Menü

2015.06.08.     Hozzászólás 0

XTR 2015 mechanikus és elektromos szett teszt

Diájtú és az elektromos orgonya


Hogyan tesztelsz egy versenyzőknek szánt szettet, ha nem vagy versenyző? Kölcsönadod egy igazi rájdernek és megkérdezed a véleményét.

Az XTR mechanikus és Di2 elektromos szettet így rajtam kívül Sipiczky Csaba mtb és terep triatlon rájder nyúzta. 

 

Kell-e nekünk XTR szett?

Kicsit provokatív a cím, de az én személyes válaszom egyértelműen: IGEN, de…
A helyeslés azért mert egy álom. Álom a működése, a súlya és a külseje. A mechanikus csak a megszokott tökéletes mozgást és precíz működést produkálja, ezt szeretjük. No, de az elektromos – az felteszi az i-re a pontot.

Mechanikus XTR

A bringa lelke a hajtás és a fékezés... (plusz persze a váz-villa-kerekek, de most nem az a topic).
A váltás terén nem mondanám nagy villantásnak a változást, de érezhetőnek azért igen. A váltás egyszerűen simább lett, köszönhető ez a bowden váltókarba vezetésének. Az első váltó láncterelőjét belül gumi/műanyag felülettel borították ott ahol a lánc rendszeresen hozzáütődik, ezáltal halkabb lett a tekerés, főleg a rázós szakaszokon.

A kormányon is találunk változást, egy db bilincs rögzíti a féket és a váltókart. Ez, ha egyben van a szettünk remek és letisztult képet mutat, viszont ha cserélni kell valamit, esetleg más gyártó termékét használnánk, akkor problémás lehet. A váltókarokon mintázatot látunk, ez ergonomikusan van kialakítva izzadt kézzel/vizes kesztyűvel sem csúszik. Az új fékkarok pár grammal könnyebbek is, mint eddig.

 

V-lt-kar1024.JPG Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

 

A hajtókaron egy alap 26-36-os tányérokat találunk, szerintem kibírható. Ami kérdéses lehet az 1x11-es verzió. Ez persze versenyspecifikus felszerelés és nem is javaslom mindenkinek, még a versenyzők között sem, de aki egytányéros rendszerben gondolkodik, az nyilván számolni fog az XTR-rel. Számolni, mert a konkurens nagy gyártó 1-es szettje lényegesnek mondható grammokkal kevesebb, annak ellenére, hogy az XTR-t is több „fémből” passzírozták össze és az áttétel tartománya így is kisebb, mint a másiké.
Ami a láncot illeti, az outi csúcsmodelljeihez hasonló, ismert pontos, finom működést hozza. A felületkezelés pedig a csendes működést hivatott szolgálni.

 

DI2 elektromos

Úgy képzeljük el, hogy a bowdenek helyett vékony kis kábelek futnak a vázban, a kulacstartó alatt kapott helyet a nem kisméretű akksi, de cserébe minden elektromos alkatrészt ellát. Az első váltót, a hátsó váltót és a kormányon lévő kijelzőt és a váltókban lévő kicsi elektromotorokat. A kijelző első blikkre hasonlít az e-bikeokon használtakra, de ez „sajnos” nem segíti a hajtást, pontosabban nem úgy. Ez a kijelző informál minket az aktuális fokozatunkról, a választott módról és a töltöttség állapotáról. Apropó töltöttség: ezzel voltak problémáink, mert a teszt elején lemerült és időbe telt míg sikerült újra feltölteni, de végül is sikerült. Szokni kell a finom lelkét. 

Kijelző- teljes töltöttség, S2 Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág


A beállított módok között egy picike gomb megnyomásával tudunk váltani; manuális állás, verseny állás, túra fokozat. Én legalábbis így hangolnám az enyémet. A hangolás szó helytálló, mert a programozó szoftverrel valóban hangolni lehet a váltást, első látásra kb. kínainak tűnő felület később is annak tűnik. A viccet félre téve ez a program nem gyerekjáték, a Shimano mérnökei sok munkaórát tölthettek kifejlesztésével.

Gyakorlatilag mindent lehet vele állítani, de érteni is kell hozzá.

Egyelőre nem sokan értenek ehhez a finom munkához, persze mi is próbálkoztunk vele, de egy profi biztos többet tud kihozni a rendszerből. Manuális állásban lehelet kis ujjmozdulatra is megindul az elektromotor és teszi a dolgát, amivel egy „űrbéli” hang jár együtt. Eleinte már csak ezért a hangért is megéri váltani, emeli a bringázás élményét. Azt hiszem ezt itt a lényeg, hogy a vásárló élményt kap. Nyilván nem az átlag hobbi kerékpáros a célközönség, sem a tudása, sem a kialakítása (fogszámok) és persze az ára sem erre utal.

Nem, az XTR nem erről szól.

Az XTR kőkemény verseny szett, mindig is az volt, az is marad. Nem ezzel kell fagyizni menni Szentendrére, ezt xco – xcm versenyekre tervezték. Ott pedig el kell bírni ezeket az áttételeket és ott számítanak igazán a grammok is, amit minden emelkedőre fel kell cipelni. A komplett szett nagyjából 4200 gramm (kerekekkel együtt), ami igencsak jónak mondható. Az megint egy másik írás témája lehetne, hogy kell-e 2 tányér előre vagy bőven elég egy, az adott pálya karakteréhez passzoló. Jelenleg itt tartunk, ez mát nem a jövő, ez a jelen. Gondoltuk volna pár évvel ezelőtt, hogy országúton tárcsafék lesz? És, van.


Erre kell nekünk (átlag felhasználóknak) az XTR, hogy kifejlesszenek valami nagyon komoly újdonságot, különlegességet. Ami aztán pár éven belül „lecsúszik” a pór nép szintjére kicsit nehezebb kiadásban, de megfizethető áron. Ez viszi előre a kerékpározást. Kellenek ezek a fejlesztések, ezek által megyünk előre, persze lesz, ami megy a levesbe, de ami marad, akár forradalmasítja a mountain bike világát.
Szerény véleményem szerint ez a jelenlegi XTR Di2 még nem a forradalmasító kategória, de pár év fejlesztés után világméretű siker lehet belőle.

És az elektronyos orgona...

Hogyan működik?

Sok érdekességbe futottunk bele a Di2használata során. Elektromos rendszerek használata minden esetben kütyü lover és kütyü ellenzőkké ossza a lehetséges felhasználókat. Nem hiszem, hogy másképp lenne ez Di2 esetében, hiszen a Shimano elektromos rendszerében is mindent állítani lehet ami elképzelhető. Meg lehet cserélni a váltókarokat, hogy le-vagy felfele váltsanak (speciel nem hülyeség- mert az én általam évközben használt Alfine-nál pont fordítva van mint bármelyik MTB váltásnál) de azt is, hogy a jobb vagy bal oldali szett működtesse az első vagy hátsó váltást. Programozott módba az egyik szettet el is hagyhatod. A 2 programozott módban beállíthatod a váltástérképet magadnak stb...

Először is le kell töltened a Shimano E-Tube programot. (csak PC verzió) Ezzel sok gondja egy átlag felhasználónak nem lesz. Ezután összekötöd a rendszert a kapott kábellel. A kábelt bedughatod a kijelző egységen található töltő nyílásba is vagy a hátsó váltón található szerelőaljzatba.

Mi itt találkoztunk az első problémával.

Első körben ki kell választani, hogy MTB, Outi vagy Trekking bringával van-e dolgunk. Na eddig ment a dolog. Utána a feldobott listából ki kell választani a megfelelő egységeket ami a bringán megtalálható. Cikkszám alapján. Na itt már vannak fenntartásaim a célközönség ismeretei végett, de hála az égnek, a rajz alapján is el lehet tájékozódni.

Már akkor ha a megfelelő egységeket mutatja. A mi esetünkben minden más egység ott virított a listában, csak az nem ami a bringán rajta volt. Mivel nem jutottunk előbbre többszöri próbálkozás után sem, telefonos segítséget kértünk. Vargánya mester gyorsan rájött a probléma okára. A kábelünk csak töltőként működik. Ezt az érvet hamar elfogadtuk, bár az érv erősségét beárnyékolta, hogy mindent tudó Thommeynek ugyanezzel a kábellel is sikerült összeköttetést kovácsolni az egységek között.

Sakk-matt.

Miután a beállítások lehetőségéről le kellett mondanunk maradt a töltés kipróbálása. Arra mondjuk szükség volt, mivel a szuper sokáig biztos elegendő 3/4-es töltöttség a garázsban egy éjszaka alatt lemerült. 2 napon keresztül újra és újra produkálta ezt a hibát.

Az akkumulátor Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

Ismét telefonos segítség. A helyi forgalmazó szerviz guruja kis ötletelés után lehetséges okokkal árasztott el minket. Szerencsére 3. nap után a rendszer meggondolta magát és nem szívatott többet. A pontos okra nem derült fény, lehetett a technika ördöge maga vagy az is, hogy az utolsó töltés alatt a váltók csatlakozásait kihúztuk, hátha ott van valami ami lemeríti az aksit.

Ki fog ezzel ennyit bíbelődni?

Jó kérdés. Szerény véleményem szerint vagy szuper versenyző vagy egzisztenciálisan szépen ellátott egyén lesz Di2-ba fektető. A versenyző esetében feltételezhetjük, hogy van szerviz háttér vagy legalábbis érti a szerviz fontosságát. A másik fajta vásárlói körről már nem vagyok ennyire biztos és gyanítom ők lesznek az elsők akik nagyon hangosan kiabálnak ha a sok százezres rendszer instabil működése miatt nem tudnak tekerni.

Előnyei

Ahogyan Sipi is írta iszonyú jó a hangja. Sznobok előnyben! Elöl 3 fogaskerekes használat során hülyebiztosra be lehet állítani. Ne legyen keresztbeváltás, egy váltókar nyomogatásával vált elöl-hátul. Nem annyira magabiztos bringások számára ez 2 olyan funkció ami gyakorlatban is egyértelműen előnyt jelent és az elektomros szettet megkülönbözteti minden más mechanikustól. A váltókar továbbá olyan érzékeny, hogy kisebb nyomásra is teszi a dolgát. Egy szokásos Szilvásvárad maraton után amikor a kezeid a hidegtől görcsbe állnak jól jöhet ha nem kell birkózni a váltással.  

Akkor most hogyan?

Én már versenyző tuti nem leszek, gazdag még talán. Amint megveszem az első Di2 szettemet beállíttatom a kerékpár szervizben (ahol értenek hozzá) és többet hozzá sem nyúlok.

Onnantól élvezem a váltás hangját, a gyorsaságát, pontosságát az egy váltókaros használatot. Na jó néha töltőre teszem...

 

A bringákat a Paul Lange Hungary Kft, a SHIMANO magyarországi forgalmazója biztosította. Köszönjük!

Olvass többet a témáról: teszt, shimano

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.