Merida eSpresso 600 e-bike teszt

Merida eSpresso 600 e-bike teszt

Kakuk András
Kakuk András - Támogatott tartalom
2016/07/01
Elektromos zizegés a városban

Napi szinten közlekedek kerékpárral budapesten, ami 24 óránként garantál számomra min. 20 km hajtást. Ez a kezelhető mennyiség csak akkor válik zavaróvá ha 1-1 alkalommal futárokat megszégyenítő etapok várnak rám. A múltkor kénytelen voltam, telepakolt táskával először Dél-budáról a Budakeszi út végére majd onnan a 13. kerületbe tekerni. Mondanom sem kell, nem voltam tárgyaláskompatibilis mire megérkeztem.

Az itthon is egyre népszerűbb pedelec-eket, elektromos rásegítéses kerékpárokat sokat próbálgattuk már, de mindig csak egy-egy rövid szakaszon. A turpisságok viszont kizárólag hosszabb tesztek alatt jönnek elő, ezért nem is tétováztam sokat, hogy megszokott paripámat becseréljem egy 1 hetes Merida eSpresso tesztre.

A hagyományos Merida-zöld színekre festett eSpresso 600-ért Obiékhoz a Kerékvárba kellett tekernem. Budapesten, a Hattyú utcában található kerékpárszaküzlet óvatos duhajként tart Pedelec bringákat, ennek köszönhetően már a Merida tesztprogram keretein belül bárki kikölcsönzheti az eSpressot.

espresso600.JPG Forrás: Simon Ádám Mozgásvilág

espresso600.JPG Forrás: Simon Ádám Mozgásvilág
Kép forrása: Simon Ádám Mozgásvilág

 

Első benyomások- e-bike 


Aki még nem tekert e-bringát, az úgy képzelje el, mint egy kicsit túlsúlyos sprintert. A srác nehéz, de rövid szakaszokon még mindig gyors. Sprinterként sosem volt erőssége a hosszútávon való gyors tempójú, egyenletes haladás.

A pedelecek 25 km/h-s sebességig segítenek tekerni. Minden bringán így a Meridán is több fokozat közül lehet választani. Gyors közvélemény kutatásomból kiderült, hogy mindenki egyetért azzal, hogy kizárólag a sportos fokozatban érdemes haladni. :)

Ennek megfelelően helyből „High” fokozatba kapcsoltam. Nem tudom bevezették-e már a 0-25 Km/h gyorsulási mutatót, de az e-bringám vert mindenkit a pirosnál. Direkt még a rendőrmotorokkal is leálltam versenyezni és jól odapörköltem nekik. Persze az élmény hamar elszáll, mert kb. 1,5 mp alatt már 25 km/h órán vagyok és innen mintha falba ütközne az ember.

Az e-bikeok ugyanis rendkívül nehezek, amely egyrészt a motor és akkumulátor alkotta rendszer miatt van, másrészről meg azért mert a vázat is masszívra kell építeni a megnövekedett igénybevétel miatt.

A Merida eSpresso a könnyebbek között szerepel a maga 22,8 Kg-os súlyával de még így is egy örökkévalóság amíg 25 km/h-ról 28 km/h-ig felgyorsítok. Úgy néz ki az utazósebességem 30 km/h óra körül lehet mert mindent megteszek, hogy elérjem az áhított sebességhatárt, de inkább feladom.

Az eSpressoval (szertintem az összes Pedeleccel) 25-26 km/h órával lehet kényelmesen utazni. Ebben a tartományban még kapunk egy kis segítséget (a kijelzőn folyamatosan látszik) ami elég ahhoz, hogy

porba alázzuk a Bubis turistákat de közben még várost is tudjunk nézni.

Meglepő élmény volt a váltáskor jelentkező csattanás, ami kifejezetten zavaró volt. Az oka ennek a hajtásban keresendő. A váltáskor ugyanis a motor folyamatosan hajt, ez okozza a a megterhelést ami a hangot adja. Ha el akarjuk kerülni a zajt és a lánc fölösleges terhelését akkor váltás előtt hagyjuk abba a tekerést egy pillanatra.

Az igazi e-bike élmény

Vannak azok a fránya emelkedők. Budapesten akad belőlük jó pár. Egyszer kihívás, egyszer szívás. A már említett Budakeszi úti kapaszkodó mellett a másik kedvencem a Kis-Sváb hegyre, a Gaál József utcán keresztül felvezető makacs emelkedő. Azon kívül, hogy bitang meredek, a végén még kicsit poros úttal is megkínál. „Sima” bringával, utcai szerkóban még sosem értem fel a tetejére. Kiváló tesztszakasz. Mondanom sem kell, izzadságcsepp nélkül kitekertem, bocsánat kitekertük- én és a Shimano STePS. Szerény véleményem szerint a 25 km/h-s laza gurulás mellett az emelkedők azok, ahova az e-bringák valók.

A Merida eSpresso szíve és lelke

A Meridát a legújabb 6001-es Shimano STePS rendszerrel szerelték. A Shimano rendszer részeletes elemzésétől megkíméllek titeket (és magamat is) inkább az egy hetes használat alapján észlelt tapasztalataimat osztom meg.

Töltés: az első meglepetés itt ért amikor fel szerettem volna tölteni az akkumulátort. A dugalj ugyanis a bringán marad, ha kiveszem az aksit akkor is. Most akkor tényleg a 23 kg-os bringát kell cipelnem ha tölteni akarom? A válasz ennél jóval egyszerűbb. Nem. Annyi történt ugyanis, hogy elfelejtették átadni a részemre a kis adaptert amit az akkumulátor töltőnyílásába illesztve direkt feltölthető lesz.
Fontos lecke. Kérjétek el az adaptert! Sok vesződéstől megkímél!

Gomb és a töltés Forrás: Simon Ádám Mozgásvilág
Gomb és a töltés
Kép forrása: Simon Ádám Mozgásvilág

A 6001-es rendszert a kijelző/vezérlő egységről is be lehet kapcsolni, amelett, hogy az eredeti gomb is megmaradt magán az aksin.

A vezérlőegység viszont első használat után helyből hibaüzenetet dobott és nem akarta bekapcsolni a rendszert. A használat során párszor még elő tudtam hozni ezt a hibát, amit egy aksi ki-be kapcsolás oldott meg. Másik megoldás, az akkumulátoron lévő gomb használata. Ez a megoldás azért trükkös mert durván minimalista megoldásként alig látható...

Ezt az apró kellemetlenséget nem hívnám kirívónak, ellenben megvilágítja a lényeget: ha már attól kiakadsz, hogy a telefonodat ki/be kell kapcsolni néha, akkor ne vegyél e-bringát!

Az elektromos rásegítéses rendszer másik achilles pontja az akkumulátorral megtehető távolság. Hidd el nem szeretnéd, hogy útközben merüljön le a gépezet.
A teszt alatt 90%-ban legmagasabb fokozaton hajtottam a gépet 1 héten keresztül. A hazáig vezető kb. 10 km-es úton kb. 8-10 %-t fogyasztottam el a töltöttségből. Eszerint 80 -100 km-t számolhatok maximális fokozaton. Ellenben amikor a hegyre is felverettem egy kb. azonos hosszúságú útszakaszon akkor már 13-14% fogyott a szuflából.

Ha valaki normál üzemmódban, a piros lámpáknál nem versenyzve használja, akkor a gyári 150 km-es adat simán tartható. Ez azt jelenti, hogy

Balaton körre még nem, de a Velencei-tóra többször is alkalmas.

A 6001-es Shimano STePS rendszer újdonsága, hogy az elektromos váltóval összekapcsolható, ami automata váltást tesz lehetővé. Ezen a Meridán ez még hiányzik, de jól mutatja az e-bringák lehetőségeit. Az eSpresso 800-ason (a bátyus) a másik újdonság, a rendszerről vezérelt világítás már elérhető. A Shimano rendszere amúgy szépen dolgozik, harmonikusan, egyenletesen gyorsul. A japán cég ebben a kategóriában a feltörekvő cégek közé tartozik és bár kicsit le vannak maradva a fejlesztésekkel, nagy előnyük, hogy egy már kiépített viszonteladói hálózatuk van.

Mit jelent ez a kedves vevőnek?

Azt, hogy legnagyobb valószínűséggel a Shimano rendszereit idehaza a boltok el fogják tudni látni és a szereléssel sem lesz gond. Példának okáért, ha régebbi kijelződ van, akkor elérhető számodra az újabb fajta. Ugyanígy ha bármilyen plusz alkatrészért vagy szoftverfrissítésért mennél be egy boltba, akkor a Shimano hálózata könnyen elérhető (Az elektromos bringák idehaza lassabban terjednek mint nyugaton, ennek megfelelően az oktatás, ellátás is kisebb mértékben fejlődik. A Shimano idén tervezi a viszonteladók rendszeres oktatásának elkezdését).

 

A kerékpár- Merida eSpresso 600

Az e-bringa szive és lelke a meghajtási rendszer, de a test, a váz is legalább olyan fontos. A Merida eSpresso első ránézésre csinos, amolyan visszafogott típus, semmi excentrikusság. A legnyilvánvalóbb tulajdonsága minden e-bringának, hogy a hagyományos bringákhoz képest nehezek. A Merida eSpresso 22,8 kg-os súlya még a könnyebbek közé tartozik, hizsen ezek a paripák könnyen becsúsznak 25 kg köré, sőt fölé is. Az e-bike vázakat ezért vastagabbra, erősebbre tervezik a súly és a sebesség miatt keményebb felhasználás végett. Ebből az is következik, hogy a váz nagyon merev, így keményen érződik a magyar utak valósága a hátsónkon. Talán egy teleszkópos nyeregcső elkélne...

Átlag felhasználónak a másik legfontosabb info, hogy a fékek tökéletesek. Elöl szép nagy 180 mm-es rotorral felszerelt Shimano tárcsafékeket finoman lehet kezelni és könnyen le is lassítják a gépezetet.

Felszereltségét tekintve is kitettek magukért a tervezők. A kitámasztót szépen hátulra helyezték, helyből kapunk sárvédőt és csomagtartót a jobb fajtából. Egyedül az első teleszkópot érheti panasz (ami egyébként stílusosan harmonizál a vázzal), ami az egyszerűbb típusok közül került ki.

Bennem fel is merült, hogy vajon csak optikai tuning miatt szerelték fel a 60 mm-t mozgó Suntourral?

Nélküle nyernénk néhány dekát, ami nem utolsó szempont. Használat közben azonban megbizonyosodtam, hogy valamilyen csillapítás az kell, de lehetséges, hogy a teleszkópos nyeregcső elég lenne.

Abus patkófék Forrás: Simon Ádám Mozgásvilág

Abus patkófék
Kép forrása: Simon Ádám Mozgásvilág

Ami a legjobban tetszett a felszereltségből az a hátsó Abus patkólakat. Bár az árát tekintve, nem ez az a bringa mit szívesen ott hagysz a kávézó előtt, de mivel súlya miatt háton elvinni kevésbé praktikus ezért a patkólakat sok esetben bőven elegendő. Okos megoldás, hogy ugyanaz a kulcs nyitja a zárat mint az aksit.

A Merida eSpresso 600 kiváló választás kezdő és kezdő-haladó e-bringásoknak városi, túrázós felhasználásra. Ha egy erős fekete nem is de egy karakteres és egyben krémes cappuccino biztosan eszemebe jut róla.

Próbáld ki te is! Országosan 12 Merida Teszt Centerben lehet e-bikeokat kipróbálni!

 

 

Merida eSpressok nagy választéka a forgalmazónál, a BikeFun Kft-nél!