Menü

2012.05.16.     Hozzászólás 1

Hogy lehet nulla edzésből 25-tel hegyre menni?

BionX-szel száguldottunk felfelé a budakalászi emelkedőn.


„A tömeg csak az utolsó pillanatban nyílik szét a kerekesek előtt, akik az Alpe d’Huez meredek emelkedőjén kaptatnak fölfelé. Mindenki nagyon fáradt a harmadik hét végére, csak a Team BionX kerekeseinek van csukva a szájuk, miközben egyre-másra maradnak le róluk más csapatok versenyzői…”

 

82361-MTB.jpg

 

Valahogy így szólna a közvetítés BionX-et használó kerékpárosokról a Tour de France-on. A valóságban azonban, nem áll fenn ennek az esélye, hogy megtörténik. Az viszont már tényleg csak rajtunk múlik, hogy a BionX használat közben mekkora szurkolótömeget képzelünk magunk mellé. Visszafordulunk-e a lehagyott Babettás „versenyzőre” szúrósan a szemébe nézve, mielőtt megindítanánk a végső támadást a leszakításához.

 

82361-Bicikli.jpg

 

Az élmény
Ismét az AM Bringánál jártam, hogy BionX-szel szerelt kerékpárokat próbáljak ki. Budakalászról az Üröm felé vezető emelkedőnek vettük az irányt. Egy bal kanyar után kezdődött a rövid, de meredek kapaszkodó, melyet nagytányér kónuszon indítottam és fejeztem is be. A 8-10 %-os meredekségen 23-25 km/h sebességgel haladtam, nagyobb erőlködés nélkül. A második körben viszont az áttételt meghagyva, lekapcsoltam a rásegítést, de hamar rájöttem: így esélyem sincs. Bármennyire is megfeszültem egyre csak lassultam. Az eldőlés előtti pillanatban visszakapcsoltam a motort és kilőttem. Olyan volt, mintha kirobbanó formában lennék, és bármikor képes lennék 40 percen belül feltekerni az Alpe d’Huez-re.

 

82361-P-rocska.jpg

 

Pedelec
Arról már egy korábbi cikkünkben beszámoltunk mi a különbség a pedelec és az elektromos kerékpár között. Arra is kitértünk, hogy a pedelec-eknek milyen fajtáik vannak. Most a beépíthető kategória talán legjobb márkáját, a BionX-et vesszük kicsit górcső alá.

Mitől jobb a BionX?
Ezen a piacon, ahogy sok más területen is, kapható rengeteg féle, fajta márka. Áraik is igen széles skálán mozognak. Ha kicsit jobban szemügyre vesszük a tulajdonságaikat, akkor viszont könnyen megállapíthatjuk, hogy mi a különbség egy „occó kínai” és egy drágább, de minőségi termék közt. Mielőtt választunk a kínálatból, mindenképpen figyeljünk a következő paraméterekre:

-    Hányszor tölthető az akkumulátor?
-    Mennyi a hatótáv?
-    Milyen nehéz?
-    Mennyi a névleges teljesítmény?
-    Hányszoros rásegítésre képes? (Ha mi, 50 W-ott adunk le, a rendszer mennyit tesz hozzá.)

 

82361-Muszerfal.jpg

 

A BionX-et, hagyományos „mosóporral” összevetve, igen jó értékek jellemzik. Ezen felül a rendszer hatótávolsága jócskán növelhető hybrid autókban már ismert, energia visszatöltő megoldással. Az elektromos mágnesességen alapuló "motorfék"-ről annyit, hogy a korábban említett emelkedőn lefelé, a legerősebb fékhatás mellett tekernem kellett, hogy ne lassuljak. (Persze ha a 4, úgynevezett generátor fokozat közül, egy kevésbé drasztikusat választottam volna, akkor gurulhattam volna szabadon, miközben töltöm az akkumulátort.) A kereszteződésnél nem húztam meg a fékkart, anélkül is megálltam. Ezzel egy legyet ütünk két csapásra: miközben megnöveljük a hatótávolságot, megkíméljük a fékeket a kopástól.

 

82361-Akkumul-tor.jpg

 

BionX
A BionX rendszer 3 egységből áll össze. A kormányra szerelhető, houstoni irányító központból, mely vezérel gyakorlatilag mindent. Érzékeli a fékkarok meghúzását, és azonnal elektro fékre vált, hogy segítsen megállni. Érzékeli a kerékre fejtett nyomatékot, és ehhez mérten szabályozza a rásegítést. A gombokkal egyéni igényeink szerint, manuálisan állítható a rásegítés vagy visszatöltés mértéke. A második egység az akkumulátor. Az 1000 töltésig szavatolt (800-at biztosan tud, állítják az AM Bringa szakemberei) LiMN akkukat két helyre, a vázra és a csomagtartóra lehet szerelni. Led lámpák jelzik a töltöttséget, illetve az akku élettartamát. A legfontosabb rész viszont a kerékagy helyére szerelt motor, mely a meghajtást, illetve ha kell, a fékerőt biztosítja.

 

82361-Motor.jpg

 

Kiknek ajánlott?
A BionX nagyon széles körben alkalmazható rendszer. Nyugat-Európában TB támogatottak a pedelec kerékpárok, mely, azt hiszem, nagyon sokatmondó tény. Idősek, betegek használják, akik nem végezhetnek megerőltető mozgásformát. Továbbá üzletemberek munkába járáshoz, családok túrához, hobbi kerékpárosok edzéshez is megbízható segítőtársra lelnek egy, a kerékpárjukba utólag beépített BionX-ben.

Érdekel a termék, kipróbálnám magam is!

 

82361--lt-ny-s.jpg

Olvass többet a témáról: kerékpár, teszt

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • Bionxfan 2012.05.29.   16:09

    Bionxfan

    Állati jó a Bionx! Legjobb tényleg hegynek felfelé, mikor a többiek kiköpik a tüdejüket, te meg húzol el mellettük könnyedén!

    Kipróbáltam lefelé is, bekapcsolva a legkomolyabb generátoros üzemmódot egyáltalán nem kellett fékeznem, megtette helyettem a motorfék, az akksi töltöttség jelzője pedig egy vonallal többet mutatott a végére.

    Viszont a cikkben nem az új kezelőpanel szerepel, az új szebb is és jobb is...

    válasz erre...