Menü

2006.11.22.     Hozzászólás 0

www.gyorgyigabor.hu

Kerékpártúra javaslatok Szlovéniába! - I.

Nyakunkon a tél, amiről nagyjából mindenki úgy gondolja, hogy ez az évszak nem ideális a hosszú kerékpártúrákhoz. S láss csodát, IGAZUK van.
Azonban vannak, akik már most elkezdték tervezni, hogy jövőre merre tekeregnének. Györgyi Gábor segítségével Szlovéniát ajánljuk minden drótszamár rajongó figyelmébe!

1997 és 2003 között 4 csomagos túrán kerekeztem Szlovéniában, ebből 3-szor át is szeltem a kicsinyke, ám gyönyörű országot. E túrák során 261 + 654 + 252 + 217 = 1384 km-t kerekeztem szlovén földön, a szerzett tapasztalataimból állítottam össze az alábbi túrajavaslatokat:

Dráva völgyén ausztriai kitérővel Kranjig: Cakovec (HR) - Ormoz (SLO)- Maribor - Radlje - AU - Dravograd (144 km) - Loibach (AUT) - Eisenkappel - Seebergsattel - Kranj (SLO) =246 km + kb. 1200 m szint

Cakovecet (165m) elhagyva kb. 12 km kerekezést követően érkezünk Szlovéniába. Ormoz felé piciny dombok, rendezett falvak között vezet az út; Magyarországról érkezvén az ember lassan kezdi érezni a különbséget: itt tisztaság van, a füvet nyírják, a házak gondozottak, stb. Ormoztól ismét főúton vezet az út, a forgalom mégis elviselhető. Már 12 km-rel Ptuj (224m) előtt tábla hirdeti a város várát. A település hídjáról csodaszép a várra a rálátás. A vár melletti dombtetőn érdemes megkeresni egy ÉNY felé vezető utcácskát (azt hiszem talán más nem is indul arra), mely ideális kerékpárútul szolgál Mariborig. A pár kilométer múlva már közvetlenül a folyóparton vezető úton alig találkozni autókkal. Talán 10-15 km múltán az utacska belecsatlakozik a Ptujt Mariborral összekötő kocsiútba. Mind jobban "közelednek" Maribor hegyei. A városba érkezvén nem a tetszetős arcát mutatja a város: gyárak, ipartelepek, kémények, raktárak. A városközpontban akad kellemes sétálóutca, szép házakat is látni. Maribort elhagyva (a Dráva déli partján vezető úton) 12 km-t síkon pedálozunk, ám Ruse után az út - bár a térkép szerint folyóparti - tábla által jelzett 10%-os meredekséggel kezd el kapaszkodni: jobbról kőkorlát és a mélység, balról sziklafal. Cinzatban érünk a küzdelmes kaptató tetejére. A hegymászással levágtuk a Dráva egy hajtűkanyarját. A folyópartra visszatérve a térkép által sejtetetthez képest kicsit csalódást kelthet a völgy. Én szép, barátságos (mint a Ljubljanától a Száva völgyében vezető) völgyre számítottam, ezzel szemben néha picit ipari jellege volt; ebben persze a vízierőmű is közrejátszott. Falvak helyett csak kis házikók akadnak az út mentén. Radlje előtt kicsit kiszélesedik a völgy, itt pár kilométer hosszan még termőföldek is akadnak, nem csak a fenyős hegyoldalak kísérte folyóvölgy.

Kitérő: Radljétől ha kedvünk van, a 669m magas Radlpass-on Ausztriába kerekezhetünk. Az emelkedő 4-5 km hosszú, a középső részén az út alig emelkedik, ám előtte és utána nyomni kell a pedált. Kellemes és a Dráva felé szép kilátást nyújtó hágó. A nyeregből óvatos gurulással is 76 km/ó-ra lehet gyorsulni a 18%-os lejtőn.

Radljétől - ahogy kb. 30 km-rel korábban is előfordult már - pár kilométeren át erős - 10%-os - emelkedőkkel, lejtőkkel kell megküzdenünk, hogy utána ismét a vízparti sík kerekezést élvezhessük. Dravogradtól síkon Ausztriába (Lavamünd) is átkelhetünk, ám Ravne na Koroskem felé is pedálozhatunk.

Kitérő: A Meza patak völgyében lankásan emelkedő úton kerekezve bányászfalvakkal, csillogó fehér sziklákkal és fenyvesekkel találkozunk. Mezica után a patakvölgy egyre sziklásabb lesz, talán a szlovák Szádelő, vagy Vrátna völgyéhez lehet hasonlítani. Sajnos Szlovéniában jellemző, hogy bár a térképek sok utat jelölnek sárgával (ami Ausztriában alacsonyrendű aszfaltút), ezek Szlovéniában néhol bizony murvás utak, csomaggal kerekezve nem igazán ideálisak. Crnát elhagyva (1997-ben) - a térképen ugyan már fehér utacska - táblák által szépen jelzett út vezet az erdőbe, ám sajnos akár 2 km múlva délnek fordulunk, akár tovább haladunk nyugatnak Koprivna felé, mindkettő murvás útba torkollik. A Logarska dolinába aszfalton csak Solcava felől lehet behajtani.

Prevalje után többnyire sík út vezet az osztrák határhoz. A túloldalon bár a házak, mezők ugyanolyan rendezettek, egyvalami egyből feltűnt: egymást érték a kiadó szobák vagy panziók. A Sittersdorf felé vezető út éppen a Karawankák hegysor lábánál vezet síkon. Eisenkappel felé fordulva sziklás patakvölgyben, lankás emelkedőn kerekezünk. Míg a kocsiút a patak egyik oldalán vezet, a túlsó oldalon kerékpárutat is építettek. A kedves, bájos várostól kb. 10 km-n át továbbra is kellemesen, alig emelkedő úton pedálozhatunk, mind jobban a hegyek tövébe. Nem sokkal Bad Vellach előtt kezdődik a Seebergsattel hágóút. Mivel a völgy beszűkült, a kezdeti szerpentinek egyenesei szinte egymás fölé kanyarodtak. Egy-egy kanyarból, egyenesből szép kilátás nyílik a Kamniki-Alpok kopasz sziklacsipkéire. A friss fenyőillat, színes virágok és a kilátás - és a közepes, kb. 5-6 %-os meredekség (15 kg-os csomaggal 14 km/ó) - miatt igazán mindent megkap a kerekes, amit szeretne.

Szlovén oldalon már csak 35 km kerekezés áll előttünk Kranjig. A 8%-os lejtőn számozott és magassággal jelzett kanyarokban gurulunk. Néha érdemes megállni és gyönyörködni a kilátásban. Az első településtől Zg. Jezerskotól egészen Kranjig az út már lankásabban lejt, patakparton vezet hol szűk, hol kinyíló völgyben.


Folyt. köv.

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.