Menü

2016.04.29.     Hozzászólás 1

Soha többé defekt: Stan’s NoTubes

Mi az előnye, hogy egy nem-tubeless kerékből tubeless-t csinálunk?


Biztosra veszem, hogy minden kerékpáros életében, legyen amatőr vagy profi, legalább egyszer okozott már kellemetlen pillanatot egy nem jó alkalommal kapott defekt. Egy tüske, egy felütés és oda a pillanat, oda az idő… Az ilyen bosszúságokat lehet elkerülni az olyan defektgátló folyadékokkal, mint a Stan’s NoTubes.

Amiben ez a termék többet kínál a hasonló szmötyikhez képest, az a súly előny, a rendkívüli hatékonyság, és a nem-tubeless/tubeless-konverzió lehetősége.

 

Stan’s NoTubes Forrás: Paraferee - Mozgásvilág.hu

 

Stan’s NoTubes háttérinfók

Stan Koziatek a bringások egyik legnagyobb ellensége ellen keresett fegyvert – a defektek ellen. 2001-ben életre keltette a Stan’s NoTubes cégét, és hamar ki is fejlesztette az alacsonyperemes és saját szabadalmaztatású, Bead Socket Technology rendszerű belső nélküli kerekeket (tulajdonképpen a felnihez kizárólag csak a külső pereme illeszkedik, az oldalfala nem), melyek az addigi tubeless kerekeknél könnyebbek voltak. Ezt követően jött a defektgátló folyadék. A "tej" rendkívül hatékonyan hatékonyan zárja vissza a sérülések által keletkezett nyílásokat - akár közel egy centiméter átmérőjű szúrást is megfog! Ráadásul súlyban is könnyebbnek bizonyul más, hasonló termékekhez képest (kb kerekenként 40-60 gramm előny). Plusz a folyadék segítségével a nem-tubless-ready kerekünkből tubeless kereket is "készíthetünk", mely további előnyökhöz segít minket: további súlycsökkenés és "kígyóharapás"-mentes élet.

 

A defektmentesítő szett

A szettben egy tekercs speciális ragasztószalag, egy pár szeleppel ellátott gumiszalag, egy mérőpohár, egy tölcsér és természetesen a folyadék található. Hogy megnézzük, mennyire működik, mind defektvédelem, mind tubeless-átalakító, egy olyan kereket választottunk, ami nem-tubeless-ready, és viszonylag könnyűsúlyú – ezáltal vékonyfalú, minimális alap defektvédelemmel. Majd otthoni körülmények között elkezdtünk szerelni.

 

Első lépésként lekerül a felniről a külső, a belső és a felniszalag is, majd a szettben található vékony szalagot felragasztjuk a felniszalag helyére, úgy, hogy az a küllőnyílásokat takarja, és a szelepnyílást is befedje. Forrás: Paraferee - Mozgásvilág.hu

 

Alkalmazása

1 - Első lépésként lekerül a felniről a külső, a belső és a felniszalag is, majd a szettben található vékony szalagot felragasztjuk a felniszalag helyére, úgy, hogy az a küllőnyílásokat takarja, és a szelepnyílást is befedje.

2 - Ezt követi a szeleppel egybe vulkanizált gumiszalag, amit kis erőfeszítéssel a felnire tudunk pattintani, a szeleppel átszúrva az előzőleg felhelyezett szalagot - szépen belesimul a felnibe, bőségesen letakarva az előzőleg felragasztott szalagot.

 

Ezt követi a szeleppel egybe vulkanizált gumiszalag, amit kis erőfeszítéssel a felnire tudunk pattintani - szépen belesimul a felnibe, bőségesen letakarva az előzőleg felragasztott szalagot. Forrás: Paraferee - Mozgásvilág.hu

 

3 - Most jön viszont a kulcslépés, amikor kiderül, hogy otthon is meg tudjuk e csinálni az átalakítást, vagy segítségre lesz szükségünk: fel kell robbantani a külsőnk a felnire.

Mivel nem-tubeless gumiról és felniről van szó, mindkettő pereme úgy lett kialakítva, hogy nem számít, ha felfújás közben elszalad köztük a levegő - hisz ott a belső. Most viszont a levegőt közvetlenül a külsőnkbe nyomnánk. Ahhoz, hogy a beáramoltatott levegő kinyomja a külső peremét a felni pereméhez, mielőtt több levegő eltávozna a kettő között, mint amit betoltunk, ahhoz gyorsan és nagy mennyiséget kell bepumpálnunk. Vagyis a kézi kispumpák kizárva. A műhelypumpával talán van esély - a külsőnk és felnink típusától függ a siker.

 

Mielőtt kompresszorért kiáltottunk volna, volt egy trükk a tarsolyunkban: erősen szappanos vízzel körbe habosítottuk a külső peremét Forrás: Paraferee - Mozgásvilág.hu

 

Tesztünknél a Continental Racing Ralph külső és Concept felni viszont nem akarta az igazságot, pedig már dülledtek a szemeink is a heves pumpálástól. Mielőtt kompresszorért kiáltottunk volna, volt egy trükk a tarsolyunkban: erősen szappanos vízzel körbe habosítottuk a külső peremét, plusz a presta szelep fejét kicsavartuk (így engedve gyorsabb áramlást) majd újra a pumpáért nyúltunk. A levegő viszont továbbra is szökött, így változtatnunk kellett a terven.

A kompresszor által biztosított nyomás pillanat alatt a helyére robbantja a gumink, így az akadály elhárult az utolsó lépés elől.

4 - Leengedjük a kereket, majd a szeleppel ellentétes oldalon, egy rövid szakaszon kipattintjuk a külsőt. Itt betöltjük a folyadékot, és mehet is vissza a külső pereme a felnire, majd jöhet újra a kompresszor. A helyére robbant külsőt már csak párszor körbe kell forgatni, kicsit megrázni és kész is a nem-tubeless kerék tubeless verziója, defektvédelemmel ellátva!

 

Leengedjük a kereket, majd a szeleppel ellentétes oldalon, egy rövid szakaszon kipattintjuk a külsőt. Itt betöltjük a folyadékot, és mehet is vissza a külső pereme a felnire, majd jöhet újra a kompresszor. Forrás: Paraferee - Mozgásvilág.hu

 

Tubeless-ready felni és gumi esetében a fentiektől eltérően, csak egyszerűen öntsük a folyadékot a felnire többségében felrakott külsőnkbe, majd pattintsuk fel a felnire a külső maradék peremét is, fújjuk fel, és kész is vagyunk!

 

De miért jó?

Tehetnénk fel a kérdést:

mi az előnye, hogy egy nem-tubeless kerékből tubeless-t csinálunk?

A válasz több rétegű.

Súly

Aazzal, hogy tubeless-essé alakítjuk a kerekünk, még úgy is, hogy egy 29”-os mountain bike gumibe cca 80-100 ml tejet kell öntenünk, kb 120-140 grammnyi súlyt csökkentünk. Ez nem tűnhet soknak, viszont ne feledjük, hogy mindezt a kerék azon részéből, ahol a legjobban számít minden gramm!

Defektvédelem

A NoTubes folyadék tökéletes defektvédelmet biztosít számunkra. A tej nem csak a tüskék által okozott szúrásokkal veszi fel hatékonyan a harcot, hanem a nagyobb (8-9 mm hosszú) vágásokkal is! A sérülés beállta után, pár fordulat alatt kitölti a nyílást és megköt. A sérülés nagyságától függően mi csak max a kisebb légnyomásvesztést érzékeljük, amit rápumpálással pótolhatunk.

 

Kinek?

Azoknak előnyös a Stan’s NoTubes kitje, akik ki akarják próbálni a tubeless kereket, de még nem cserélnék le a felnit és külsőt (az átalakító szett ára nagyságrendekkel alatta marad a vásárolandó alkatrészekénél), illetve azoknak, akik nagyon sokat tekernek, versenyeznek, és értékes minden pillanat, amit nem a defektszereléssel töltenek.

A folyadék cirka 3-4 hónapig működik a külsőben, majd, egyrészt a defektek megakadályozása során, másrészt a hőmérséklettől, "elhasználódik", és cserélni kell. Ezáltal a 473 ml-es kiszerelés nagyjából egy pár kerék esetén egy szezonra elég.

 

Olvass többet a témáról: defektgátló

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • Pyxis 2016.05.05.   15:37

    Pyxis

    Maradjunk annyiban, a 8-9 mm-es vágás betömése csak egy álom. a 2-3 mm az reális de nagyobb lyukkal már nem nagyon boldogulnak ezek az anyagok. De ezekből úgyis nagyon kevés van, a tüske vagy királydinnye méretű kis lyukból kap a bringás legtöbbet, arra viszont tökéletesek.

    válasz erre...