Menü

2015.10.21.     Hozzászólás 6

Gyere vissza Claudia

Szerelembe esésem története a GT Grade-del


Erősen próbálkozom objektív lenni, de ha az ember szerelmes, akkor nem olyan egyszerű. Igazából még nem sikerült rájönnöm, hogy mi fogott meg jobban - a kategória, vagy a kerékpár -, de az a legvalószínűbb, hogy mindkettő egyszerre.

Az úgy történt, hogy felajánlottak nekem egy tesztbringát, amire látatlanban rámondtam az OK-t, anélkül, hogy nagyon utána néztem volna - kifejezetten elfoglalt voltam akkoriban. Egyszer ránéztem a fotójára, amiről megállapítottam, hogy

valami outi, a GT-védjegyű tripla-háromszögű vázzal,

nem is tetszett kifejezetten. Aztán, amikor egy őszi hajnalon elhoztam Csepelről, akkor is csak annyit konstatáltam, hogy "ahhoz képest, hogy full karbon, kicsit nehézkes, biztos a tárcsafék, meg a ballonosabb külső miatt... minek tették ezt a vastag gumit rá egyáltalán???"

 

GT Grade 105 Carbon 2016 Forrás: Mozgásvilág.hu

Galériához klikk a képre!

 

Gravel Bike 

Egy-két nappal később aztán elkezdtem ismerkedni Grade kisasszonnyal és összeállt a kép. Ez kérem szépen egy Gravel Bike (illetve, ahogy GT-éknél hívják, Enduroad) - viszonylag új kategória, a mountainbike és az országúti ötvözete ez utóbbi felől megközelítve.

Őszintén szólva máig nem jöttem rá, hogy pontosan mi a különbség a cyclocross bringákhoz képest és a nálam okosabbak sem tudtak erre kielégítő magyarázatot adni. Magamban úgy rendeztem le, hogy a gravel bike (enduroad) a cyclocross polgári változata, amivel nem a versenyzés, hanem a minden-terepen-túrázás a cél.

 

GT Grade 105 Carbon 2016 Forrás: Mozgásvilág.hu

Galériához klikk a képre!

 

Ismertető jegyei

- ránézel, és azt gondolod, ez egy outi
- viszont outihoz képest ballonosabb gumiköpeny (akár durvább mintázattal is)
- tárcsafék, ami már nem meglepő aszfaltos környezetben sem
- szélesebb hely a villák között, saras terepkörülményeket feltételez
- outihoz képest a tengelytáv és a felsőcső hossza között jóval nagyobb a különbség, így a villák dőlésszöge is nagyobb.
- elferdített koskormány, ami lehet nem is gravel bike sajátosság, de lehet igen...

Mindez arra teszi képessé a bringát, hogy országúti kerékpárhoz hasonló dinamikával tekerhess aszfalton, de ne kelljen kerülnöd, ha a legrövidebb út sóderes, földes nyomvonalon visz keresztül, sőt. Egy monti létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen a köves, saras felfeléken, vagy a sziklás rázós lefeléken, de amikor közel szintben haladsz hosszan, a gravel bike verhetetlen lesz, ha száguldásról van szó.

 

GT Grade Carbon 105

GT Grade 105 Carbon 2016 Forrás: Mozgásvilág.hu

Galériához klikk a képre!

 

A GT Grade vázát úgy tervezték, hogy az első-hátsó villák és a felső vázcső elnyelje a rázósabb út okozta rezgéseket és mindezt olyan pöpecül teszi, hogy mondjuk egy Naplás erdő szintű terepen fel sem merül a teleszkóp hiánya. Visszagondolva, legszívesebben visszamennék az Őrségbe és az ott felmért (vegyes aszfalt, döngölt út és terep) útvonalakat mind gravel bike-kal nyomnám le újra. Míg montival az aszfaltos szakaszok csak amolyan "gyorsan letudandó" átvezetőt jelentenek, addig

a Grade-del az aszfaltot és a terepet is maximálisan ki tudod élvezni.


A koskormány görbülete nem egyszerűen saját maga alá kunkorodik, hanem kifelé eltolva, vagyis az alsó része szélesebb, mint a felső. Ezzel érezhetőbb különbség van a felső- és alsó fogás között, illetve a fékváltókar emiatt befelé dől, így a fogása valahol félúton van a megszokott fékváltókar és egy egyenes kormányé között. Nekem sem a kos-, sem az egyenes kormány nem szokatlan, így nem éreztem ennek a félállapotnak sem kifejezett előnyét, vagy hátrányát, tulajdonképpen (számomra) mindegy, viszont jól néz ki. Akiknek szokatlan a klasszikus koskormányos fogás, azoknak lehet kifejezetten bejön.

Az viszont egyértelmű, hogy fékváltókart rázós, technikásabb lejtőn jóval kényelmetlenebb kezelni, mint az egyenes kormány cock-pitjét. Míg montival elég egy-, vagy maximum két ujj a megfelelő fékezéshez, addig a fékváltókarhoz minimum kettő, de inkább három ujjra is szükség van, így kevésbé lesz biztos a kapaszkodás a kormányba. 

A Continental slick gumik nedves, saras, sóderes és vizes aszfalton is elfogadhatóan tapadtak, mindemellett aszfalton hangtalanul forogtak. Nedves füvön és faleveleken viszont csúszott, mint a fene, úgyhogy aktívabb nedves terep- és kevesebb aszfalt-használatra valamelyik bordázott köpenyt érdemes használni. A tesztbringát belső gumikkal kaptam, de azok nélkül is használható, amivel némi súlyt lehet spórolni és a felütéses defekteknek is elejét lehet venni, ami sziklás terepen gyakorta előfordulhat.

Perverz érzés először rátérni a műútról az ösvényekre, de azonnal magával ragad.

 

GT Grade 105 Carbon 2016 Forrás: Mozgásvilág.hu

Galériához klikk a képre!

 

GT Grade paletta

Én a 105-ös szettel szerelt, full Carbon vázas modellt nyúzhattam, aminél már csak a Carbon Ultegra változat tud többet felmutatni. A paletta egészen az aluvázas, Claris-szettes összetételig lenyúlik - szélesebb rétegeknek elérhetővé téve így a gravel bike érzést - minden esetben tárcsafékkel. Szívesen kipróbálnám, hogy mit tud ugyanez a vázgeometria alumíniumból, mert azért annyira nem állok jól, hogy ez a felszereltség beleférjen a büdzsébe, az alu meg gondolom barátságosabb árcédulával jön.

 

Kéne?

Ennyire még sosem fájt, hogy vissza kell adnom egy tesztbringát, mert mind a gravel bike, mind a GT Grade örökre belopta magát a szívembe. A 105-ös karbon változat megjelenését nagyban meghatározza a karbon mintázat, némi ezüst és fekete csíkozással kiegészítve. Az ezüst elemek elsőre azt a hatást keltették, mintha fényvisszaverők lennének, de sajnos nem éltek ezzel a lehetőséggel. Egy visszafogott, ám részleteiben izgalmakat rejtő dizájnnal áldották meg.

Kéne!
 

 

 

GT Grade 105 Carbon 2016 Forrás: Mozgásvilág.hu

Galériához klikk a képre!

Olvass többet a témáról: gravel bike, GT, grade

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • SiMoon 2015.11.02.   08:31

    SiMoon
  • Biktop 2015.11.01.   14:11

    Biktop

    Én a gravel vs. CC gépeket így különböztetem meg: ugyanott mennek, csak a cyclecross-al nedves talajon, a gravel-el meg száraz talajon. :)

    válasz erre...

  • Andris 2015.10.29.   18:16

    Andris

    jaj! megjelölöm ezt a linket, ami "az előzőről nyílik", hátha így egyértelműbb :) http://www.bustedcarbon.com/

    válasz erre...

  • Andris 2015.10.29.   17:53

    Andris

    Köszönöm a megtiszetlő választ, az analogia mint fogalom :) a "tévesztésre" vonatkozik :) Különben a főtémára itt egy link, elég komoly tapasztalatuk van ebben, nem kezdő hobbisták : http://rideyourbike.com/carbonfiber.shtml

    válasz erre...

  • dávid 2015.10.29.   11:28

    dávid

    Andris: a márkásabb karbonvázakra már nem ritka az élettartam garancia, akár versenyzés esetén sem...innentől kezdve nem feltétlen rossz befektetés, ha komolyabban kerékpározik az ember és megengedheti magának. (Síelőként a carving léces analógiát sem értem...eleve mi az, hogy "carving léc"? miért venne valaki szlalom lécből hosszabbat, ha pont két méret közötti az optimális neki? és lesikló lécből miért csak a pont optimálisat, ha amúgy meg tudja síelni a hosszút is?)

    válasz erre...

  • Andris 2015.10.29.   08:10

    Andris

    carbon vázat versenyzők vegyenek.... nyeregcsövet senki. ki lehet próbálni a bambuszt, de mindenkinek a bizonyított aluminium és más FÉM ötvözeteket javaslom. (a carbon váz rövid élettartamra van tervezve a verseny miatti súly csökkentés érdekében/sok pénzért; ez a "tévedés" a jó magyar ember részéről hasonló ahhoz, mint amit a carving sílécek kötelező rövidségéről vélekedik..... ) Üdvözlettel

    válasz erre...