Menü

2006.06.22.     Hozzászólás 0

KERÉKPÁRTÚRA A VELENCEI-TÓ KÖRÜL

ÚTVONAL: Gárdony - Agárd - Pákozd - Sukoró - Velence - Nadap - Velence (Kápolnásnyék) - Velencefürdő - Gárdony
TÁV: kb. 55 km, 1 túranap
TÚRAJELLEMZőK: A tó déli oldala sík terep, míg az északi dimbes-dombos, emelkedőkkel tarkított. Közepesen nehéz túra, de ne ez legyen az év első túrája. Kevésbé fölkészülteknek szakaszonként nehéz lehet.
KERÉKPÁR: Mindenképpen váltós, többsebességű kerékpárral induljunk útnak. Országútisok figyelmébe: A tó nyugati oldalán lévő út aszfaltminősége nem a legjobb, a '48-as új pákozdi emlékműnél a burkolat hiányos, valamint a nadapi Szintezési ősjegyhez kövezet földút vezet.


A túra a Velencei-tó körül megy, hol néhány méterre, hol pedig attól távolabb. A kezdőpont - mely a Gárdonyi vasútállomás és a strand közötti parkoló - eléréséhez a vonatot (Budapest-Déli-pályaudvar - Gárdony) ajánlom, vagy esetleg többnapos kerékpározás részeként a környéken megszállva és egy napot itt töltve könnyen elérhető.

 

[ful az I. szakasz] Akár biciklivel, akár vonattal jövünk a gárdonyi állomáson érdemes megtekinteni az utolsó 424-es gőzmozdonyt, mely a tábla szerint 1987-ben került ide. Utunkat a parti úton kezdjük el, mely Gárdonyban Keszeg, majd Varsa, Agárdon pedig Cherner István utca nevet viseli és szinte végig a vasút kíséri balról. Ezen az úton haladunk az agárdi vasútállomásig. Ha valaki meg akarja nézni Gárdonyi Géza szülőházát itt balra fordulva eléri. Az állomás előtt, a vasúti átjárón fölkanyarodunk a Kemping utcára, és egy kis emelkedő múlva elérjük a 7-es utat. Itt óvatosan balra, majd néhány méter múlva jobbra kanyarodunk a Gárdonyi Géza útra. Ezen az úton haladunk a 12. km kőig-ig ott a tábla mutatja a szülőház és múzeum helyét (a vasútállomástól kb. 2,2 km). Mint minden múzeum hétfőn ez is zárva van. A múzeumlátogatás után Gárdonyi szobrát is megtekinthetjük mely a Gárdonyi Géza utcával párhuzamos mellékutca, a Petőfi Sándor utca és a 7-es út (ezt a szakaszát Balatoni útnak hívják) kereszteződésében egy kis parkban van. A 7-es út túloldalán található nagyobb parkban helyezték el Agárd jelképét a "szarvast". E kulturális kitérősorozat után térjünk vissza az agárdi vasútállomáshoz. A parkon áthaladva, az ABC és az étterem előtt elhaladva visszatérhetünk a Kemping utcába, ami visszavezet a parti útra.

A Strand utcánál (a vasútállomás túlsó végénél) találunk Chernel István munkásságáról egy táblát - feltéve, ha nem lopták el. A következő vasúti átjáró előtt - melyen nem haladunk át - kb. 250 méterre, jobbra találjuk a Madárvártát. Itt látható egy kis mellszobor Chernek Istvánról. Továbbhaladva tulajdonképpen elhagyjuk Agárdot bár a tábla nincs kitéve (ezt is évekkel ezelött ellopták). Innen a tó nyugati oldaláig kb. 4 km-es kerékpárút vezet, melyet csak augusztus tájékén szoktak rendbe hozni, addig szinte járhatatlan. Nagyon szép kilátás nyílik e szakaszról a Velencei-hegységre és a tó nádasokkal benőtt részére.

Hamarosan (kb. 2,3 km) a parti út beletorkollik a 7-es főútba. Ezen a kb.1,5 km-es szakaszon mindenképpen menjünk le a kerékpárútra, a nagy forgalom miatt (ha eddig nem tettük meg). Kb. 1,5 km múlva, a nagy zöld útjelző táblákat követve elkanyarodunk jobbra Pákozd irányába, a tó nyugati oldalára. Itt véget ér a kerékpárút. Ez a szakasz talán a legunalmasabb rész túránk során, de itt ki tudjuk pihenni magunkat, és erőt tudunk gyűjteni az elkövetkező hegyes szakaszra. (Az igazi túrázó ebben a szakaszban is megtalálja a szépséget!) A nyugati parton az út egy keskeny földsávon halad el. Jobbra és balra is víz, mocsár és nád található. Az út jobb oldala a madárrezervátum területe. A rezervátum látogatható június 20. és szeptember 25. között.

Miután keresztezte az utunkat a Császár-víz, csodálatos panoráma tárul elénk. Pákozd házai emelkednek ki a Karácsony-hegy (193 m) és a Sár-hegy (226,5 m) vonulatai előtt. Ezen csodálatos panoráma után következik az első emelkedő utunk során. Keresztezzük az M7-es autópályát. A helyzeti energiánkat nem sokáig használhatjuk ki, mert Pákozdra beérve a Gábor Áron utca végén egy erőteljes kaptató fogad. Az utca végén figyelmesen és óvatosan a tábla szerint Kápolnásnyék irányába fordulunk el. Ez az oldal túránk legszebb szakasza. Ezen az úton (itt Budai út) haladunk Sukoró felé. Elhaladunk a templom (balra) és a sportpálya (jobbra) mellett, elérjük a 12. km követ. Itt a gesztenyefák között megtaláljuk a régi '48-as honvéd emlékművet. Ha valaki kíváncsi a Pákozdi ingókövekre, az innen feljuthat a piros + és a sárga vonal jelzésen (itt egy színes térkép segíti a turistákat). Az ingókövekhez csak az menjen föl, aki terepen is otthon van, valamint jó, főleg hegyi kerékpárral rendelkezik. Vigyázzunk a természet értékeire, és a felbukkanó turistákra! A köveket körbejárni kb. 6 km pluszt jelent erős terepen (földút). Inkább gyalogos túraként érdemes végigjárni egy másik, például gyalogos túra alkalmával.
Visszatérve a '48-as emlékműhöz, a Budai úton folytatjuk utunkat. Innen körülbelül 1 km-es lejtő következik, aminek a végén szintén van egy kis domb. A 10. kilométerkő után a Szúnyog-sziget felé jobbra elkanyarodunk. Tábla jelzi a Doni emlékhelyet és a '48-as honvéd emlékművet, melyet mindenki új pákozdi emlékműnek nevez. Ezen emlékhelyek mind a Mészeg-hegyen vannak, melynek három csúcsa van: a 160,5 m-e területén a pákozdi arborétum található, a 144,5 m-es, ennek a tövében van a Doni-emlékhely és a 149,5 m-es, melyen a pákozdi emlékmű áll.


2. oldal (a II. szakasz) >>>

 

[ful a II. szakasz] Az emlékműhöz feljutni nem nehéz, bár elég meredek az út. Mindaddig kapaszkodunk felfele, míg a jobb oldalon meg nem pillantunk egy zöld táblát Emlékmű fölirattal (kb. 1,5 km a kereszteződéstől), ott balra fordulunk, és egy újabb emelkedővel feljutunk az emlékmű lábához, melyet 1951. szeptember 29-én, a hadsereg napján állították. Az emlékmű talapzatáról gyönyörű kilátás tárul elénk. A déli part egésze, maga a tó, és egy kis fordulattal még Sukoró is látható az evezőpályájával együtt, feltéve, ha elég magasak vagyunk hozzá. Itt található még a pákozdi múzeum is, mely a '48-as forradalom és szabadságharc történetét mutatja be. Ha csak az emlékműig megyünk összesen kb. 4 km a kitérő. Ha kimegyünk a sziget végére hangulatos halászcsárdát találunk, sőt ha elfáradtunk át is hajózhatunk Agárdra.
Visszatérve az elágazáshoz jobbra kanyarodunk az erős és csalóka egy kilométeres emelkedőre, mely a 161 m-es Szérűskertre megy föl. Fáradozásunk jutalma egy jobb kanyar utáni csodálatos kilátás. A távolban a sukorói református templom fehér épülete tűnik föl először az út melletti fák között, majd a sárgára festett katolikus templom bukkan föl a sukorói házak fölött. Ezután érdemes jobbra nézni és az autópálya fölött elnézve a tó csodálatos kilátása tárul elénk. A lejtő után az út ismét jobbra kanyarodik, és immár Sukorón belül a Fehérvári úton egy néhány száz méteres kaptató fogad minket. A kaptató tetejéről ismét csodálatos kilátás tárul elénk.

Mielőtt elhagynánk Sukorót, az utolsó utcáján kanyarodjunk föl. Ez a Fő utca, ami még emelkedik egy darabig, de közvetlenül a Református templomhoz vezet. Ez volt az a templom, ahol Móga tábornok a '48-as csatát megelőzően a haditervet kidolgozta. Innen a Szilvás soron eljuthatunk a Néprajzi házhoz is.

Utunkat folytatva talán a legkellemesebb szakasz következik, majd két kilométeres gurulás Velencéig. Áthaladunk megint az M7-es autópálya alatt, elmegyünk a Tekergő étterem mellett, az Ország úton haladunk tovább. A temető után elmehetünk balra Nadap, Lovasberény irányába megnézni a Szintezési ősjegyet és a Szintezési főalappontot. Ehhez megint keresztezzük az autópályát, de most fölülről, majd folyamatos kb. 2 km-es emelkedő után a Haladás úton beérkezünk Nadapra. Az út itt balra kanyarodik és a domb tetején megpillantjuk a frissen fölújított templomot, melyben 1800 decemberében megkeresztelték Vörösmarty Mihályt. A templommal szemben lévő Rákóczi utcán gurulunk le a piros vonal turistaúton körülbelül 500 m-t a kőobeliszkekhez (tábla irányít). Nincs aszfaltút, csak földút. Elsőként a Szintezési ősjegyet találjuk meg, mely a hazai geodéziai magasságmérések alappontja. Magassága 173,16 m. A Szintezési főalapponthoz tovább gurulunk a füvön kb. 100 m-t, de továbra is a piros vonal jelzésen. A Szintezési főalappontot megtekintve visszamegyünk a Rákóczi utcára és azon jobbra kikanyarodva kivezet a Velencére vezető útra, mely az autópályáig lejt.

Mielőtt fölmennénk az autópálya feletti hídra, és ha még nem vagyunk nagyon fáradtak érdemes egy kis kitérőt tenni a Bence-hegy 232,5 m-es tetejére. Nehéz, de érdemes fölmászni e hegyre. A hegyre a Panoráma úton jutunk föl, mely igen meredek, 10%-os kaptatókkal egy parkolóba vezet. Itt kis földjárdán föltolva a bicikliket a tetőre kultúrált pihenőhelyet találunk. Innen az egész tavat, a Velencei-hegységet, sőt szép, tiszta időben még akár a Budai-hegyeket és Százhalombatta finomítóit is lehet látni

A csodálatos panoráma után óvatosan legurulunk a hegyről és utunkat az Ország útra visszatérve folytatjuk. Egy kisebb kanyar és bukkanó után a Velencei-tó zöld táblánál jobbra lekanyarodunk a Halász utcára, mely Tópart utcaként folytatódik. Ezen utcában kicsit beljebb az úttól találjuk meg a Világháborús emlékművet (a kereszteződéstől kb. 0,5 km). Az út a Millennium parknál kettéválik. A fáradtabbak jobbra haladhatnak és a vasút mellett visszajuthatnak a Tópart úton, majd Béke úton, Gárdonyban Rózsa, majd Nefelejcs utcán kiindulópontunkra, gárdonyi vasútállomásra. Gárdony felé haladva a vasút először egy töltésen halad, majd az út kikerüli a "bakterházat" és elhalad a velencefürdői állomás mellett. Itt van egy vasúti átjáró, ezért fokozott figyelemmel haladjunk el mellette. A Gárdony tábla innen kb. 350 m-re található. Innen már csak kb. 1,1 km van a kiindulópontunkig. A kevésbé fáradtak pedig egyenesen tovább, a Tábor utcán keresztül elhagyhatják Velencét és eljuthatnak Vörösmarty Mihály szülőházához, mely a 7-es útról nyíló utcában található (tábla jelzi).



A tó körüli túra leegyszerűsíthető csak a tókörre (a szintjelzésen kékkel jelölve), mely látnivalókban szegényes, de például edzésre kiválóan alkalmas. Ha sok időt töltünk itt érdemes egyszer tókört a másik irányba is végigcsinálni. A kör így csupán 28 km hosszúságú és körülbelül 280 m-es teljes szintkülönbséget tartalmaz.


A túra szintezése:



Forrás: goliatka.fw.hu

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.