Menü

2005.08.22.     Hozzászólás 0

Kerékpárral Teheránig - Túrakerékpáros emléktúra 2005

A napokban jelentkezett szerkesztőségünknél Bujna Zoltán, aki nem mindennapi útra vállalkozott. 8000 kilométert tekerni önmagában sem kis teljesítmény, de ebből 7000 kilométert teljesen egyedül, és az út jó részét Törökországon és Iránon át, ehhez elszántság kell. Az expedició 2005 június 30-án indult, és Zoltán várhatóan szeptember 14 - 16 között érkezik vissza Magyarországra. Örömmel veszi, ha bárki elkíséri őt a Szeged - Kecskemét - Budapest - Esztergom szakaszon!

"Utammal Vámbéry Árminnak, a 19. század egyik legkitartóbb utazójának szeretnék emléket állítani. A dunaszerdahelyi kutató óriási akaratereje és bátorsága gyümölcseként elérte Közép-Ázsia egyik legtitokzatosabb városát, Buharát. Fáradozása és a számtalan átélt izgalom nem volt hiábavaló, hisz az első európai volt, aki életét kockáztatva élve tért haza útjáról. 2005 nyarán, 143 évvel az ő indulása után Dunaszerdahelyről indulok nyomába, hogy kerékpárral járjam be első útvonalát Teheránig, ezzel is hozzájárulva Vámbéry hagyatékának ápolásához." A 8000 kilométeres és 80 napos expedíció vázát a következő városok alkotják: Dunaszerdahely - Komárom – Esztergom – Budapest – Kecskemét – Szeged – Temesvár – Moravita – Moldova Nouva - Orsova – Negotin – Pirot – Sofia – Plovdiv – Edirne – Isztanbul – vonattal Kars – Dogubayazit – Ararat – Tabrisz - Zangan – Qazvin – Teherán - Van – Tatvan – Diyarbakir – Malatya – Kayseri – Konya – Antalya – Mugla – Izmir – Canakkale - Alexandroupolis – Sidirokastro – Blagoevgrad – Pirot – Aleksinac – Belgrád – Szabadka – Szeged – Budapest – Komárom - Dunaszerdahely Az útvonal a következő országokat érinti: Szlovákia – Magyarország – Románia – Szerbia - Bulgária – Törökország – Irán - Görögország. Az útvonal: Elsősorban a Vámbéry által bejárt városokat és falvakat szeretném felkeresni. A Vámbéry Ármin Társulás pártfogásában a túra Dunaszerdahelyről, a Vámbéry-térről indult. A magyarországi szakaszon minél több regionális lapnak próbáltam vázolni túrám lényegét, ezzel is újjáélesztve a nagy utazónk emlékét. Magyarország után Románia, Jugoszlávia és Bulgária következett. Szófiáig ígéretet kaptam pár klubtársamtól, hogy elkísérnek. A maradék 7000 kilométeren már egyedül folytatom vándorlásaim. Törökországban, pontosabban Isztanbulban két napos városnézést követően utamat vonaton folytattam -az Észak-anatóliai-hegység jórészét kihagyva- Karsig, így nyerve annyi időt, hogy Iránban végső célpontomig, Teheránig eljussak. Ez az első szakasz kb. 1750 kilométer. Tehát az unalmas és forgalmas Észak-Törökországot kihagyva, Trabzonban - a Fekete-tenger partján - kötök ki. A második etap rövid ugyan, de annál tagoltabb. A 600 kilométeres szakaszon egy 2700 méteres hágón kell átkelnem, és az 5137 m magas Ararat hegység alatt eltekerve, eljutnom az iráni határig, Bazarganig. A harmadik etap Irán, amely minimum 1300 km bringán és 430 km vonaton. Rosszabb esetben 1800 km a bringa nyergében. Ezt kissé behatárolja a 10 napos vízum, amelyet 7-14 napig körülményesen, de meg lehet hosszabbítani. A komárnoi fiatalember beszámolóit naponta frissítve olvashatják az érdeklődők a www.vamberyexpedition.sk

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.