Menü

2009.11.11.     Hozzászólás 1

Kerékpáros lámpát, de milyet?

Az apró villogótól az éjjelt nappallá változtató kerékpáros reflektorokig széles a paletta a bringalámpákból. Induljunk ki abból, hogy lámpára igenis szükség van, csak az nem mindegy, milyenre...


Borús az idő, de kerékpározni még ilyenkor is lehet, akár közlekedni, akár sportolni. Ebben az évszakban még nappal is elkél legalább a láthatóvá tévő csodalámpa, de komolyabb megoldások is vannak, ha a sötétben nem csak látszani, de látni is szeretnél.

 

Ne bújj el! Alapvető feladat kerékpárosként mindig megfelelően látszani, nem "nindzsázni", ahogy mondani szokás. A hátsó kerékpárvillogók egytől-egyig a láthatóságot biztosítják, mondhatni alapvető tartozéka kell legyen a bringádnak. A hátsó villogók közötti különbség - azon kívül, hogy milyen elképesztő variácókban képesek villogni (villogó, fel-le, jobbra-balra, kaotikus, folyamatos, stb.) - az energiatakarékosságukban, a látótávolságban (jellemzően a legegyszerűbb villogó is kellő távolságról látszódik) és a láthatósági szögben, ami már fontos tényező.

 

 

Az egyszerű villogók jellemzően 100-150 órát pislognak egy szett elemmel (2db ceruzaelem általában), láthatóságuk 50 és 100 méter között váltakozhat, ám láthatósági szögük igen korlátozott. Ezzel szemben a profibb - és drágább - fajtáik 300 méterről is észrevehetőek és mindezt 220 fokos szögben. Üzemidejük kevesebb, kb 60 óra.

A széles szögtartománynak már a városi közlekedésben is kimagasló szerepe van, hisz hiába látszunk hátulról, vagy előlről, aki oldalról közelít felén annak töksötétek leszünk.

Cateye hátsó lámpa
3 LED

 Sigma Tail Guard
5 LED

 Sigma Hiro
300 méter láthatóság

Ha feledékeny vagy és szereted a környezettudatos megoldásokat, olvasd el tesztünket a Reelight-ról!

 

Az első lámpák alsó kategóriája mindössze színben különbözik a hátsó villogótól. Ez a változat pénztárcakímélő, de csak jól kivilágított útvonalon érdemes vele közlekedni, vagy másodlagos lámpaként célszerű használni, mert ettől még bárminek nekiütközhetünk.

 

 

Előre még városi használatnál is érdemes egy legalább 15LUX fényerejű, folyamatosan is világítani képes pilácsot venni, mert ha netalán áramszünet lenne este az utcán, akkor is legalább az előtted lévő 5-10 méteren észreveszed, ha akadály lenne az úton. Kivilágítatlan országúton vakmerőség ilyennel nekivágni, mert ott nem ér sokkal többet, mint egy helyzetjelző.

 

Cateye első lámpa
5 LED

 Cateye első lámpa
széles fénysugár

 Sigma Quadro
zseblámpaként is funkcionál

 

Azt se gondold, hogy a nagy fényerő csak arra szolgál, hogy Te jobban láss vele. Az autósok régóta berögzült és lassan feloldódó rutinja, hogy sötét kereszteződéshez érve az úttestt figyelik már messziről. Ha ugyanis másik irányból is közeledik jármű, akkor annak a lámpájának a fénye mesziről látszik az úttesten. Egy kerékpárvillogó fényének az útfelületre gyakorolt világító hatása gyakorlatilag nulla. Ha nagy fényerejű lámpát használsz, a láthatóságod megelőz téged, vagyis jóval nagyobb biztonságot ad, mint a sima villogó.

 

Ha elhagyod a várost, sőt akár az országutat is és mindezen felül még setétség is borul rád, felejtsd el a villogókat de még a 15-20 LUX fényerejű lámpákkal sem mész sokra, maximum, ha tolod a bringát.

Természetesen be lehet vállalni, nem azt mondom, volt idő, hogy jómagam is bevállaltam, de nem vágyom arra az érzésre, amikor az engem körbevevő tájból mindössze egy előttem két méterre, nagyjából fél négyzetméteres foltot látok és az alapján kell biztonságosan tájékozódnom az utat illetően. Maximum vészmegoldásnak oké.

 

 

Erre én is csak akkor jöttem rá, amikor egy késő őszi Budapest-Szentendre túrám alkalmával töksötétben jöttem haza és volt alkalmam kipróbálni egy Lupine Tesla 4-es lámpát (hamarosan olvashatod róla a személyes tapasztalataimat). Öregem, nappali fényt varázsolt a Duna-menti erdőségben futó kerékpárútra Budapest határában. Az utolsó fűszálat és bogarat is láttam és nem csak az úton, de körös körül mindenütt. Ha intenzíven akarsz töksötétben haladni, akkor érdemes beruházni egy erős fényű lámpára.

 

Lupine Tesla 4
Szuper fényes LED

 Sigma Karma
40 LUX fényerő

 Sigma Powerled Black
állítható fényerő

 

Lupine Betty 12
Felső kategóriás lámpa

 Cateye első lámpa
Power OptiCube

 

 

A nagy fényerő külön akkumulátorral kelthető életre, így egy plusz feladat az aksi rögzítése. Ezt lehet a kormányra, kulacstartóba, vagy sisakra szerelhető lámpa esetén zsebbe.... mit mondtam? Sisakra szerelhető? Bizony. Ahhoz ugyanis, hogy mindig azt lásd, amit szeretnél, vagyis amerre nézel, a legtöbb nagy fényerejű - és egyes városi villogó - lámpát fel lehet szerelni a sisakodra (változó, hogy opció, vagy az alapcsomag is tartalmazza a szereléket).

A nagy fényerejű lámpáknál csak arra ügyelj, hogy komolyan el tudják vakítani azt, aki szembefordul a fényüknek, úgyhogy legyél figyelmes.

 

Hogy jól válassz, először azt döntsd el mire használod a bringádat, majd ennek megfelelően nézelődj! Az ár és az érték nem feltétlenül járnak kéz a kézben, úgyhogy kérdezd ki haverek, ismerősök, de legfőképp az eladó véleményét. Személy szerint jó tapasztalataim vannak a kerékpárüzletekben dolgozókkal kapcsolatban, ezért is ajánlom ilyen bátran. Keresd ki a hozzád legközelebb lévő kerékpárüzletet, csak klikk ide!

 

A fent bemutatott lámpákat hasraütés szerűen választottuk ki a bőség zavara miatt, úgyhogy javaslom tekintsd meg a teljes választékot:

Cateye kerékpáros lámpák  Lupine kerékpáros lámpák  Sigma kerékpáros lámpák 

 

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • Marci 2012.01.17.   13:10

    Marci

    Ezt a baromságot! A villogó nem szabályos. A KÖHÉM rendelet előírja, hogy folyamatos fényű lámpa kell a kerékpárra. Igen, a kerékpárra és nem a ruházatra, sisakra, táskára, stb. Miért ír ilyeneket, aki nem ismeri a szabályozást?

    válasz erre...