Menü

2006.03.08.     Hozzászólás 0

Ideje kerékpárra pattanni

Közeleg a szezon, ezért úgy gondoltuk hogy jól jönne 1-2 jótanács a túrázni vágyóknak.
Alábbiakban Györgyi Gábor írását olvashatják.

Kormány: bár a szarvkormány több kormányfogást tesz lehetővé, mint az egyenes kormány, mégis a túrázók többsége - a szélesebb kormányból adódó biztosabb kormányozhatóság miatt - az utóbbit preferálja.

Egyenes kormány esetén célszerű a kormány végeire szarvat felszerelni, hogy változtatni lehessen a fogást, valamint kiállva is lehessen hajtani. Az alacsonyabb fogás miatt a szarvkormány előnye a jobb légellenállás és több fogási lehetőség, változatosság.
Kormánytáska: általában fényképezőgép, videokamera és iratok, pénz (egy részének) tárolására javasolt. A tetején levő fólia alá helyezett térkép menet közben is segít a tájékozódásban. Ha bringánkat pl. múzeumnézés vagy séta, vásárlás miatt rövid időre magára hagyjuk, a kormánytáskát vállra vetve legfőbb értékeinket is biztonságban magunknál tudhatjuk.
Pedál: ahhoz, hogy minél jobban kihasználhassuk tekerésbe beleadott erőnket, célszerű a pedálra klipszet szerelni, vagy patentos SPD pedált használni, és a hozzá tartozó kerékpáros cipőben bringázni. Ezekben a talpba mélyített patent miatt már gond nélkül lehet járni is. Bár a klipsz is megfogja a lábat, és valamelyest húzni is lehet vele, a legjobb erőátadást kétségtelenül a patentos pedál jelenti. A klipsz előnye, hogy bármilyen cipővel lehet használni, megmaradhatunk kényelmes, bevált lábbelinknél.
Nyereg: kulcsfontosságú a megfelelő nyereg kiválasztása, hiszen a tekerés óráinak komfortját határozza meg. Túrázásra éppen ezért puhább és szélesebb nyerget javasolnak. A bőséges választékban már rengeteg fajta közül lehet választani: hagyományos, elasztomeres, zselés, párnázott, középen mélyített, vagy kivágott, prosztatakímélő, stb. Nagyobb túrára mindenképp csak kipróbált, bevált nyereggel szabad útnak indulni.
Kerekek: túrázásra célszerű masszív felnit választani, hiszen nagyobb tömeg is terheli a kerekeket, másrészt elkerülhetjük, hogy a túra során kényszerüljünk centríroztatásra. A vastagított futófelületű Schwalbe Marathon külsőnek köszönhetően évek óta semmi problémám nincs a kerekekkel. A külsőváltást 1999-es Tátra túrámon a régi, vékony külső gumi tönkremenetele, drótperemének elszakadása indokolta. Az utóbbi időben egyre elterjedtebbek a kevlár védelmű külsők, ezekkel jelentősen megritkul a defektek gyakorisága (nekem pl. 8000 kilométerenként adódik egy). Kopott külső gumival nem szabad útnak indulni, hiszen súly alatt gyorsabb az elhasználódás, ami - ha szinte elfogy a kerék - akár defektsorozathoz is vezethet.
Csomagok: a kerékpárcsomagok, -táskák mennyiségét, méretét a bringatúránk nagysága, illetve komfortigényünk határozza meg. A szakirodalom szerint akkor terheljük ideálisan a kerékpárt, ha a holmikat nagyjából fele-fele arányban osztjuk meg az első és hátsó kerék között. Az ajánlással szemben 12 éve mindig szinte csak hátsó kerekem fölé pakolom 20-23 kg-os csomagom, az elsőre csak a fotós-videókamerás kormánytáska jut, ám egyszer sem éreztem ennek problémáját, még 12-14%-os emelkedőn sem "akart" a bicikli hátrabukni. Magyarországon is több, jófajta túratáska kapható már, pl. Vaude, Ortlieb, ám tátrai túratársaimnak pl. nagyon bevált az egyedileg, ponyvából készített nyeregtáska is. Ezeket félig pakolva is jól lehetett használni. Ha nem akarunk 10 ezer forintot meghaladó összeget táskára áldozni, megteheti olcsóbb is, amelyet egyszerű (4*5 méteres) takarófóliával védhetünk az esőtől. A fólia egy hosszabb eső esetén jó szolgálatot tehet a sátor fölé is helyezve. Akadnak a kétoldalt összekötő, általvetős táskák is, ezek hátrányát egyfelől abban látom, hogy kevéssé lehet félig pakolni, illetve - mivel a csomagtartó középső, vízszintes részét elfoglalják, a sátor elhelyezését nehezítik meg; a táskára rögzítve a sátor labilis lehet. Stabilabb a kétoldali, külön részből álló táskakombináció, köztük a csomagtartón hosszirányban elhelyezett sátorral, fölötte hálózsákkal, hátizsákkal, stb. Az első kerekek mellé szerelhető táskákba általában főzőfelszerelést, illetve kis hálózsákot szoktak tenni. Noha a hátizsákot tekerés közben a hátra nem javaslom, a csomag tetejére jó, ha magunkkal viszünk egyet: egyfelől plusz helyet ad, másfelől jól jöhet pl. városnézős napon vagy gyalogtúra alkalmával. A csomagokat polippal, pókkal jól lehet rögzíteni.
Györgyi Gábor
Forrás: www.gyorgyigabor.hu

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.