Menü

2015.06.11.     Hozzászólás 0

VDO M5 wireless pulzus- és pedálfordulat mérős komputer

Alakítsd a kilométeróra tudását és árát igényeid szerint.


Az első dolog, ami egy VDO kerékpáros komputerről eszembe jut, hogy tuti olyanok tervezték, akik maguk is bringáznak és használnak kilométerórát.

A kijelző kellően nagy, az adatokat könnyen le lehet olvasni és a kezelése is könnyen elsajátítható, akár kezelőfüzet nélkül is. A VDO M5 óra sem lóg ki a sorból, egy csinos, profizmust sugárzó testben nagy tudású, fincsi extraságokkal felvértezett lélek lapul, ráadásul elég jó ár/érték arányban.

Ha magasról tojsz a pedálfordulatra és/vagy a pulzusodra, akkor már 15.000-nál alig több forintért a Tiéd lehet egy elmozdulás érzékelős, hőmérsékletkijelzős, navigátor funkciókkal is rendelkező precíz, D3 digitális jelátvitelű vezeték nélküli kilométeróra. Ha valamelyik kiegészítőre mégis szükséged lenne, egyenként 7-7.000 forintért később is beszerezheted (az árak a hazai webshopokban a cikk írásakor elérhető helyzetet tükrözik).

 

VDO M5 szett - pulzusmérő nélkül Forrás: Mozgásvilág.hu

Galériához klikk a képre!

 

Felszerelés

Rövid bekezdés lesz, mert a mellékelt gyorskötözőkkel, illetve a küllőmágnest saját zárómechanizmussal tényleg percek alatt fel lehet szerelni és már indulhat is a móka.

 

Beállítás

Az M5 felül egy nagy, alul két kisebb gombbal kezelhető. Ezeket ahelyett, hogy egyszerűen "Bazinagy gombnak", meg "pici bal" és "pici jobb" gombnak neveztek volna, Set, TPC és Bike nevet adták. A kezelőfüzet meglehetősen szájbarágos, úgyhogy ezen könnyen túl lehet lépni.

 

Kerékméret

Feltételezem, hogy nem egyedi extra, de számomra akkor is kellemes újdonság volt, hogy a kerékméretet nem egy négyjegyű számmal kell megadni, amit előzőleg egy nagy táblázatból kerestem ki (én mindig elfelejtem a kerekemhez tartozó konvertált számot, lévén években mérhető az az idő, ami két komputerbeállítás között jó esetben eltelik), és a kerék által egy teljes fordulat alatt megtett távolságot (kerület) sem kell rajzolgatni, hanem nemes egyszerűséggel, ki kell választani a listából azt a kerékméretet, amit a gumin szerepel. Az M5 esetében is van lehetőség két különböző kerékméretet megadni, ha több bringán is használnánk. Emitt jegyezném meg, hogy elemcserénél (amire egyébként figyelmeztet az óra) az adatok nem vesznek el. Jóságos, igaz!?

Személyes adatok

Nem mászik bele magánéleti kérdésekbe, csupán a korodra, a testsúlyodra, a nemedre és a jellemző pulzus értékeidre kíváncsi, ami alapján majd az elégetett kalóriákat és (pulzusmérő használata esetén) a pulzustartományokat lövi be neked.

Szenzor

Az M6-os automatikusan érzékeli, hogy csatlakozik-e hozzá pulzus- vagy pedálfordulatmérő, az M5-nek sajnos a szájába kell rágni. Persze elég egyszer megmondani neki és onnan kezdve semmi kalibrációra, beállításra nincs szükség, viszont mindkét értéknek fix helye van a kijelző tetején és ha nem veszel fel éppen pulzusmérőt, akkor egy nulla fog csücsülni bal felül, ahelyett, hogy az időt mutatná. A pedálfordulatmérő jobb felül a hőmérséklettel osztozik. Ezt a két pozíciót minden esetben a menüből lehet állítani a szenzorok ki-be kapcsolásával (megjegyzem, ha nem látom, hogy az M6 ezt magától tudja, akkor nem is írtam volna róla ennyit).

Egyéb

Többek között állítgathatod még a pontos időt, hogy csipogjon-e pulzustartományok alapján, illetve a métékegységeket és a nyelvet (magyar nincs). A total értékeket is természetesen, de ezt nem kívánom mind felsorolni.

 

VDO M5 kormányon Forrás: Mozgásvilág.hu

Galériához klikk a képre!

 

Használat

A rövid nyomkodás után már készen is áll az óra az indulásra, sőt, szinte előbb tudja, hogy valami történni fog, minthogy Te gondolnál rá.

 

Automatikus indulás

Halálom egy kilométeróránál, ha az indulást gombnyomással kell jeleznem. Jellemzően kerékpártúráknál fordul elő, hogy egy pár perces frissítő, vagy pisilős megállás után elfelejtek gombot nyomni, pedig az óra már szundiba vágta magát és így értékes kilométerek veszhetnek el, mire rájövök, hogy valami nincs rendben.
A VDO M5 már akkor aktivizálja magát, amikor éppen csak hozzáértél a kerékpárhoz, a beépített elmozdulás érzékelő azonnal feléleszti a kicsikét.
Ehhez tartozó érdekesség, hogy egy kocsival szállítás alatt a bringán hagyott óra "Transport" felirattal adja tudtunkra, hogy tudja ám, hogy haladunk, de szó sincs tekerésről. Az M5 egyik legkedvesebb jósága számomra egyértelműen ez a szenzor.

Adatáradat

Mivel ez egy kilométeróra, az elsődleges adat a kijelzőn jó nagyban, középen az aktuális sebesség, ezen nem is változtathatunk. Sőt, igazából akár lehetne negatívum is, hogy mindössze az alsó mezőbe van beleszólásunk - illetve, ahogy már említettem, a szenzoroktól függően a két felső mező is változik, de csak menüben kotorászás után.

Bal felül az óra és az aktuális pulzus jelenhet meg, jobb felül a hőmérséklet és az aktuális pedálfordulat, alul pedig minden szinten szinte minden. A szinte mindenen kívül még nyilacskákkal jelzi számunkra az óra, ha eltérés van az átlagsebességtől, vagy valamit csavarni kéne a pulzusonkon, illetve, hogy a beállított két kerékméret közül melyik aktív.

Tulajdonképpen jól van ez így egy átlagos edzés, vagy tekerés alatt. Alul a használat során jellemzően a távolságot, az átlagsebességet, vagy a pulzustartományt használtam.

Navigátor

Személy szerint nem voltam még olyan szituációban, hogy a navigátor funkciót nélkülözhetetlennek tartottam volna, de létezéséből feltételezem, hogy ezzel sokan vannak máshogy. Ha egy túrán mondjuk úgy szól a leírás, hogy a toronytól indulj el a jobb oldali és ösvényen és x távolság után fordulj balra, akkor vagy matekozol, vagy beállítod a navigátoron az x távolságot és agymunka nélkül belőheted, hogy hol kell cselekdened. Ha jobban belegondolok, a saját túraleírásainkban is sok esetben távolságot adok meg tájékozódási alapnak, úgyhogy aki a mi útmutatásunk alapján túrázik, jobban teszi, ha beszerez egy VDO M5-öt :)

Fitness zónák

Figyelmeztetlek, hogy ha nem edzés jelleggel kerékpározol, agyfasírtot fogsz kapni a folytonos csipogástól (persze ezt ki lehet lőni a szetápban). Abban az esetben, ha zsírégetni szeretnél, vagy erősödni és nem akarod túlterhelni sem magad, az előre definiált, vagy az általad beállított zónatartományokban edzhetsz úgy, hogy erről az óra grafikusan és csipogással is igyekszik a jó irányba terelni.

Világítás

Tapasztalatom alapján nagyon nem egyértelmű, hogy egy jobb féle órában van-e, vagy sincs. Néha a legolcsóbb modellek is tudják, máskor a több tízezres készülékekből meg egyszerűen kihagyják a háttérvilágítást, ami pedig egy egész évben kerekező számára majdhogynem nélkülözhetetlen. A VDO M5-nél két gomb egyidejű megnyomásával lehet aktiválni, ezután bármelyik gomb megnyomására pár másodpercre sötétben is láthatóak lesznek az adatok. Ez a funkció alvás után deaktiválódik.

 

Letisztult design Forrás: Mozgásvilág.hu

Galériához klikk a képre!

 

Végítélet

A VDO M5 vezeték nélküli kerékpár komputer első blikkre "csupán" egy jóféle, pulzusmérésre és pedálfordulat kijelzésre is alkalmas kilométeróra. Az olyan extrák viszont, mint a mozgásra ébredő rendszer, az elemcserénél megmenekülő adatok, az előre definiált kerékméret beállítás, a fitness funkciók, vagy a nagyon jól olvasható infók a kijelzőn mind-mind az M5 felé billenthetik a mérleg nyelvét, ha választás elé kerülsz.

A VDO M5 kilométerórát a BoneShaker 2006 Bt-től kaptuk tesztelésre, köszönjük.

 

Olvass többet a témáról: vdo, tesz, kerékpár komputer

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.