Menü

2014.07.14.     Hozzászólás 22

Az új kedvenc: Tisza-tó bringával

A legtöbb ember fejében valami ilyesmi jelenhet meg, ha tókerülő kerékpárútra gondol...

Általában egy jó tókerülő bringaút...
...a tóhoz a lehető legközelebb, de minimum látótávolságban, a nullához közeli autóforgalommal rendelkező, jó minőségű, aszfaltozott úton halad és akár dinamikus közelekedésre is lehetőséget ad. Nincs tele kereszteződésekkel, csiki-csuki kanyarokkal és egyéb akadályokkal. Nos, a Tisza-tó körüli kerékpáros infrasktruktúra nagyon közelít az ideális állapotokhoz.

A Tisza-tó körül számos helyen van lehetőség kerékpárt bérelni, amik állapotáról ugyan nem győzödtünk meg maradéktalanul, ám az útvonal egyszerűsége miatt majdnem bármilyen kétkerekű alkalmas a tókerülésre.

Mi a Budapesthez legközelebb eső Poroszló településről indultunk, a Csapó közből. Parkolni ingyenesen lehet és evés-ivásra is van lehetőség.

Lépten-nyomon vízieszköz kölcsönzési- és fürdőzési lehetőség Forrás: Mozgásvilág.hu

Porszem a gépezetben
Eszem ágában sincs panaszkodni, de nem lenne teljes a kép, ha nem említeném meg az egyébként örömmámort okozó bringaút gyenge pontját, a kb 7 kilométernyi 33-as főutat. Poroszló és Tiszafüred között sajnos kénytelenek vagyunk ezen a nagy forgalmú útvonalon áthaladni, ami - különösen a tókerülő bringaút többi részéhez képest - kifejezetten kényelmetlen (egy júniusi pénteki napon nagy volt a forgalom). Van egyébként a 33-as mellett párhuzamosan egy gizes-gazos, kétes minőségű út, de a hidaknál az is megszűnik és virsligumival még kevésbé szerencsés választás.

Minden itt kezdődik
Mivel a fent említett 33-as szörnyetegtől minél gyorsabban szerettünk volna szabadulni, az első adandó lehetőségnél letértünk róla. Ez pedig közvetlenül a vasúti kereszteződés előtt, egy két-háromszáz méternyi földúton lehetséges, ami után már végig csak aszfalt következik a Kistisza utcával kezdődően. Ha nem fordulsz le itt jobbra, akkor kb. 600 méter múlva tudsz az Ady Endre utcába kanyarodni, ahonnan végig táblás és egyéb instrukciók segítenek a tájékozódásban, ami egyébként egyáltalán nem bonyolult. A part menti gátig bringasáv és különálló kerékpárút vezet el, a gátról pedig túl sok eltévednivaló lehetőség úgysincs.

Nem utoljára
Már a tiszafüredi szakasznál elhatároztuk, hogy ide komplett nyaralásra is vissza fogunk térni családostul... vízitúrúk, bringa, strand, sportpályák, bérlési lehetőségek, túravezetés, kisebb-nyagyobb kajáldák sokasága és csendes, nyugodt környezet végig. A bringaút gyakorlatilag a tó melletti gát tetején halad, amire engedéllyel rendelkező gépjárműveknek van csak behajtási engedélye - ez persze nem zárja ki, hogy ne találkoznál szembe trollokkal, de jelentősen lecsökkenti ennek veszélyét. Mi egy júniusi pénteki napon, kb 10-15 autóval találkoztunk az egész tókerülés alatt (persze ebben nincs benne a 33-as út). Balra fák, jobbra fák és a tó. Hol kevésbé, hol jobban látszik, ez a nádasoktól és egyéb mocsári növényzettől függ.

Jellegzetes tisza-tavi kerékpárút látkép Forrás: Mozgásvilág.hu

Abádszalóki nyár
Tiszafürdetől Abádszalókig nagyjából eseménytelen az útvonal, ami persze nem jelenti azt, hogy unalmas. Nyilván botanikusoknak és madárbiológusoknak böséges extra izgalmat is rejt ez a szakasz.
Aztán Abádszalóknál akció van, mivel a strand területe magába foglalja a töltést is. Erre már jó előre egy jobbkanyarnál figyelmeztet tábla és a fizetős strandot kikerülve navigál, ami ugyan a partmenti szakaszhoz képest kitérő, távolságban szinte semmi különbség nincs. Egyes beszámolók szerint van rá sansz, hogy jófejségből átengedjenek a strandon keresztül, mi erre nem próbáltunk rá, mert amúgy is be akartunk nézni szalókra nosztalgiázni a régi táborok emlékén. Ezt még pluszban megfejeltük egy-egy gyrosszal és megkezdtük a táv második felét.

Egyszerre csak egy irányba
Kisköre előtt a gáton lámpa irányítja a forgalmat, egyszerre csak egy irányba. Mivel van járda, ott át is tolhatod a bringádat és akkor bámészkodni is jobban van idő (szerintem legalábbis érdekes látvány volt a környék, pláne, hogy nagyban folyt az építkezés is). A lámpa jelenléte persze nem jelenti azt, hogy irtózatos forgalom lenne, mi is kb két bringással találkoztunk csak.
A gát után egy kissé megfáradtnak látszó üdülőrészen halad át az út, ahol nyomokban kerékpárútra emlékeztető maradványok is vannak, de lévén a madár se jár arra (ha mégis, akkor az úgyis repül), nyugodtan tekerjetek az úton. Alig másfél kilométer után újra a gáton találod magad.

Strandokon és kempingeken át
Kiskörétől Poroszlóig kb ugyanolyan körülmények fogadtak, mint Tiszafüred és Abádszalók között, annyi különbséggel, hogy errefelé több a strand és a kemping. Ezek mindegyikének a területe magába foglalja a töltést is, de ottjártunkkor (június végén) nyitva volt mindegyik. Amúgy, ha mégis le lenne zárva valamelyik, ki lehet kerülni a strandot és újra visszatérni a gátra, alig pár százméteres kerülővel. Ahogy ezekre a strandokra, úgy általában a Tisza-tó körüli körülményekre az a jellemző, hogy retro, de a lehető legpozitívabb értelemben. Piros pöttyös sárga öltözőkabinok, kék csúszdák, régi lakókocsik és 30-40 éves épületek korabeli stílusban, de mind jó minőségben.

Retro, a lehető legjobb értelemben Forrás: Mozgásvilág.hu

Körbetekerve
Poroszlóra visszatérve 66,38 kilométert mutatott az óra és a nettó menetidő 3 óra 8 perc lett. Nem álldogálltunk sokat, úgyhogy kb 4-4:30 volt ebéddel együtt a túra, kényelmes tempóban. Simán érdemes több naposra húzni a körbetekerést, persze nem a táv, hanem a tó körüli lehetőségek (tanösvények, vízitúrák, strandok, stb.) miatt.

A teljesítéséhez nincs szükség különleges edzettségre és akár mínusz 3 hónapos gyerkőccel is lenyomható. Az a fránya 7km sajnálatos szakasz se tántorítson el senkit, mert így is simán benne van az ország legjobb tókerülő bringaútjai között :)

A Tisza-tó kerékpárút térképéhez klikk ide!

Olvass többet a témáról: tisza-tó, kerékpárút, tókerülés

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.

Firgabá

A hétvégén elautóztunk a Tisza tóhoz és kerékpárra ültünk. Maga a természet a táj és a látnivaló valóban csodálatos élményt nyújtott. Körbe kerékpározni viszont már nem volt kellemes érzés. A gáton elég sok autó közlekedett a szombati napon. Volt közöttük fegyelmezett autós aki lassítással lehúzódva maga mögött hagyva kerékpárost haladt tovább, de olyan is akadt aki mit sem törődött a kerékpározókkal. Sajnos olyan terepjárós járművezető is akadt aki meg sem próbált lassítani és lehúzódni. Kürtöt nyomva robogott felénk és csak az utolsó pillanatban rántotta félre a kormányt amikor tényleg azt érezte, hogy a kerékpározó már egyáltalán nem tud kitérni jobban. Sajnos nem állt meg pedig nagyon szerettem volna, ugyan is lehúzott ablakkal haladt. Sajnos ilyen önző, primitív, undorító egyének is vezetnek és rendelkeznek járművezetői engedéllyel. Összesen 6 járművezetővel találkoztunk akik hasonlóan veszélyeztették a kerékpározók biztonságát. Ezek között 2 hölgy is akadt amire gondolni sem mertem. Szerencsére azért összességében a járművezetők többsége fegyelmezetten vezetett a Tisza tó körüli gáton. Rendőr járőr autót is csak közvetlen lakott területen vagy közvetlen közelében láttunk ez idő alatt egy-kettőt. Tisztában vagyok azzal, hogy nem posztolhatnak 2 km-ként rendőr járőr autók az éppen kerékpározni szándékozókra vigyázva. Magam is vezetek már 36 éve de mindig tiszteletbe tartottam a kerékpáron közlekedőt és máig is ezt teszem. Mind ezt azokkal kívántam megosztani akik majd ezután szánják el magukat a Tisza tó körüli kerékpározásra. Vigyázzanak magukra és gyermekeikre mert sajnos ilyen autóssal is találkozhatnak.

Firgabá

Kriszta

Ahogy így olvasom a helyzet az évek alatt sem változott! A 33-as út még mindig veszélyes, mi inkább a lassabb, igen rossz, gazos, állattetemes, rögös utat választottuk. A bérelt kerékpárral, 5 óra 35 perc alatt sikerült körbetekerni. Összességében megérte, a táj és az élővilág csodálatos volt.

matematt

Tele van autóval az egész "kerékpárút" (horgászok, hajósok). Ez lenne az eurovelo 11 gyöngyszeme???

Chris

Sziasztok! Ma körbetekertük a tavat. Nagyon jó idő volt, szép a táj, a környezet. Normál tempóban, kisebb megállásokkal, ebéddel 4 óra 20 perc alatt sikerült körbeérni. Ami nehezítette a tekerést, hogy sajnos nincsenek útbaigazító táblák. Szerintem hiányoznak a településjelzők is. Illetve apró, de motiváló dolog a km jelző tábla hiánya. A töltésen elég sok autóval találkoztunk, gondolom a jó időnek is betudható volt. A 33-as út pedig szerintünk veszélyes szakasz. Kb.: 7-8 km kell főútvonalon haladni. Kettő román rendszámú autóval találkoztunk, amik maradandó élményt adtak. Az egyik már 100 m-ről folyamatosan nyomta ránk a dudát. A másik pedig érezhetően veszélyes távolságban haladt el mellettünk. Nem éreztük magunkat biztonságban ezen a szakaszon. Ajánljuk a tó körüli bringázást, a 33-as főútat leszámítva.

Topy

A 33-as melletti régi utat ("gizes-gazos, kétes minőségű út" :) ) az idén kitisztították, a tervek szerint kerékpárút lesz belőle; eredetileg terveztek kerékpáros hidakat is, de aztán odefent döntöttek és a pénzt nem ide teszik, hanem a hortobágyi kerékpárútba

Fillit

A harminchármason lehet tekerni és az aszfaltozás miatt most több lámpa vagy jelzőör is lassitja a forgalmat sőt kerékpárosként ráengedtek az egyébként lezárt éppen száradó sávra is (már nem verödött fel szurok). Van egyébként egy "régi" út a főút tövében, ami nagyon elhanyagolt igy mi egyszer sem mentünk rá. (igaz most mintha letolták volna róla a gazt és iszapot) A kerékpár úton szinte semmi sem jelzi mikor merre vezet. Ez nagyon zavaró lehet különössen a falvakban, de lehet, hogy csak én vagyok igényes a múltheti Fertő tó túra után, ahol minden kereszteződésben fel volt festve merre folytatódik a kiválasztott út. Hiányoznak az útbaigazító és távolságjelző zöld táblák, nincsenek útfelfestések sem. A táj gyönyörű az útmenti büfék jók és elfogadható áron lehet felfrissülni. A gáton időnként van egy-egy száguldozó, de a többség előzékenyen lehúzodik és visszajelez ha megköszönjük előzékenysėgüket. Kerékpáros rendőrökkel is találkoztunk Tiszafüreden, akik azt mondták ki szoktak menni a gáti útra is.

Csillu_80

Mi tavaly voltunk, és az idén is visszatérünk :) Csodálatos környék... Tavaly Tiszacsegéről indultunk a gáton. Mi is Tiszadorogmánál mentünk át komppal. Utána tényleg van egy aszfaltmentes rész, de az közúton kerülhető (bár az sem volt sokkal jobb minőségű :) ) Utána végig az EuroVelo-s kerékpárúton... Az idén is megyünk augusztusban, de mostmár itthonról indulva (oda-vissza kb.200km). Alig várom... :) Aki teheti, ne hagyja ki, egy élmény itt tekerni!

Csillu_80

Jucás

Tavaly körbekerültük a tó mindkét részét. A beszámolóban írt minden információval egyetértek. Szerintem is csodaszép és könnyű szakasz a gáton. A főút borzalmas, minél előbb túl kell lenni rajta. Férjem rendszeresen, de hobbi szinten kerékpározik, ő 2 óra alatt körbekerülte ezt a részt, mikor egyedül ment. Én nem vagyok rendszeres tekerő, de nekem sem volt megerőltető a 65-66 km-es szakasz. A másik túra, bár rövidebb, jóval nehezebb a komp utáni szakasz, mert murvás, köves, nehéz a bicajt tekerni. A komp átkelő helyét akkor nem jelezte tábla (lehet, hogy már változott), csak saccoltuk, hogy talán az az út vezet az ákelőhöz.