Menü

2011.08.12.     Hozzászólás 0

Merida 2012 MTB újdonságok

A Merida Mountainbike-palettájának csúcsmodelljei és fontosabb hírek 2012-re

I. 29-es merevfarúak: a Big Nine család
Világszerte hódítanak a huszonkilencesek. Az új kerékpárok megalkotásához, a „nagykerekű” család bővítéséhez felhasználtuk a tesztgyőztes Twenty-Nine Lite-tal, az első sikeres huszonkilencesünkkel szerzett tapasztalatainkat.

A paletta csúcsán a Big Nine Carbon trónol valódi bajnokként, José Hermida spanyol bajnoki címet szerzett a nyergében. Összehasonlítva a 26”-os O.Nine-nal, a Big Nine 20%-kal nagyobb merevséget kínál a fejcsőnél és a középrésznél, miközben megtartja a Merida vázakra jellemző, világhírű váz-komfortot.

 

81784-BIGNINE_CARBON_3000_2012_CAT.JPG

A Big Nine Carbon csúcsmodell váza (Superlite Team) 1,1 kg alatt marad, annak ellenére, hogy a hátsó tengely 12/142 mm átmenőtengelyes szabvány szerint készül, a hátsó rész merevségének növelése érdekében. A homlokcső 1,5”-os kúpos villanyakat fogad, a váltó bowdenek pedig a vázon belül futnak. Ez a kerékpár, a fejlesztési és mérnöki tudásunk ékes bizonyítéka, már a legnehezebb versenyeken bizonyított (3 párosunk végzett az első 10-ben a legendás Cape Epic MTB versenyen).

Az alumínium Big Nine Lite ugyanazt az eleganciát és stílust sugározza, mint a könnyebb karbon nagytestvér, viszont jóval kedvezőbb áron ülhetünk fel egy kiváló huszonkilencesre. A Merida megkérdőjelezhetetlen szakértelme az alumínium kerékpárok terén a Big Nine Lite valamennyi csövére tekintve azonnal látszik: triplán húzott csövek, hydroforming kialakítás. Egyébként pedig hasonló szerkezettel találkozunk, mint a Superlite verziónál: 12/142 mm hátsó tengely szabvány, 1,5”-os kúpos villanyakkal kompatibilis fejcső, postmount tárcsafék-rögzítés hátul.

 

81784-BIG_NINE_LITE_3000_D_2012_CAT.JPG

Minden huszonkilences-rajongót igyekszünk kiszolgálni, így 2012-re öt Big Nine TFS modellt is kínálunk, 170.000 Ft-tól  350.000 Ft-ig. Bár kétségtelenül nem ugyanazt kínálják, mint a Big Nine Superlite vagy a Lite verziók, ugyanazzal a tesztgyőztes geometriával készülnek, így hasonlóan jó kezelhetőséget biztosítanak.

Természetesen, a Merida kerékpárok tervezésénél nem állunk meg a vázgeometriánál, az alkatrészek kiválasztásával is törekszünk minden egyes huszonkilences Merida modellnél az optimális teljesítmény elérésére. Negatív állású kormányszárak, alacsony profilú fejcsapágy alkatrészek, kevesebb hézagoló, alacsony hajlítású kormány. Az átlagnál nagyobb, 180-as tárcsafék-rotorok, és a nagyobb kerékátmérőhöz optimalizált áttételek. Végül, csökkentett hátranyúlású nyeregcső, és szupererős kerékszettek egészítik ki a specifikációkat.

 

81784-bignine.jpg

 

Felhasználási terület: maratonok, sportos off-road túrák.
Modellpaletta:
BIG.NINE Carbon:
3 karbon modell, a paletta csúcsán a „Team“ verzióval, ami a világkupa-bringa replikája.
BIG.NINE Lite: 2 „Hydroformed” alumínium modell, felső kategóriás alkatrészekkel. A Big Nine Lite 1200 ugyanazt a DT Swiss magnézium-villát kapta meg, mint a Team replika. Magura tárcsafékekkel és Sram X9 alkatrészekkel szereltük.
BIG.NINE TFS: 5 kedvező árú alumínium modell a 24 sebességes Alivio alkatrészektől az új 30 sebességes Deore XT alkatrészcsaládig.
A 2012-es Big Nine paletta kapható szeptembertől.

 

II. XC-Össztelós: Ninety-Nine
Új referencia a cross-country össztelós versenygépek világában

Egy versenyzésre alkalmas össztelós kerékpárnál a bringások legfontosabb elvárása a tervezők felé a minimális súly elérése és még azt is tovább csőkkenteni. Ez azonban a rugózás funkcionalitásának rovására mehet, így számunkra 2012-ben a fő kihívást az jelentette, hogy olyan bringát tervezzünk, amely kompromisszumok nélkül a legmagasabb szintet képviseli mind a súly, a merevség, és ami a legfontosabb: a nagy sebességnél is kiváló rugózási karakterisztika terén is.

 

81784-NINETY_NINE_alloy_2000_2012_CAT.JPG

A Ninety-Six kerékpárok 4 éve töretlenül hódítanak a csúcson, gyakorlatilag változtatás nélkül az eredeti designhoz képest, ami a mérnöki gárdánk világszínvonalú munkáját dicséri. Próbálták másolni, de senkinek nem sikerült túlszárnyalni azt a merevség/súly mutatóját, mely még jelen pillanatban is vezető a világon. Tovább kell azonban haladnunk, ezért tervezzük mégis újra. Ahogy változik a hegyikerékpár-sport, változnak, technikásabbak lesznek a pályák, a modern mountain bike másfajta rugózási karakterisztikát igényel.

Az első számú célkitűzésünk tehát az volt, hogy optimalizáljuk a felfüggesztés teljesítményét, hogy a 100 mm-es rugóutat a lehető leghatékonyabban használhassák a bringások, ne vesszen el energia a pedálozás közben. Emellett természetesen igyekeztünk betartani a minimális súlyra és a maximális merevségre vonatkozó követelményeket. Úgy is fogalmazhatnánk összességében, hogy a bringát arra terveztük, hogy terepen a lehető leggyorsabban lehessen megtenni két pont között a távolságot. Hosszabb rugóút, optimálisabb és lineárisabb karakterisztikával, minimális pedál-visszarúgással, és az egyik legelső olyan felfüggesztés, ami kimondottan a 2x10-es váltórendszerekhez lett tervezve.

81784-NINETY_NINE_CARBON_3000_2012_CAT.JPG

Ami radikálisan más az elődhöz képest, hogy magasabbra került a fő forgáspont, és figyelembe vettük a 2x10-es rendszer működését. Így a hosszabb láncvilla ellenére szűkebb lett a tengelytáv és lineárisabb a tengely útja. A súly minimalizálása érdekében a rugóstag alsó fele ugyanazon a tengelyen mozog, mint a fő forgáspont.

Miben nyilvánulnak meg ezek a változások? A Ninety Nine névre keresztelt 100 milliméteres fully egy trail bringa rugózási komfortját nyújtja, a pedálozásba fektetett energia elvesztésének érzése nélkül. A geometria maratonozásra és cross-country-ra is alkalmas, úgy alakítottuk, hogy 100- vagy 120 milliméteres villa is beépíthető előre, a bringa mindkét esetben tökéletesen irányítható. Hátul megmaradt a Ninety Six legendás merevsége, köszönhetően annak, hogy a 3D himba tengelyét ezúttal is az ülőcsőbe integráltuk, maximális torziós merevséget biztosítva ezzel úgy, hogy a súlycsökkentés érdekében elhagyhattuk a támvillák közül a merevítő elemet. Utóbbi egy olyan megoldás, ami a későbbiekben adaptálható a 29-es modellcsalád bővítésénél...

Mindezeken kívül természetesen a már említett súly- és merevségi tulajdonságok szempontjából is a világ élvonalába tartozik. A váz és a zárható DT karbon-rugóstag együttesen kevesebb, mint 1,9 kg-ot nyom, s mindez egyedülálló irányíthatósági és rugózási tulajdonságokkal párosul. Ezen felül a saras időjárási körülményekre is gondolnunk kellett, így minden forgásponton zárt csapágyakat építettünk be, ezzel jelentősen megkönnyítettük a kerékpárok karbantartását. Minden új Ninety Nine modell gyárilag ehhez a bringához illesztett DT Swiss rugóstaggal és 2x10-es váltórendszerrel érkezik, az első villák pedig a már megszokott módon kimerevíthetőek.

 

81784-ninetynine.jpg

 

A Multivan Merida Team profi hegyikerékpár versenyzői már használhatják a Ninety Nine bringákat a világkupákon és a világbajnokságon is, ami akár a javukra is eldöntheti a versenyeket.


Felhasználási terület: XC versenyzés/ Maraton,
Modellpaletta:
NINETY-NINE Carbon: 2 karbon bringa, a paletta tetején a „Team“, ami a világkupán használatos versenygép megfelelője.
NINETY-NINE Lite: 2 hydroforming alumínum modell, komoly felszereltséggel: NINETY-NINE Lite 2000 SRAM X0-lal, vagy Shimano XT-vel és FOX villával.
Kapható 2012 januártól.

III. One-Twenty HFS
Nem csak újnak néz ki, teljesen új: A One-Twenty Pro teljesen új tervezés 2012-re.

Teljesen új design egy nagyon sikeres össztelós kategóriában, az új One Twenty Pro minden elemét átterveztük.

Három éves nyúzópróbát követően az egyik legnépszerűbb össztelósunk megérett a változásra, mert tervezőink sosem pihennek a babérjaikon, és az egyre magasabb igényeknek megfelelően, minden lehetséges további teljesítményjavulást ki akartak hozni a kerékpárból. A fejlődést jól mutatja az új alumínium váz radikális súlycsökkenése (300 grammal), a jelentősen csökkentett átlépési magasság, valamint a lineárisabb rugózási karakterisztika. Valójában a „fogyasztás” olyan jól sikerült, hogy a One Twenty Aluminium váz teljes tömege 2,5 kg 18”-os méretben!

 

81784-ONE_TWENTY_XT_D_2012_CAT.JPG

A hydroforming eljárással készült csöveket a maximális hajtáshatékonyság és irányíthatóság jegyében alakítottuk centiről-centire, hogy a bringás eggyé válhasson a bringával. Az új M.O.R.E Concept (Merida Optimized Ride Engineering  ) jegyében a felfüggesztés rugalmasabb, kényelmesebb érzést biztosít, ugyanakkor nem érzünk fölösleges mozgást pedálozáskor. A fejlesztésekkel inkább egy általános célú, a legnagyobb hegyek ösvényein is otthonosan mozgó bringa megalkotása volt a célunk, mint egy maratonbringáé.

 

81784-onetwenty.jpg

 

Felhasználási terület: All-Mountain bringázás
Modellpaletta:
Belépő kategória 330.000 Ft-tól  egészen a 700.000 Ft-os FOX/Deore XT-felszereltségű modellig, a MERIDA  5 One-Twenty alumínium modellt kínál, plusz egy speciális hölgyeknek tervezett bringát (One-Twenty Juliet 1000-D).

 

81784-ONE_TWENTY_JULIET_1000_D_2012_CAT.JPG


 
IV. One-Sixty Prototype: új enduro bringa VPP felfüggesztéssel
Egészen mostanáig a Merida nem nyomult agresszívan a hosszabb rugóutas kategóriában. Ennek vége. Jelenleg a Merida mérnöki gárdája 3 különböző össztelóson dolgoznak, kiegyensúlyozott VPP-felfüggesztéssel készülő vázakkal, 140-, 160- és 180 milliméteres rugóúttal. Ezek a bringák 2013-ra lesznek elérhetők, de az idei szeptemberi Eurobike-on már bemutatunk egy 160 millimétert mozgó prototípust.

 

Nem kell már sokat várni és elérhetővé válnak a 2012-es Merida kerékpárok. Figyeld a forgalmazó oldalát!

Olvass többet a témáról: merida

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.