Menü

2013.09.11.     Hozzászólás 9

Összeesküvés vagy egyszerű matematika? 26-27-29

Kihalóban a 26” kerékméret.


Ez csak a gyártók manipulációja, vagy csak egyszerűen számokban a megoldás? Egy kis okoskodás következik…

Az idei Eurobike szakkiállítást járva érdekes volt látni a 27,5” kerékméret előrenyomulását. Hihetetlen sebességgel terjed minden gyártó kínálatában, legyen szó egy teleszkópvilla-, felni-, külső- vagy vázgyártóról akár. Ami miatt érdekes ez, hogy amíg anno a 29er szép lassan, több év alatt furakodott be a kerékpáros életünkbe, addig az új méret két év alatt „váltotta meg” a piacot.

Sőt… Több nagyobb gyártó palettáján egyszerűen annyira háttérbe szorultak máris a „hagyományos”, 26”-os kerekek, hogy alig lehetett találni a kínálatukban. Ilyen volt például a Merida, ami - a hosszú rugóutas kategóriát kivéve - egyszerűen az alsó, belépő szintre szorította vissza. Minden más modelljénél csak 27,5”… meg 29er.

 

merida650b.jpg

Focusnak is van. Katt a képre!

 

De ez minek köszönhető? Az elmúlt 10 év nem hozott hasonló nagy, robbanásszerű újítást a 26-os mountain bike-ok világában. A piac stagnált, vagy inkább lejtmenetben, így kellett valami új, valami eladható, valami új trend?

Ott a 29er, ami az első pár, beszoktató év után sikeresen elterjedt, mind a gyártók, mind a potenciális vásárlók körében, és kicsit megrángatta azt a fránya lefele görbülő grafikont. De ez még kevés lehetett, hisz arányaiban még mindig sok a 26-os, a 29esekhez képest. Mert sok ember irtózik, tartózkodik a hatalmas kerekektől, illetve még többen ragaszkodnak a jól bevált „hagyományos” mérethez, amihez mindig akad egy-egy alkatrész otthon a szekrényben (így van ezzel Kimura is, aki egyelőre kivár)… Közben a 26-os kerék annyira elterjedt, hogy a gyártók befulladtak a termelésbe. Kellett valami apró, de mégis lényeges változtatás, amivel mind a kerékpár-, mind az alkatrészgyártók jól járnak és újra termelni, eladni tudnak, mert muszáj megvennünk azt. Hát jött a félt nagy méret (29er) és a hagyományos (26”) közé egy új, köztes…

Persze van ellenpélda is: az egyik legnagyobb és legrégebbi márka, a Specialized, egyszerűen nem lépett a méret felé, és megmaradt a 26” és 29” méreteknél. Na persze, mondhatjuk, hogy a kivétel erősíti a szabályt… ettől még lehet egy globális összefogás, megállapodás, melyben a gyártók a gazdasági kilábalást látják. Hogy tényleg így van-e? Nem tudni, de lehet, a számokban rejlik a megoldás…

 

Súly
A 27,5”-os kerekek sokkal könnyebb kerékpár- és forgatott tömeget nyújtanak a 29”-osokhoz képest, így könnyítve meg a mászást és gyorsítást. Emellett a 26”-osokhoz képest elenyésző a súly többletük. A 27,5” komplett kerék mindösszesen csak 5%-val nehezebb a „hagyományosnál”, míg a 29”-os, bár átmérőben nem túl nagy a méret növekedés, már 12%-val! A két nagyobb méret között a különbség jelentős, viszont a „hagyományos” és az új kerék között elenyésző.

 

Hatékonyság
Minél nagyobb egy kerék átmérője, annál könnyebben gördül át egy tereptárgyon, hisz annál kisebb a kerék ívének és a tárgy találkozásának éle által bezárt szög. Ez minél kisebb, annál jobb nekünk, hisz annál könnyebben gördül át rajta. Összehasonlításképp, ha a 26”-os kerekeknél mért szöget X°-nak vesszük, akkor a 27,5”-os X-4°, a 29”-os kerék pedig X-6° szöget zár be. A 29”-os kerekek 14%-val hatékonyabban gördülnek át ugyanazon a tárgyon, mint a 26”-os társaik. Míg az új méret 9.8%-os hatékonysággal jobb… Itt ugyan a nagy kerék a legjobb választás a három méret közül, de jól látszik, hogy a normálméretnél még a 27,5”-os is jobb.

A 27,5”-os keréknek a legnagyobb előnye a 29”-oshoz képest vitathatatlanul a jobb gyorsíthatóság. Ezt műszerek nélkül is érezni, amikor beletaposol keményen a pedálba, és könnyebben, gyorsabban éred el a kívánt sebességet. Hisz minél távolabb van a súly a forgatás középpontjától, jelen esetünkben az agytól, annál lassabb, lomhább a gyorsítása. Vagyis egy hasonló felépítésű 1000 grammos 29”-os kereket sokkal nehezebb ugyanarra sebességre felpörgetni, mint egy 1000 grammos 26”-ost. Számokban a 27,5”-os kerék csak 1,5%-val, míg a nagytestvér több mint duplájával, 3,6%-val lassabb, mint a 26”-os.

 

Irányíthatóság
A nagyobb gumi felület talajfogása jobb irányíthatóságot, jobb fékezhetőséget és tapadást eredményez. Míg egy 26”-os keréknél mindösszesen csak 6 centiméternyi felület érintkezik a talajjal, addig a két nagyobb testvér szinte ugyanannyival: a középső méretnél 8, a nagytestvérnél 9cm. Emellett az oldalirányú merevséget is befolyásolja a kerék méret. Ahhoz, hogy a nagyobb kereket a vázba tudjuk rakni, a vázat meg kell kicsit nyújtani-változtatni a homlokcsőnél és a középcsapágyháznál. Ezek a vázunk rugalmasságát befolyásolják például kanyarokban és erőteljesebb pedálozásokkor. Ezt figyelembe véve, a 27,5”-os kerék esetében mindösszesen csak +2%, míg a 29”-osnál már +5% rugalmasság figyelhető meg.

Szóval akkor hol az igazság? Nehéz jól megmondani. Tény, hogy egyelőre kiszorulóban a régi méret, és lesznek olyanok, akik a trend irányítására tesznek próbálkozást azzal, hogy nem kínálnak többé 26”-os termékeket, de mivel ez a méret hatalmas mennyiségben van jelen az emberek tulajdonában, nem fog eltűnni a gyártók kínálatából olyan gyorsan. Jómagam a tesztek során nem igazán éreztem különbséget a 26 és 27,5 méretek között. A jelentős változást a 29er-re ülve tapasztaltam meg. Kezdve az igen szokatlan, lóháton-ülök-az-égben érzéstől, a gonosz vigyorra sarkaló mindenen-át-rongyolokig.

És hogy nekünk, vásárlóknak/elhasználóknak mi a jó? Ha lehetőség nyílik rá, minél többet kipróbálni az új méreteket, és összehasonlítani saját tapasztalataink által a menettulajdonságokat. Aztán azok alapján dönteni… mert opció az van.

(adatok forrása: http://www.giant-bicycles.com/technology/tech27-5/94/)

Próbáld ki a különbséget a méretek között a Mozgásvilág.hu tesztnapon!

Olvass többet a témáról: 27.5\"-os kerékpár, 29"-os kerékpár, Tesztnap 2013

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • Zoroo 2013.09.19.   09:58

    Zoroo

    Lásd telefonológia. Mert nehogy már a havonta 1x (elnézést a komolyan bicózóktól!!) nyeregbe pattanó ne tudná megmutatni a plebsznek, hogy neki MÁS van. Nekem most esett le a tantusz, miért látok olyan sok gnómot bringázni mostanában, eszembe se jutott, hogy nagyobb lett a kerék, azt hittem valami új vázkonstrukció...

    válasz erre...

  • fpeter 2013.09.12.   17:34

    fpeter

    Versenyre 29-es bringa, túrázni meg 26-os. Ár/érték arányt nézve a 26-os bringák a legjobbak. Használtak között persze ki lehet fogni egy jó modellt, de az új bringák drágábbak. Ha jobb felszerelés, vagy nagyobb kerék. Engem a hosszú kormány tántorított el a 29-es gépektől. Az valami elképesztő.

    válasz erre...

  • Teaf 2013.09.12.   08:31

    Teaf

    Épp azt nézegetem/méregetem, hogy az én méretemmel (170) egy 29er-nél, alig lehetne/kellene kitolni a nyeregcsövet. Akkor hová tenném a lámpát, sárhányót, esetleg nyeregtáskát??

    válasz erre...

  • Plasticman 2013.09.12.   08:04

    Plasticman

    Néztem a XC MTB VB-t szinte mindenki 29-es bringán ült. Szerintem megszokható, megszerethető. Elsősorban valóban a súlya /ha kézben kell cipelni az emeletre /, és a méret miatti szállíthatósága a problémám

    válasz erre...

  • Zse 2013.09.12.   07:48

    Zse

    Hát ezek a százalékok nekem olyan tévéshop minőségűek: - ha a 26"os keréknél mért szöget X-0-nak vesszük akkor 27,5-ös X-4 fok... - "egy 26”-os keréknél mindösszesen csak 6 centiméternyi ", milyen ballonos külsővel, és centiméter=felület? Egyébként egyzser biztos kipróbálok egy 27,5ös mtb-t majd megfigyelem, megfigyelem, ezeket az értékeket megérzem-e!?

    válasz erre...

  • zee 2013.09.11.   17:06

    zee

    Azért arra kiváncsi lennék, hogy egy alacsonyabb emberkének hogyan csinálnak 15-16"-os vázat 29er-ből? sehogyan!!! a nagy kerék miatt egyszerűen nem lehet megfelelő geometriát kialakítani. Muszály hosszabb láncvillát csinálni, és már el is ment a súlyelosztás nyaralni.A szteroidon felnőtt 180 feletti átlagmagasságu amcsik között lehet nagy keletje van ennek az őrületnek, de nekem bőven elég a 16-os váz. Haveromról nem is beszélve a 14,5 vázzal. A többi gördülős magyarázkodás meg csak a gyenge marketing része, szerintem.

    válasz erre...

  • uberrush 2013.09.11.   15:00

    uberrush

    Én még mindig ott vagyok leakadva, hogy mi alapján megy ez a hatalmas méretezési mánia -- úgy tudtam a gumik (külső+belső) méretét a felni határozza meg - ha én a CrossMaxokat rakom a bringámba 2,3as gumikkal akkor 26,5"os a gép és ha a CrossRideket 1,3asokkal akkor pedíg 24,7 es lesz?!?!?! sztm a 29 inkább maradjon 622es (azaz 28-as) és mondjuk, hogy "terep trekking" azoknak akiknek kényes a fenekük-csuklójuk-térdük. Én személy szerint kitartok a 26nál ha azt is szem előtt akarom tartani, hogy milyen időközönként akarok felnit cserélgetni vagy ne adj isten vázat mert kényelmes <--> gyorsabban amortizálódik...

    válasz erre...

  • mesacso 2013.09.11.   12:57

    mesacso

    Én már a nyolcvanas években szerettem volna nagyobb kerekű mountenbike-ot ,de a kereskedők kiröhögtek.Lám a kívánságom teljesült.

    válasz erre...

  • hal 2013.09.11.   11:05

    hal

    De akkor vajon miért halt ki a 27,1/4?

    válasz erre...