeti terhelést jelentő, emberi erővel és elektromos rásegítéssel hajtott teherbiciklik és triciklik juttassák célba a küldeményeket. A módszer még nem tökéletes, mivel a teherautókon általában raklapokra téve szállítják az árut, amit a jelenlegi triciklikkel sem lehetséges mozgatni, ezért az egységrakományt meg kell bontani és kisebb, a teherbiciklik méretéhez illeszkedő adagokban kell szállítani.

 

Hajtás Pajtás Cargo
Hajtás Pajtás Cargo

 

2015. szeptember 18-án Cargo Pécskeréken címmel szakmai napot is szerveztek a Városháza dísztermében, melyre a helyi döntéshozók és szakemberek mellett a civil szféra képviselői is meghívást kaptak. Az előadók között volt Nagy Csaba (Baranya Megyei Közgyűlés elnöke), Csaba Ders (Pécs főépítésze), Kilián Zsolt (Hajtás Pajtás), Bereczky Ákos és Strang Tamás (Budapesti Közlekedési Központ), illetve Szíjas Ákos (Cargonomia).

A szakmai nap programjának kialakítását az a Hajtás Pajtás biciklis futárszolgálat segítette, akik 22 éve vannak jelen a budapesti és 5 éve a római piacon, 2014. július óta pedig tagjai a 7 országot felölelő Cyclelogistics európai uniós projektnek, így első kézből értesülnek a kerékpáros teherszállítás legújabb módszereiről és fejlesztéseiről.

 

Dugódíj? Bagatell!

A dugódíjat alkalmazó nagyvárosokban (pl. London, Göteborg) és a világörökségi helyszíneken (pl. Cambridge, Barcelona, Budapest) nem csak az környezetvédők vagy alternatív szolgáltatók próbálkoznak a cargo biciklik használatával. Mára valamennyi globális logisztikai szereplő elindította saját teszt üzemét a világ különböző pontjain. Budapest legbelső kerületében zajló közös projektjükben a Hajtás Pajtás a GLS csomagszolgálat összes teherautóját kiváltotta elektromos furgonjával és elektromos rásegítésű teherkerékpárokkal,

havonta több ezer csomagot szállítva szmogmentesen.

 

Hollandiából és Dániából kezdetben gyermekszállítási és bevásárlási céllal elterjedt teherbicikliknek Európa szerte egyre több vállalkozás szán főszerepet a belvárosi házhozszállításban. A gyártók egyre hosszabb előjegyzési időkkel dolgoznak a növekvő kereslet miatt. Az biztos, hogy hosszú távon a vállalkozások és a helyi lakosság is profitálhat a dízel furgonokat mellőző áruszállítási rendszer kialakításából. Ez nem lehetséges egyik napról a másikra, mivel rengeteg embert érinthet a behajtási szabályok radikális változtatása. Az önkormányzat ösztönző és korlátozó intézkedései mellett az üzlettulajdonosokkal és beszállítókkal is szakmai párbeszédet kell folytatni a piaci alapú, de a lehető legkisebb zaj- és légszennyezésű rendszerek üzemeltetése érdekében.

 

Hajtás Pajtás Cargo
Hajtás Pajtás Cargo

 

5 raklapnyi áru biciklivel

Mi két dologra kaptunk megbízást az EU-tól. Az egyik, hogy bővítsük a Hajtás Pajtás piaci szolgáltatásait és javítsuk a meglévők minőségén, meghozva a piac kedvét a kibocsátásmentes logisztikához. A másik, hogy a kapcsolati és szellemi tőkénket megosszuk azokkal az önkormányzatokkal és logisztikai vállalkozásokkal, akik egyre racionálisabb döntésnek látják a furgonok lecserélését emberi erő hajtotta teherkerékpárokra. Ez utóbbira kiváló példa volt a pécsi szakmai nap is. Az érdeklődés pedig egyre nagyobb, a Drogerie Markt például a pécsi Király utcában tesztelte először, miként lehet 5 raklapnyi árut kiszállítani biciklivel a sétálóutcában” - mondta Kilián Zsolt közlekedésmérnök, műszaki tanácsadó.

A nemzetközi autómentes napon, szeptember 22-én a Cyclelogistics projekt részeként nem csak Pécs, de Zágráb utcaképét is átrajzolták a Hajtás Pajtás cargo bringái. A helyi Sindikat Biciklista civil egyesülettel közösen szervezett konferencián mutatták be a teherbiciklis szállítás budapesti és nemzetközi üzleti modelljeit. Az esemény egy belvárosi cargo bringás felvonulással zárult, felhívva a helyi lakosok figyelmét az autómentes életformát is kényelmessé tevő különös szállítóeszközökre.

 

Hajtás Pajtás Cargo
Hajtás Pajtás Cargo

 

“Nagyon bíztató volt az esemény, és az érdeklődőkkel beszélgetve máris esély mutatkozik a csomagszállító teherkerékpárok megjelenésére néhány horvát város - például Dubrovnik - autóktól elzárt történelmi negyedében.” - nyilatkozta Kürti Gábor, a Hajtás Pajtás ügyvezetője.

Hirdetés