Menü

2015.03.26.     Hozzászólás 7

Milyen méretű kerékpárt válasszak?

Hogyan lehet meghatározni a megfelelő kerékpárméretet?


Aki már kicsit is a tettek mezejére lépett a fejében megfogant kerékpár vásárlási ötlettel kapcsolatban, az szembesült már a ténnyel: számos méret jelölést alkalmaznak a gyártók. Ezen írásommal fényt szeretnék vinni a káosz sötétségébe.

Kezdetben vala’ egy méretezési-rendszer, de aztán lőn’ nagy robbanás...

 

Cm, col, betű
A kerékpározás kezdeti korszakában a vázak méretére egyszerűen a középtengely-felső vázcső magasságát használták, vagyis egy centiméterben értendő számot láthattunk – így találkozhatunk 50, 52, 54, 56, 58 számokkal. Ez a rendszer, a mountain bike kategória megjelenésével valahogy csak az országúti kerékpároknál maradt meg, mert a ballonos kerekű paripák már ugyanezen méretet (középtengely-felső vázcső magasság) collban jelölve kerülnek a „polcokra”. Vagyis ezeken a bringákon már általában a 14, 16, 18, 20 számok láthatók. Aztán ahogy egyre nagyobb iparággá nőtte ki magát a kerékpársport, és egyre több gyártó jelent meg a színpadon, megjelentek a betűzött méretezések is – S, M, L, XL – csak hogy kicsit vakarhassuk a fejünk.

Leszűkített választék
Persze a gyártók nem készítenek teljes sorokat a méretekből, így ne is keressünk 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 méreteket egy modellből. A mountain bike kategóriában általánosságban párosával lépnek felfele a méretek (14, 16, 18, 20, 22), de több gyártó is leszűkíti a választékát három méretre: 16, 18, 20.

Országúti/trekking modelleknél is rostált méret-szortimentet találunk – itt is főként a páros méretek játszanak (44, 46, 48, 50, 52, 54, 56, 58, 60, 62). Az is érvényes ezen típusoknál is, hogy több márkánál csak az egyszerűsített sorból választhatunk.

 

Na, akkor mekkora méret kell nekem?
Sokáig megálta az az általános megállapítás a helyét, hogy az a méretű váz ideális neked, amelyiket két talpaddal a földön állva, kényelmesen a két lábad közé tudod venni. Ez országúti és trekking kerékpároknál még úgy ahogy napjainkban is működik, a terepkerékpároknál viszont az erősen ejtett felső vázcső kialakítások miatt ez picit sántít. Ráadásul már nem mindegy az sem, hogy 26, 27.5 vagy 29-es kerékkel szerelt paripáról van szó.

Méretválasztási iránymutató
Hozzávetőlegesen a következőket lehet követni vázválasztásnál:

140-150 cm testmagassághoz 14-15” / 44-48 cm,

150-160 cm testmagassághoz 15-16” / 48-52 cm,

160-170 cm testmagassághoz 17-18” / 52-56 cm,

170-180 cm testmagassághoz 19-20” / 56-60 cm,

180 cm felett pedig 20-22” / 60-62 cm vázméret lehet ideális.

De ezen párosítások csak útmutatók, mert mind a vázkialakítás, mind a testalkatod befolyásolja a megfelelő méret választását! Mindig próbáld ki, vásárlás előtt a kerékpárt, és mindig több méretet!

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • Gery 2016.05.30.   21:06

    Gery

    185 cm magas vagyok melyik dirtbike meret az en meretem?

    válasz erre...

  • Linkman 2015.03.30.   14:44

    Linkman

    Szvsz ha túl rövid vízszintes felsőcső hosszű bringát választ az ember, könnyebb lesz, fordulékonyabb, kezelhetőbb a bringa, de hosszú távon kényelmetlenebb a testtartás, nagyobb a légellenállás, kisebb erőt tud kifejteni az ember akár felfelé a hegyen akár sík úton, nagyon előrekerül a súlypont lejtőzéskor, fékezéskor. Ha túl hosszú a bringa, nehéz lesz a gép, esetlenebb, kezelhetetlenebb, nagyon rá kell feküdni ami megint csak kényelmetlen, igaz kisebb lesz a légellenállás. De a középtengely-felső vázcső függőleges magasságtól nem sok függ, max esztétika. Főleg mondjuk egy női váznál, ahol nincs is felső vázcső.

    válasz erre...

  • Linkman 2015.03.30.   14:28

    Linkman

    Hirtelen megállásnál én át szoktam esni a kormány felett :-D Vagy ha be vagyok csatolva akkor magamra rántom a bringát is, úgy hogy a kerekek az ég felé néznek. :-D :-D :-D. Az alfelem az elmúlt 45 évben eddig mindig megmenekült. ;-), pedig sokszor estem nagyobb bicajjal is. Ha le akarom rakni a lábam, nem ugrok be a kormány és az ülés közé, hanem oldalra döntöm a bringát, és máris leér a lábam. Ez az enduro motorozásnál is bevett taktika, ugyanis ott tank van az ülés és a kormány között, és ott sem ér le az ember lába a magas építése miatt. Viszont pont a megállás miatt is nagyon fontos a vízszintes felsőcső hossz, mert ha magas ember ráül egy akár 21"-os, de rövid vízszintes felsőcső hosszú bringára, akkor előrébb kerül a súlypontja és könnyebben fejreáll ezekkel a modern fékekkel, vagy ha lejtőzik. Főleg ha a rövid vázcsövű kerékpárját úgy próbálja kényelmessé tenni a testmagasságához, hogy a kormány befogóból (stucni) vesz egy nagyobbat, pl. egy 130mm-est és lecseréli arra a gyárit, ezzel nyerve jó pár centit.

    válasz erre...

  • Simon Ádám 2015.03.30.   13:39

    Simon Ádám

    Azért nem mindegy ez a méret, mert ezen áll vagy bukik, hogy bevágod-e a felső vázcsőbe az alfeled egy hirtelen megállásnál, vagy sem.

    válasz erre...

  • Linkman 2015.03.30.   13:34

    Linkman

    Nyilván nem számít bele a nyeregcső, de ez a gyártók által megadott függőleges méret egy nyeregcső állítással vagy cserével tág határok között állítható, ezért étrelmetlen. Arra jó, hogy ez szerint visszakeresve a vázat a gyártó adott típusú vázainak táblázatában, leolvassuk az igazán fontos méreteket, a vízszintes felsőcső hosszt és a tengelytávot. Persze ha van ilyen táblázata az adott gyártó adott váz modelljének. Még minimum méretnek használni sincs sok értelme ezt a magassági méretet a sportolók esetében, hisz ki az aki úgy bringázik, hogy lába közé veszi a bringát le és felszálláskor? Esetleg a nagymamák, vagy a csajok ha szoknyában bringáznak, de ők is nacit hordanak már manapság. Ez a méretezés kb 30 éve úgy ahogy van elavult és semmitmondó.

    válasz erre...

  • Simon Ádám 2015.03.30.   13:02

    Simon Ádám

    A nyeregcső semelyik méretezésbe nem számít bele.

    válasz erre...

  • Linkman 2015.03.30.   12:32

    Linkman

    Sosem értettem, hogy miért a bringa magasságát adják meg ezzel a mérettel, amikor ez teljesen lényegtelen méret, hisz olyan magasra húzom az ülést amennyire akarom. A lényeges a vítszintes felsőcső hossz (ülés és kormány távolság), mert azt kis mértékben lehet csak állítani. Van olyan 16"-os bringa, amelynek ez 60 cm, és így jó egy 180 cm-esnek is, és van olyan 21"-os ami csak 54 cm-es víszintes felsőcső hosszal bír és egy 165 cm-esnek ideális. Úgyhogy ez a mostani méretezés nem a méretet hanem a bringa kinézetét mondja meg. A nagyobb liyen "méretek" inkább trekking kinézet, a kisebbek inkább dirt kinézetek, a köztesek a CC-k. Az S, M, L, XL jelölés legalább nem utal erre a középtengely-felső vázcső magasságra, ezért sokkal értelmesebb, azt kéne általánosítani.

    válasz erre...