Menü

2016.01.28.     Hozzászólás 4

Kerékpáros gyorsforgalmi út

Közel 100 kilométer hosszú kerékpáros \"autópálya\" építését tervezik


A munkahely felé araszolva, a dízelbotránnyal és szmog riadókkal dúsított városi dugókban ücsörögve még a legkevésbé sportosak is elgondolkoznak a kerékpározás előnyein. Aztán egy pillanattal később máris visszatérnek a volán mögé: keskeny bringasávok, rengeteg autó - melyek sofőrjei az idegesítő cammogás miatt egyre kevésbé figyelnek a kétkerekű, szintén a közlekedésnek hívott maszlagban résztvevő társaikra, autós forgalomra optimalizált közlekedési lámpák, veszélyes kereszteződések. Ezekből - még ha tisztában is van a zöldebb világ igényével - biztonságérzetük miatt a kényelmes fotelben ülő, védelmet nyújtó kalodával körbevett emberek nem kérnek.

Ezeket a riasztó tényezőket fogja szertefoszlatni hamarosan Németország.

Közel 100 kilométer hosszú kerékpáros „autópálya” építését tervezik, mely becslések szerint napi 50 000 autó használatát válthatja ki, és csökkentheti drasztikusan a közlekedési dugókat, valamint ezzel együtt a légszennyezést!

Ez a kerékpáros "autópálya" vagy gyorsforgalmi út, minden kerékpáros álmát váltja valóra: nincsenek bosszantó lámpák, bringásokra tekintet nélkül közlekedő autók, egymást szintben keresztező utak. Csak széles, több nyomsávos aszfaltcsíkok, melyeken tényleg a szabadság szele simogatja orcánkat tekerés közben.

Ebbe, a zöldebb városi közlekedési jövőbe pillanthattunk be, amikor átadták Németország első, közel 5 kilométeres kerékpáros gyorsforgalmi útját, amit további 95 kilométer fog követni. Teljes kiépítése után 10 nyugati várost fog összekapcsolni - többek között Duisburgot, Bochumot, és Hammot, valamint 4 egyetemet - nagyrészt használaton kívüli vasúti sínek helyén. Ez a terület nagyjából kétmillió ember lakhelye, akik jelenleg még autókat használnak a mindennapos munkába járáshoz.

 

Kerékpáros gyorsforgalmi út Forrás: Photo credit: jbdodane via Visualhunt / CC BY-NC

 

A kerékpáros forgalom növekedését nem csak a megfelelő infrastruktúra kiépítése segíti.

Az elektromos rásegítéses, úgy nevezett pedelec kerékpárok fejlődésével robbanásszerűen növekedett meg a bringával munkába járók száma. A pedelecekből az utóbbi évben már többet adtak el, mint a normál, csak emberi erő által hajtott verziókból!

Az új útvonalak igazi luxus kényelmet kínálnak majd a meglévő és elöregedő egysávos kerékpárutakhoz képest. Az útszéli fák gyökerei által létrehozott fekvőrendőrök, valamint a sokszor rendszertelenül, összekapcsolódás nélkül futó szakaszok és buszsávba olvadó kialakítások helyett a gyorsforgalmi utak tükörsima négy méter széles aszfaltcsíkot, előzésre alkalmas extra sávokat, kereszteződésekben felüljárókat vagy aluljárókat nyújtanak. Ráadásul, mivel egy gyorsforgalmi útról van szó, az út kivilágított és télen - akárcsak az autól által használt közutakat - mentesítik a lehullott hótól.

 

Nem olyan egyszerű

Persze, mint minden infrastrukturális projektnél, a bringás gyorsforgalmi út kialakítása is problémákba ütközik, különösen, ha a finanszírozásáról van szó. Németországban a helyzetet bonyolítja még, hogy míg az autóutak, vasúti nyomvonalak valamint vízi útvonalak kialakítása, elkészítése és fenntartása a kormány feladata, a kerékpáros infrastruktúra a helyi hatóságokra hárul! Ugyan a Ruhr-vidéken kiépített első 5 kilométeres gyorsforgalmi szakasz költségének felét Európai Uniói források, 30%-át Észak-Rajna-Vesztfália közigazgatása, míg 20%-át az RVR fedezte,

a teljes 100 kilométeres útvonal elkészítéséhez szükséges 180 000 000 euró forrása nem biztosított.

Mivel az út szükségességét szinte senki nem vitatja, a költségek finanszírozására több kezdeményezés és javaslat készült. A konzervatív CDU párt szerint az újfajta úthálózathoz újfajta finanszírozási koncepcióra van szükség. Ennek része, hogy az elkészülés utáni fenntartási költségeket az útvonal mentén értékesíthető reklámfelületekből biztosítsák. Ezen felül a német kerékpáros klub, az ADFC úgy véli, hogy miután napjainkban Németország közlekedésének 10%-át már a kerékpáros közlekedés teszi ki, az állami finanszírozások 10%-át a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése tegye ki.

 

Magyarországon hol lenne értelme szerinted egy ilyen kerékpáros sztrádának?

Olvass többet a témáról: kerékpárút

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • IRAman 2016.02.08.   08:33

    IRAman

    A Duna parton végig lehetne építeni egy ilyen kerékpár utat. Nálunk is vannak olyan vasúti nyomvonalak, amelyek üresen állnak évtizedek óta. De ettől a MÁV vezetéstől sokat ne várjunk!

    válasz erre...

  • SiMoon 2016.02.05.   14:26

    SiMoon

    Ha a XVII. kerületből szeretnél eljutni a XIII. kerületbe, akkor például egy rákospatak menti kerékpárút esetén átlátnád, hogy mennyire van értelme az ilyen jellegű beruházásoknak.Éppenhogy nem kerülő lenne, hanem levágás és a forgalmas utak helyett nyugis környezetben. A külső kerületek közötti közlekedés felér a települések közötti közlekedéssel. A bicycling.com-on is írnak erről: http://www.bicycling.com/culture/advocacy/germany-opens-bicycle-only-autobahn Egyébként a szilas-patak menti kerékpárút már majdnem olyan, mintha sztráda lenne, a keresztező nagy autóforgalmú utakat aluljáróval keresztezi, vannak le- és felhajtó szakaszok és szintén nagyon hasznos összeköttetés városrészek között.

    válasz erre...

  • Deetom 2016.02.05.   14:13

    Deetom

    Kizártnak tartom a fentieket, pedig, vagy pont azért, mert éveken át 10 km távolságból jartam munkába. A gond sosem a települések közötti kerékpározással volt, hanem a városon belülivel. A cikkben ismertetett rossz élmények is a városi bringázás nehézségeit taglalja. A városon belül viszont a cikkben leírt autópályának nincs értelme a különböző úticélok miatt, de tobbnyire hely se lenne rá. A városon kívüli kerékpározás pedig általában nem munkábajárási célú, ha mégis, akkor pedig a meglévő autóút hálózathoz kellene passzintani, különben kerülőt jelent. Szóval szerintem ez s cikk egy hoax, nincs is hivatkozás az eredeti forrásra, csupán egy üres autópálya van lefényképezve egy túrabringaval a világ egy félreeső helyén. Komolytalan....

    válasz erre...

  • menetrend 2016.01.28.   22:00

    menetrend

    Komolytalan. Nem lehet a célpontokat úgy megközelíteni, hogy nem vesszük figyelembe az egyéb közlekedést. De az aszfaltlobbinak ez jól jöhet.

    válasz erre...