Menü

2016.05.13.     Hozzászólás 1

(x)

Villák, rugóstagok, olajos tárcsafékek szervizelése

\"Vettem egy bringát 200 000 Ft-ért. Ehhez tuti nem kell hozzányúlni legalább 5 évig, mert ez bírja a gyűrődést.\" TÉVEDÉS!


Laikus bringások szájából gyakran hallani az alábbi mondatokat: "Vettem egy bringát 200 000 Ft-ért. Ehhez tuti nem kell hozzányúlni legalább 5 évig, mert ez bírja a gyűrődést." Pedig nem így van. Minél könnyebb, spécibb (és drágább) egy kerékpár, annál több figyelmet, karbantartást igényel. Ha van egy csúcs BMW-d, abban sem 3 évente cserélsz olajat, és nem a leggagyibbat teszed bele?! Ugye?

Így van ez a kerékpárokkal is. Ahhoz, hogy a géped óramű pontossággal működjön, és ki tudd hozni belőle a maximumot, időnként szervizelni - vagy szervizelteni - kell.

 

Villák

A modern levegős, olajcsillapításos villákban 3 helyen van kenő- és egy helyen csillapítóolaj (általában). A 2 külső szárban lévő kenőolaj azért felelős, hogy a becsúszó szár és a külső szár találkozásainál lévő 4 csúszó persely kenése megfelelő. Ebben segítenek a porlehúzó alatt található szivacsgyűrűk, amelyek felszívják az olaj egy részét, és vékony olajfilm-réteget visznek fel a becsúszóra menet közben.

A 3. hely a levegőkamra. Itt a kenőolaj a rugózásért felelős levegő munkahenger tömítéseit (O vagy X gyűrűk) keni, amelyek belülről súrlódnak menet közben a becsúszó szárral.
Ezek a kenőanyagok a használat során elhasználódnak, elkoszolódnak, illetve kikerülnek a villából. Így egyre csökken, majd egy idő után megszűnik a kenőképességük. Mi történik ekkor?
Egyrészt a perselyek nem kapnak kenést, így a fém becsúszó elkezd szárazon mozogni a műanyag, vagy teflon bevonatú fém perselyeken, ami rövid időn belül kopáshoz vezet. Elkezd kopni a becsúszó, megkarcolja a perselyeket, ami további karcokat okoz. Ez egy visszafordíthatatlan folyamat, ami előbb-utóbb a villa ’halálát’ okozza.

Másrészt a levegőkamra tömítései szárazon súrlódnak a fém belső falhoz. A villa nehezen indul meg, darabosan mozog, majd egy idő után elkezdi elveszíteni a levegőnyomást. Még jó, ha nem egy kemény lejtmenet közben szisszen el és esik össze.Javaslat: legalább egyszer egy évben (ha sokat hajtunk inkább kétszer) csináltassunk kis szervizt a teleszkópon egy olyan szervizben, ahol magas minőségű, kifejezetten villákhoz ajánlott kenőanyagokat és célszerszámokat használnak a javításhoz. Ennek költsége 3-4000 Ft, ami töredéke a villa árának, viszont az élettartamát többszörösére növeli.

Rugóstag

Kerékpár villa (robbantott ábra)

1 – Becsúszó szár; 2 – Külső szár; 3 – Levegő munkahenger; 13 – Porlehúzó a szivacsgyűrűvel; 14 - Perselyek

 

Rugóstagok

Ugyan ez a helyzet a hátsó teleszkópokkal is. Itt a levegő munkahenger érintkezik a fém levegőkamra falával. Ezeket is érdemes legalább évente kétszer (monjuk szezon kezdetekor és szezon közepén) megnézetni, és a levegőkamrát kenőolajjal feltöltetni. Ettől sokkal szebben mozognak, és az élettartamuk is jócskán megnő. A kisszerviz itt is 2000-4000 Ft. A magasabb nyomás és a nagyobb terhelés miatt itt igazán fontos a csúcs minőségű kenőanyag.

Manitou Radium Expert 

Rugóstag (robbantott)

1 – Levegő kamra; 2 – Olajkamra; 6 – Levegő munkahenger

 

Tárcsafékek

A tárcsafékekben lévő ásványi vagy DOT fékolaj is felhabosodik, elvesti viszkozitását, ezáltal csökken a fék ereje. Másrész a munkahengerek és annak tömítései , fékkar dugattyúk környéke elkoszolódik, a rajtuk lévő gyári vagy nem gyári kenőanyag (valamilyen zsír) beszárad. A fék nem nyomja a pofákat két oldalról egyenletesen, párhuzamosan, a munkahengerek nem mennek vissza a helyükre. A fék ’cicereg’, a tárcsa és a betétek egyenetlenül kopnak, deformálódnak, romlik a fékhatás. Évente egyszer érdemes alaposan kitisztítani őket, és 2 évente fékolajat cserélni bennük.

Tárcsafék

Fék (robbantott ábra)

 

Piston – Munkahenger; Seal – Munkahenger tömítés; 

 

Hogy én a saját bringámon ezt hogy csinálom?

Az első villánál évente egy vagy két szezon közbeni kisszerviz és egy nagyszerviz szezon végén.
A hátsó villánál évente egy vagy két szezon közbeni kisszerviz és egy nagyszerviz 2 évente.
Tárcsafékemben 2 évente cserélek olajat, évente többször kitisztítom, kenem.

Számoljunk kicsit….

Egy korrekt alap villa ára mondjuk átlag 60 000 Ft, egy hátsó tag minimum 40 000 Ft. Egy olajos fék párban minimum 40 000. Ez összesen 140 000 Ft befektetés.

- Rugóstag kisszerviz 1x2000 Ft, 2 évente nagyszerviz (12 000 Ft) az évente 6000 Ft, tehát összesen 8000 Ft.

- Fék kisszerviz 2x1000 Ft, 2 évente olajcsere (4000 Ft) az évente 2000 Ft, azaz összesen 4000 Ft.

Tehát évente 25 000 Ft-ot kell a bringánkra költeni, hogy az rugózási és fékezési szempontból jól működjön. Ez kb. 1 tank üzemanyag ára egy átlag autónál. De ha sörben számoljuk, az majdnem 100 üveg…

 

Döntsd el magad, hogy neked mi éri meg.

Persze az időnkénti tisztítás, karbantartás, kenés a bringa összes alkatrészének jót tesz. Érdemes rászánni a pénzt és/vagy az energiát.

Szervizeléssel kapcsolatos kérdéseidre, házhozszállítással megspékelt szerviz-szolgáltatásra a www.doctorbike.hu weboldalon találsz megoldást!

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • Adrián 2014.07.19.   18:12

    Adrián

    nekem a hátsó rugóstagomat kellene megszervizeltetnem mert ereszt az olaj belőle, paks közelében nem tud valaki egy helyet ahol ezt szépen megtudják csinálni? (Tolna megye)

    válasz erre...