Saras vigyor a képemen

Saras vigyor a képemen

Kakuk András
Kakuk András
2013/06/14
Merida 2013 Big Ninety-Nine XT-M teszt
Hirdetés

„Indulnék én Szilváson de kéne egy jó bringa!” Hál istennek KT bá, a BikeFun marketing guruja értette a célzást. Intelligens meglátásának köszönhetően, nemsokára jelenésem volt a Speed-Way srácoknál, akik felkészítették a gépet az eseményre. 

Nem árt a hozzáértő szerelő, láttam én már frissen összerakott paripát darabjaira hullni…
Kifejezetten igaz ez, ha komolyabb terepre merészkedünk, mint pl. Szilvás közép. És miért ne merészkednénk?
Egy 29-es fully könyörög a terepért, hogy vigyük már és meghálálja a bizalmat! Én nem vagyok semmi rossznak elrontója, gyerünk a Bükkbe.

 

Szilvásmaraton után
Szilvásmaraton után

 

Sokan szemezgetnek nagyobb értékű, profi kerékpárokkal, izzadó tenyérrel veszik számba az előnyöket és hátrányokat. Miért is költsek egy vagyont egy új bringára? Jó még a régi is. Tavaly is azzal mentem. Az asszony úgyis megöl, ha megtudja…

Miért? Mert a különbséget jelentheti a mámoros zúzás és a szenvedéssel teli gurulás között!

Haladó amatőr tudással, de vérprofi szívvel megpróbálom részletesen ecsetelni számotokra miért is szívdobogtató választás a Merida 2013 Big Ninety-Nine XT-M

 

Merida big Ninety-Nine XT-M
undefined
Kép forrása: undefined

 

Dizájn faktor
A legfontosabb, vagy mégsem? Persze ez szubjektív és amolyan szőke nős hozzáállás, de ha már pár havi fizetésed befekteted egy profi gépbe, nézzen is ki jól nem? Ha Big Ninety-nine piros fehér változat nem a zsánered, akkor van még többfajta macsó, fekete alapszínű, játékos zöld betétekkel a BikeFun kínálatában. Ellenben a színek egyértelműen meghatározzák a felszereltséget is, azaz adott típusból csak egy fajta színezésűt lehet választani. A Merida 2013-ban már elkezdte fiatalosítani a dizájnját, ennek keretében idén új logót is kreáltak, ami még csak a gyári csapat gépein használnak. Rendes földi halandó számára 2014-ben lesz elérhető az új logós változat. Az XT-M piros-fehér számomra:

1. Szerelem első látásra
2. Egyéjszakás kaland
3. A szépség belülről fakad

 

Súly
Gyári adatok szerint hátsó rugóstaggal a váz 2,9 Kg. Én lemértem az egész gépet és tokkal vonóval 12 Kg. Alu vázhoz ez igen szép teljesítmény, főleg 29-es kategóriában. Ellenben ennél vannak könnyebb paripák is. Ítélet:

1. Pehelysúlyú versenyző
2. Középsúlyú versenyző
3. Nehézsúlyú cirkáló

 

Kényelem: nyereg, kormány, geometria
Kényelem terén az egyik legszubjektívabb területre tévedtünk. Mire használod, mekkora vagy, saját felépítésed, mihez szoktál stb... ezer apróbb és nagyobb dolog befolyásolhatja a végleges ítéletet. Számomra az egyik legfontosabb a nyereg. Hogy miért jó, ha érezzük a szerszámot több óra után is, gondolom nem kell ecsetelni. Az ultrakönnyű, ámbár ultrakemény karbon nyergek nem nekem valók, a kellő változat megtaláláshoz viszont türelem kellene. Így külön öröm, ha a kiválasztott bringa, eleve megfelelő üléssel érkezik. Meridánkon Selle Italia X1 nyergen utazhatunk, ami ezen kívül még 1 márkán található. Bolti forgalomban egyelőre nem kapni. Kb. a Selle Italia Q-bic-hoz lehetne hasonlítani. Az X1 számomra tökéletes volt, magasan vitte a lécet. 6 órás maratonon végig kényelmi határon belül maradt. 

A kormány 680mm széles, flat elnevezésű, azaz viszonylag egyenes. Szélessége elegendő a biztos tartáshoz, és még a keskeny ösvényeken sem akad fenn a belógó ágakon! Egy CC gép esetében a középső osztályzat felér a legjobbal, hiszen azt jelenti, hogy kellően kényelmes, de agresszív is a dinamikus bringázáshoz.

1. Fotel de luxe
2. Tökéletes kompromisszum
3. Fapados

 

Merida big Ninety-Nine XT-M
Merida big Ninety-Nine XT-M

 

Felszereltség
Rugóstagok, teleszkóp
Alapvillák és profi villák között ég és föld a különbség. Olyannyira, hogy hozzám hasonló amatőrök is egyből észreveszik. 

A drágább, menőbb villák, rugóstagok megbízhatóbbak, jobban követik az egyenetlenségeket.
Évekig hátsó rugóstag nélküli bringával zúztam, mint ahogy sokan teszik még most is, a profik között is. De azt el kell mondani, hogy hacsak nem nemzetközi szintű versenyző vagy, a hátsó rugóstag mindenképpen előny feltéve, ha arra használod a bringát amire kell.

A tény, hogy a villák, rugóstagok könnyítik a haladásodat, és ha rendeltetésszerűen dolgoznak, a különbség a "hú teljesen ki van a hátam és karom, álljunk meg pihenni" vagy a "ez király, zúzzunk még egy kicsit" érzés között.
A Merida 2013 Big Ninety-Nine xt-m etéren számomra tökéletes felhozatallal rendelkezik.

Fox CTD villa: a 3 állás egyszerű és hülyebiztos. Climb, trail és descent, azaz fel, egyenes, és lefele üzemmódban csak kiválasztod a megfelelőt és kész. Ennél könnyebben csak egy kormányvezérléssel oldható meg, de ugye az kemény pénzben mérik. Trail fokozatban igazából majdnem végigzúztam a Szilvás maratonon, így bátran állíthatom közepes tudásúaknak nem nagyon kell előre nyúlkálni. A róka 100 mm-t mozog, ami egyértelműen Cross Country felhasználáshoz ajánlott. Lefordítom: ha hazai terepeken akarsz zúzni, és nem csak lefelé, azaz nem DH arc vagy, akkor ez a 29-es kerekekkel kombinálva számodra tökéletes.
A nagyobb kerék nagyobb biztonságot ad, könnyebben gurul át akadályokon, akár mély gödrökről, akár sziklákról, egyéb tereptárgyakról van szó.

A hátsó rugóstag kormányról vezérelhető. Ez kifejezetten tetszett, azt gondolom sokat segít. Kormány vezérlés nélkül a rugóstag kikapcsolása macerás, mivel váz alatt egy kis pöcköt kell állítgatni. Profik nem nagyon foglalkoznak ezzel, de számomra és szerintem a hozzám hasonló kezdő-haladók nagy előnyt tudnak kovácsolni abból, ha kaptatókon rögzítik a hátsó részt.

 

Váltók, fékek
A váltók a Shimano XT szett elemei, ami az utolsó előtti a hierarchiában. Bőven elég a csúcsra járatáshoz. Az XT szett tud olyan finoman működni, mint kés a vajban, azaz 1-2 elváltásod alkalmával kisegít a bajból. A tökéletes működéshez gyakori figyelmesség is kell. Szakértők általános véleménye, hogy minél drágább egy alkatrész, annál többet kell ápolni. Ne várd a drága bringádtól, hogy sok-sok esős kilométer után ugyanúgy fog kiszolgálni, mint új korában. A bringának lelke van, tessék ápoltatni a megfelelő szervizben!

A fékek természetesen olajosak, Shimano SLX család tagjai. 180 mm-es tárcsák elöl-hátul, ami magyar viszonylatban az arany középút. Az ICE Technológiával gyártott fékrendszer szavatolja, hogy erős fékezéseknél sem melegszik túl a rendszer. (a fékpofa és a tárcsa is alu-acél szendvics szerkezetű, ami garantálja a jó hővezetést és a kellő szilárdságot is. A lehűlést a pofákon kialakított hőbordák is segítik.)
A kezdők számára ez azt jelenti, hogy legközelebb a Szilvás 6 fokos, jégesős középtávján, 6 órán keresztül is kitartanak úgy, hogy elég 1 max. 2 ujjal húzni a fékkart, nem kell lefagyott ujjakkal görcsösen kapaszkodni beléjük egy kis lábfék rásegítéssel.

 

Használhatóság/praktikusság:
1. Fullos
2. Ennél jobb nem kell
3. Ez most mi?

Ár/érték:
1. Bolondoknak is
2. Na ennyit megér
3. Ennyit nem ér

Alkalmasság:
1. profi
2. félprofi
3. hétvégi harcos

 

Konklúzió, összegzés, azaz
Ár/öröm faktor: Saras nagy vigyor!

A vasparipát tesztelésre a Merida forgalmazójától, a BikeFun Hungary Kft-től kaptuk. Köszönjük!

 

Merida big Ninety-Nine XT-M
undefined
Kép forrása: undefined

 

Te is kipróbálnád? Gyere el a Mozgásvilág.hu Tesztnapra szeptember 28.-án Csillebércre. Nem tudsz addig várni, akkor csekkold le a BikeFun Merida tesztprogramját.

Klikk Bővebb infó a Merida 29-es össztelósokról

 

Adalékok
178 centimmel a 17-es méret kellett.
A bringa szerelési és tanácsadó partnere a Speed-Way Kerékpárbolt és Szerviz

Váz : Big 99 comp Hydra-D-single R12
Rugóstag : DT M212 38 ABS w/remote
Teleszkóp : Fox 32 Float 29 CTD O/C- Evolution 100 Taper
Hajtómű : Shimano XT 42-32-24
Első váltó : Shimano XT high direct Triple
Hátsó váltó : Shimano XT
Kormányszár : MERIDA Pro K OS -16AD
Pedál : Shimano M520
Felni : Mavic Crossride disc 29 [R12]
Nyereg : Selle Italia X1
Első váltó : Shimano XT 3
Hátsó váltó : Shimano XT 10
Első gumiköpeny : Maxxis Crossmark 29er 2.1 fold
Hátsó gumiköpeny : Maxxis Crossmark 29er 2.1 fold
A váz tömege (rugóstaggal): 2,92 Kg (19")

Hirdetés