Menü

2009.08.05.     Hozzászólás 0

Összehajtható kerékpárt teszteltünk

Előre leszögeznénk, hogy bár pazar szerkezetről van szó, nem ajánljuk mindenkinek. Viszont akiknek igen, hát Nekik melegen.


Hosszú várakozás előzte meg, mire átvehettem a tesztjárgányt, a Mobiky Genius összecsukható bringát, volt tehát időm, az internetes és egyéb forrásokból előtanulmányokat folytatni. Az ötlet egyértelműen tetszik. A napi közlekedésem a kerékpáron alapszik, ezért ha tehetem, nem választok már alternatívát. Számtalanszor előfordult, hogy vidéki vonatozós családlátogatáshoz kerékpáros pótjegyet váltottam a vonaton, csak azért, hogy az állomás és az úti cél közötti 3-4-5 kilométert ne gyalog kelljen megtennem. Éreztem a kerékpár hiányát nyaralásokon, városnéző túrákon, persze egy velencei kiruccanáshoz már nem tudtam megoldani a kerékpárszállítást, ahhoz túl macerás lett volna.

A másik általános probléma a bringatárolás, ha mondjuk egy mozira ülnék be, vagy vásárolnék valamit. A moziig még eltekerek, de a kint hagyott járgányra gondolva még akkor is végigparázom a filmet, ha nem horrort, csak családi vígjátékot nézek. Tudom, tudom lakatolás, de ez ehhez kapcsolódó morál bőven hordoz magában hibákat és nem elég ahhoz, hogy teljesen nyugodtan bárhol hagyhassam.

 

Összehajtható kerékpár

 

Szóval tudtam én, hogy praktikus eszközt fogok kipróbálni a 63,5x30,5x70 cm-esre összehajtható Mobiky Genius-szal, de ami a legjobban érdekelt, hogy vajon az apró, 12"-os kerekekkel lehetséges-e azt a dinamikus közlekedést megvalósítani, amit a 26"-osokkal megszoktam. Ez a megszokott dinamikus közlekedés számomra az óránkénti 25-30 km/órás tempót jelenti a leizzadás határát súrolva, de még éppen alatta, amolyan csajozós bringázós stílusban. No ezt akarom én a Mobikytől is - gondoltam.

 

Összehajtás
Eljött a nagy nap, átvehettem a Mobiky Genius-t. Ahogy várható volt, az összehajtom-szétnyitom megoldások tényleg lenyűgözőek és pofonegyszerűek. A kedvencem az, amikor egy kattintás és egy karmozdulat segítségével a kerékpárból kézipoggyász lesz, ha megfogom a hordozó markolatot a nyeregcső alatt. Ez a mozdulat a leggizdább, amikor egy pillantásra alakul át a kerékpár valami hordozható izévé és vissza, amolyan "Transformers hatás". A néhány másodperc az tényleg néhány másodperc, egész pontosan 20. Ennyi időbe telik, amíg ez egyik végállapotból a másikba alakítjuk. Ebbe már beletartozik a pedálok, az ülés és a kormány lehajtása is. Ha csak éppen beszaladunk valahová, vagy feltesszük a buszra, villamosra, akárhova, elég a már fentebb említett kattintás-felhúzás kombinációt alkalmazni, ez nagyjából 5 másodperc mindkét irányba. Az olyan apró figyelmességeken látszik a profi tervezés, mint a támasztókar, ami kinyitott és összehajtott állapotban is megtartja a Mobikyt.

 

Összehajtható kerékpár

 

A tervezési precizitás hiányára is van azért példa. Mivel a bringát jellemzően naponta többször nyitjuk-zárjuk, az ülésmagasságot is minden alkalommal be kell állítani. Jobb híján marad a szemmérték és a próba-ráülés, mert a nyeregcsövön nincsenek méretvonalak. Ezt kár, hogy lehagyták.

 

Szállíthatóság
A csiki-csuki tehát rendben van, nézzük a hordozhatóságot. Nos, az átlag erőnléttel rendelkezőknek nem lesz mindennapos, hogy kezükben bringájukkal sétáljanak, mert a Mobiky 13kg-os súlya nem igazán különbözik a nem összehajtható bringákétól, sőt, a kis méret miatt érzésre nehezebbnek is tűnik. Ahhoz elég könnyű, hogy járműveken fel-le rakosgassuk, vagy bepakoljuk a csomagtartóba, de mivel összehajtott állapotban is gurul, néhány  akadályon emelésen kívül nem nagyon kell fárasztanunk magunkat. Olyan bevásárlókocsi hangulat, ahogy tolom magam előtt a metrón :) Távolsági buszon nem volt túl kényelmes, fognom kellett erősen, mert a reggeli csúcsban száguldó, dülöngélő járművön könnyen felborult volna.

 

Összehajtható kerékpár

 

A normál méretű csomagtartóban diszkréten elpihen, kisebb autóknál azonban lehetnek problémák, ha a bringa mellett sok egyéb csomagunk is van.

 

Menettulajdonságok
És jöjjön, amire a leginkább kíváncsi voltam, zárjam-e pincébe városi tekergőmet és cseréljem Mobiky-re, vagy sem...
Egy biztos, elsőre szokatlan... számomra a testhelyzet is (ez city bike-osoknál nem lesz gond), egyenes háttal, városnézős pozícióban helyezkedünk el, ami tulajdonképpen kényelmes. (A szokatlansághoz hozzáfűzném, hogy a Mobiky után visszaülni egy normál kerékpárra, ugyanolyan szokatlan érzés volt. Teljesen ráállt a kezem a kis kormányra és ezután hirtelen nem tudtam mit kezdeni a nagy hosszú csővel a saját járgányomon).

 

Összehajtható kerékpár

 

Az apró kerekek és a keskeny kormányt néhány száz méteren keresztül szokni kell, eleinte szitálva tudtam csak haladni, ám 10 perc után nem jelentett gondot sem egyenesben tartani, sem irányítani. Az apró kerekek a padkázásoknál komoly problémát jelentenek. Nem kell teljesen sík felület ugyan, de 5 centinél nagyobb bukkanó már erősen érezhető. Kb. 10 centiig még megpróbálhatjuk felrántani az első kereket, menni is fog, de nem egy nagy élmény. Bringasávokat mindenhová!!!
Bár nem volt alkalmam tesztelni, de valószínűleg sokat javít a komfortérzeten a rendelhető, rugós nyeregcső.

 

A sebesség... na igen, a vesszőparipám. Mint említettem számomra az ideális városi sebesség 25-30 km/h. A Mobikynál 15-23 km/h-s sebességet sikerült kihoznom úgy, hogy lehetőleg ne tökizzadtan érkezzek meg úti célomhoz. Persze ezzel a tempóval is hagytam le bringásokat, sőt, a Stadionok-Városliget kerékpárút szakaszon a közlekedési lámpáknak köszönhetően ugyanannyi időbe telt eljutnom a rajttól a célig, mint másoknak. Mégis, egy idő után unalmassá vált, ha napi 10 km-nél többet tekertem vele.  Ha apait-anyait beleadunk, felkúszhat a sebességjelző 35 km/h fölé is, ebben az esetben már nem garantálta szalonképes megjelenés (meglehetősen izzasztó), de nem is erre való.

Háromsebességes agyváltójával az enyhébb emelkedőkön simán feltekertem vele (Árpádhíd Népfürdő utcai felhajtója, Timár utcai felüljáró, stb.), ám közben éreztem a hálát, amiért nem hegyvidéken kell tesztelnem. Szívem szerint a három fokozatot megdupláznám, időnként jól jött volna egy félállapot a fokozatok között, de így is lehet vele haladni. Az első 120 mm-es tárcsafék és a hátsó 80 mm-es dobfék rendszer bőven elegendő a miniparipa megállításához.

 

Összehajtható kerékpár

 

A Mobiky tehát nem jelent érdemi alternatívát a városi hősbringásoknak, így ha közéjük tartozol, itt abba is hagyhatod az olvasást. Viszont maradjanak velem mindazok, akik agglomerációból járnak, sokat kell a megállóból a végcélhoz gyalogolni, kisebb távolságokat szeretnének áthidalni, szeretnek utazni, kempingezni, városlátogatásokat szervezni, netán hajókázni.

 

Városnézésre világjáróknak
Pozitív élményként ért ugyanis, hogy megismertem az útvonalamba eső épületek teljes homlokzatát egészen a tetejükig. Mintha új utakon jártam volna, rácsodálkoztam milyen építészeti csodák között suhanok el nap-mint-nap anélkül, hogy gyönyörködnék bennük, vagy hogy egyáltalán tudnám milyen környezetben élek. Jött is a felismerés, hogy az egyik legjobb városnézős járművön tekerek, ami csak létezik. Könnyen szállíthatom bárhová és ha nagyobb területet szeretnék megismerni, csak kihajtogatom és suhanok is felfedezni. Ha kávézóba, vagy múzeumba térnék be, akkor sem kell azon agyalnom hova tegyem a bringát, egyszerűen viszem magammal. Az is könnyen lehet, hogy nyaraláskor a szállásunktól néhány kilométerre van legközelebb élelmiszerbolt, bringával seperc alatt ott lehetünk, de az egyre népszerűbb vitorlázós túrákon is mind többször találkozni összehajtható bringával.

 

Összehajtható kerékpár

 

Agglomerációból járóknak
Ha a munkahely és az otthon között 30, vagy több km-nyi távolságra laksz, nem biztos, hogy szívesen tekernéd le a távot minden áldott napon, még ha a helységeken belül kényelmesebb is lenne bringával. A sárgabuszra, vonatra, HÉVre kerékpárt maximum külön jeggyel, vagy még azzal sem tudod feltenni, pedig milyen jó lenne, ha a városhatárhoz érve a maradék néhány kilométert gyorsan környezettudatosan tehetnéd meg. Az Örs vezért tértől a Nyugatiig távolság még éppen határeset. Ha tovább fejlődnek a P+R parkolók, az autó-kerékpár kombináció is működhet.

 

Mindennapi közlekedésre
Ugyan elhajtottam a városi tekergőket, ám ekkor erősen magamból indultam ki. Sokakat ismerek, akik kis távolságokat kell áthidaljanak a mindennapjaik során, nem száguldozni akarnak és nincs nagyon lehetőségük normál bringa tárolására. Frankó megoldást jelent a Mobiky például piacozáshoz, pláne, ha kiegészítőként kormánycsőre rögzíthető táskávalis ellátjuk.

 

Összehajtható kerékpár

 

Összességében szuper dolgokra képes ez a kis szerkentyű, igaz, könnyen kap negatív kritikát, ha nem a megfelelő célközönségnek ajánlják. Ez nem egy mindenre megoldást kínáló összvér megoldás, hanem az ideális körülmények megléte esetén kifejezetten praktikus kerékpár. A legutóbb felsorolt felhasználási területekre nehéz jobb alternatívát találni.

Az utolsó szűk keresztmetszet az ára lehet. A praktikumért, a speciális ötvözetekért és a különleges kialakításért 230 ezer forintot kell fizetni. Ha BKV bérletben fejezzük ki az árát, akkor nagyjából három év alatt térül meg a befektetés, feltéve ha télen/nyáron ezt használjuk.

 

Műszaki paraméterek

Váz anyaga 6061 típusú alumínium ötvözet

Elsõ lánc 1/2"x1/8"-7,3mm 48 láncszem

Hátsó lánc 1/2"x1/8"-7,3mm 48 láncszem

Fékek Elsõ : 120 mm tárcsafék
Hátsó: Dobfék rendszer 80 mm

Váltó 3 sebességes STURMEY ARCHER agyváltó 

Gumik 12" KENDA 2,5 bar

Abroncs 12" Aluminium 6061

Össz tömeg 13 kg

Megengedett terhelés 105 kg

Méretek Összehajtva : 63,5x30,5x77cm
Kinyitva : 127x45x102,5cm  

Nyereg maximális magassága 102,5 cm

Kormány maximális magassága 98 cm

Felszerelések Védõponyva, Válltáska

Extrák Rugózó üléscsõ

Olvass többet a témáról: teszt, összecsukható kerékpár

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.