Menü

2016.10.25.     Hozzászólás 1

Kerékpáros láthatóság

Hogyan legyél látható karácsonyfa-, vagy ufójelmez mentesen?


A kerékpáros láthatóság egy olyan témakör, ami ugyanolyan természetes kéne legyen, mint az, hogy a pedállal hajtjuk a bringát. Az, hogy mégis sok esetben egy "szükséges rossz"-ként tekintenek rá, a rossz kommunikációnak köszönhető. Értem ezalatt azt, hogy amikor a láthatóságot akarják népszerűsíteni, azt sok esetben a kukásmellény és társaival igyekeznek elérni és ugyan legtöbben valóban nem szeretnénk meghalni, de úfónak sem akarunk kinézni (anno kaptunk is a fejünkre, mert ezt ki mertük jelenteni). A minap a Dunakerékpárosokkal beszélgettem a láthatóságról és az elérhető kiegészítők tárházáról. Az egyébként jó hír, hogy tapasztalatuk szerint nem olyan rossz a helyzet ezen a téren (persze egy nindzsa is éppen eggyel több, mint kéne). A követelmények teljesség igénye nélküli ismertetése mellett a hatékony megoldásokról is esett szó.

 

Fényvisszaverők

Ezt írja elő a KRESZ
 
- Elöl egy fehér fényvisszaverő.
 
- Hátul egy, vagy két piros színű, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú fényvisszaverő.
 
- Legalább az első keréken és legalább 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé fényvisszaverő (küllőprizma); a küllőprizmák helyett, vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében, vagy a gumiabroncsokon.
 
A fényvisszaverőknek - olyan járműből, amelynek a távolsági fényszórója a fényvisszaverőt megvilágítja - sötétben, tiszta időben legalább 150 méterről észlelhetőnek kell lenniük.

A rendelet nem írja elő, hogy mindenképp egy külön plasztiklapra szerelt, klasszikus macskaszemnek kell lennie a kerékpáron, vagyis akár fényvisszaverő matricát is alkalmazhatsz erre a célra (természetesen a fenti kritériumok figyelembe vételével). Legjobb példa erre a 3M fényvisszaverő szalagja, ami "E" jóváhagyási jellel is el van látva (ami egyébként kerékpár esetén nem is elvárás). Ebből adódik, hogy csak a kreativitásodra van bízva, hogy milyen helókittis, vagy szupermenes ábrát teszel a bringádra és ugyanez vonatkozik a hátsó szekcióra is (a háromszög forma viszont tabu).

 

A láncvillát a lecsöpögő olajtól, épségedet a láthatatlanságtól védi

 

A küllőprizmák esetén is van lehetőség kreatívkodásra, de nem árt elkerülni a félreértéseket. Az egyik legcsinosabb és egyébként leghatásosabb megoldás a küllőre pattintható pálcika ezüst kivitelben NEM elégíti ki az ide vonatkozó előírásokat. Hiába fogadják el az abroncson körbefutó csíkot ezüst színben, ez nem igaz a prizmára. És hiába van jó nagy felületen ezüst színű fényvisszaverővel felvitt márka- és típusfelirat a külsőn, az nem csík. Netes külföldi csingcsangcsung régiókból potom áron lehet narancsszínű küllőpálcikákat beszerezni és és hacsak nem divattervező rendőrrel van dolgod, nem fog a borostyánsárga és narancssárga színárnyalatok közötti különbségekbe belekötni.

Szerintem egyébként a fényvisszaverő az, amiből sosem baj a túl sok, mert nem fogja kivilágítani senkinek a szemét, mint a túlzásba vitt lámpázás, de nagyon jó láthatóságot biztosít az autósok szemszögéből.

A kerékpárboltok kínálatában rengeteg kreatív formájú és különböző méretű fényvisszaverő matrica beszerezhető és a net is tele van egyedi matricákat készítő szolgáltatókkal. Így kedved szerint díszítheted a bringádat és úgy lesz biztonságos, hogy közben jól is néz ki.

A kerékpárra való fényvisszaverők néhány százassal letudhatók, persze az olyan megoldások, mint a fényvisszaverő spray feljebb tornázhatják az összköltséget.

 

Lámpák

Ezt írja elő a KRESZ
 
Egy előre fehér, vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpa.
 
Egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpa.

Tény, hogy az országonként eltérő szabályozások miatt nem garantált, hogy a boltokban kapható lámpák mindegyike megfelel a KRESZ előírásainak, ám az is tény, hogy ahhoz nagyon ótvarnak kell lennie egy lámpának, hogy ne teljesítse az előírt minimumot (amúgy egy ilyen ótvarnak is lehet létjogosultsága kiegészítő világításként).

 

 

Ezt a minimumot egyébként már egy 1500 forintos szettel elérheted, de 4-5ezer forint környékén már mobiltöltővel újraéleszthető, az előtted lévő utat is megvilágító lámpákat találsz. Lámpaválasztásnál gondolj arra, hogy ami tiszta időben éppen 150 méterről látszik, az ködben, esőben, sűrű forgalom mellett nem biztos, hogy 5 méternél messzebbről észrevehető. Nagyfényerejű lámpára többnyire csak lakott területen kívül, erdőben, sportolás közben van valódi szükség, városi környezetben akár zavaró is lehet. A különböző fényerő megjelölések (lux, lumen, candela) között ebben a cikkben segítünk eligazodni.

Az utóbbi években teszteltünk kicsi, nagy, dizájnos, csúnya, erős, brutál erős és okos kerékpárlámpákat is, ezeket itt találod. Ja, és az egyik legmenőbb kiegészítő dizájnvilágítást is kipróbáltuk nemrég.

 

Ruházat

Ezt írja elő a KRESZ
 
Lakott területen kívül, korlátozott látási viszonyok között (sötétedés után, vagy rossz időben) fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselni.
 
A fényvisszaverő ruházatra az MSZ EN 471:2003+A1:2008 számú szabvány vonatkozik, ami többek között előírja, hogy a fényvisszaverő sávok szélessége legalább 5 cm kell legyen és legalább két vízszintes sávban kell fusson a ruházat teljes szélességében. A reflexanyag felületének legalább 0,13 négyzetméternek, a fluoreszcens alapanyagnak legalább 0,5 négyzetméternek kell lennie. Két reflexsáv között legalább fél cm távolságnak kell lennie.

Ezen paraméterek alapján mondjuk elég nehéz olan ruházatot találni, ami nem a sokak által kifogásolt "kukásmellény". Nem hivatalos és teljesen szubjektív véleményem viszont az, hogy ha van egy élénk (de legalábbis nem feketelyuk) színű felsőd , amin fényvisszaverő elemek is vannak, vagy kiegészíted azt fényvisszaverő karszalaggal és nem vagy összetéveszthető egy fekete-nindzsával, akkor a hatóság nem fog "szabványmérővel" átvizsgálni. Ám ezt csak a józan paraszti eszem és soktízezer forgalomban tekeréssel telt tapasztalatom mondatja velem.

Könnyen lehet, hogy más lesz az elbírálás, ha egy bármilyen napon önként megkérdezel egy rendőrt a felszerelésed megfelelőségéről, mintha éppen egy ezen felszerelések meglétére irányuló kampány keretein belül vizsgálnának.

 

Nem szabványos, viszont jól látható

 

Egyik kedvenc kiegészítőm egyébként a fényvisszaverő táskahuzat, amit a fent belinkelt "botránycikkben" is bemutattunk. Hátránya, hogy csak hátulról látszik, onnan viszont nagyon.

Kézügyességben jártasak számára a fényvisszaverő szállal megspékelt fonalak egyedi fényvisszaverős kötött sapkák-, sálak-, pulcsik készítését is lehetővé teszik.

 

Látod?

A minimum láthatósági szabályokat minimális összegből be lehet tartani és a dizájn sem feltétlenül pénzkérdés. Az viszont mindenképp tanácsos, hogy ne a KRESZ-nek megfelelés legyen az alapvető cél, hanem az, hogy adott körülmények között időben és megfelelően észrevehető legyél. És mint kiderült, ehhez nem kell UFÓnak öltöznöd.

A láthatóság témakörrel ezekben a cikkekben is foglalkoztunk már.

Olvass többet a témáról: láthatóság

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • imre 2016.10.27.   07:17

    imre

    Látom, hogy erre a szabványra hivatkoztok. EN 471:2003+A1:2008. Vagyis a KRESZ erre hivatkozik. Meg fogtok lepődni ha átnézitek. Az érvényesség kezdete 2008-06-01 A visszavonás napja 2013-08-01 Szóval egy vissza vont az mennyire érvényes? ha jól tudom akkor MAGYAR nyelven és ingyenesen el kellene érni ! Szóval van itt jogásztanonc? http://www.mszt.hu/web/guest/webaruhaz;jsessionid=8AF3EF0563C446A370ED4BDC6A2A0A69?p_p_id=msztwebshop_WAR_MsztWAportlet&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_msztwebshop_WAR_MsztWAportlet_ref=145450&_msztwebshop_WAR_MsztWAportlet_javax.portlet.action=search

    válasz erre...