PumpTire - önfelfújó bringagumi Hír

Jenei Róbert - Mozgásvilág.hu
2011/09/27
Az egy dolog, hogy ma már létezik "sohakinemlyukadó" gumi (mmint kerékpárhoz), na de "önmagátfelfújóról" még nem hallottunk...
Hirdetés
Ez a forradalmi újdonság merően meg fogja változtatni a kerékpáros szokásokat. Képzeljük csak el bárhova is megyünk, nem kell bíbelődni a kerékfelfújással , a pumpa elrakásával csak felpattanunk a nyeregre és irány a nagyvilág. Hogy hogyan lehetséges ez?
 

 
Egy amerikai csapat az ötlet megálmodója. A terméket Pump Tire-nek nevező társaság azon gondolkozott, hogyan lehetne a menet közbeni kerék deformitás során keletkező energiát hasznossá tenni, úgy hogy a lapos kerekekbe újra levegő kerüljön. Míg rá nem jöttek, hogy a kerékalján összenyomódó légjáratból a levegőt egy szelep segítségével visszajuttatják a kerékbe , így akár 3 perc alatt duplájára növelhető a nyomás. E közben a járatba kívülről jut be újra a levegő. Plusz kellék egy nyomásszabályzó szelep, melyen Te magad tudod szabályozni, mennyi levegő kerüljön a kerekekbe.
Maga az ötlet zseniális, de a megvalósításához egy jókora összegre lenne szükségük a srácoknak. Szóval egyelőre csak prototípusa van, de biztos, hogy sok kerekes izgatottan várja.
 
Technikai magyarázó vidi
 
Na de mégis hogyan???
Okés, értjük mi, hogy kis levegőjárat, meg összepréselődik és benyomódik, meg felfújódik, de pontosan hogyan? Sajnos a fenti videóból sem derül ki pontosan, hogy milyen technikai megoldás teszi lehetővé ezt a csodát (talán szabadalom híján félnek a koppintástól, nem tudni). Gondolkoztunk, agyaltunk, de csak annyi jutott eszünkbe, hogy van nekünk ismeretségünk tudós körökben is, úgyhogy megkérdeztük a véleményüket és Lukács Eszter (BME Áramlástan Tanszék munkatársa) fel is állított egy lehetséges elméletet.
 
Nem találkoztam még ezzel az egyszerű ámde nagyon elmés szerkezettel, így én is csak találgatni tudok. A videón tényleg gondosan eltitkolták a lényeget.   Na de hogyan? Elképzelhető, hogy ez a külső kis cső szakaszosan van a gumi körül, így mindig egy szakasz tölt, a többi pedig töltődik. Ahogy a földhöz ér a kis cső, összenyomódik. Ha összenyomod a gázt, akkor nagyobb lesz a nyomása, így be tud préselődni a gumiba, ahol alapból nagyobb a nyomás, mint a légköri.
81888-moricka2.jpg 3D szuperfotoshop mórickarajz az értelmezés kedvéért...
  Ha befelé tud menni a levegő, akkor miért nem jön ki? Gondolom, hogy azért nem jön vissza, mert beleépítettek néhány visszacsapó szelepet, így nem tud kiáramolni a levegő. Beáramolni is csak úgy tud, hogyha kívülről jó nagy nyomás éri.   És a kis csőbe hogyan kerül újra levegő, ha már a tömlőbe ment? A kis csőben úgy lesz újra levegő, hogy a pumpáló szakasz elér egy olyan helyre, ahol már nem nyomódik össze (pl a gumi tetején) és akkor az anyag rugalmassága miatt visszanyeri eredeti formáját, így belemegy a levegő is a futófelületen lévő apró lyukon/lyukakon keresztül.   Hogyan lehetséges szabályozni, hogy ne fújja túl a gumit? Megeleht azért, mert egy idő után már a kis résben összesűrűsödött levegőnek a nyomása és a gumi belső nyomása közti különbség nem lesz olyan erős, hogy ki tudja nyitni a visszacsapó szelepet a rugóerő ellenében. Ezt le lehet méretezni előre, a felesleges levegő pedig elszökik a kis réseken.
 
Tehát emígyen tulajdonképpen lehetséges lenne egy önfelfújó gumit létrehozni, remélhetőleg egyszer felfedik a titkukat a srácok. Félreértés azért ne essék, ez a gumi is képes defektet kapni, viszont normál esetben nem lesz többé szükség a kézi pumpára.
PumpTire.com
Hirdetés