Menü

2014.08.12.     Hozzászólás 3

GPS alapú kerékpáros nyomkövető

Ez most nem a gazfickókról szól, hanem a bringázásról


Az Inepex cég 2007 óta foglalkozik nyomkövető rendszerek fejlesztésével. Ilyen nyomkövető rendszereket használnak például a több gépkocsiból álló flották tulajdonosai, hogy pontosan és valós időben le tudják csekkolni, hogy merre járnak a sofőrjei. Műszaki adatokat kaphat az autók állapotáról (üzemanyag, jármű hőmérséklet, stb.), vagy idős emberek számára nyújt biztonságot, ha az otthonuktól távol szorulnának segítségre.

Ez a rendszer a gépjárművek és személyek nyomkövetése mellet a kerékpárosok számára is hasznos lehet, ezért a cég most a kétkerekűt használók felé is nyit.

 

A kütyü és a szisztem
Az eszköz nagyjából úgy néz ki és akkora is, mint egy mai modern autó távirányítós kulcsa. Van az elején egy telefon- és egy S.O.S. ikonnal ellátott gomb, oldalt hangerő és be/ki kapcsolók.

A dolog úgy néz ki, hogy bekapcsolod, megvárod, amíg megtalálja a GPS- és a GSM jeleket, majd beteszed a zsebedbe, táskádba, magadra aggatod, vagy ahogy tetszik. Ettől kezdve a kis nyomkövető folyamatosan infókat küld a hollétedről és az útvonaladról.

Ezt az útvonalat egy online felületen (vagy akár androidos alkalmazáson) élőben nyomon lehet követni, de természetesen utólag is visszanézhető, akárcsak a többi GPS alapú sportkütyü esetében.

 

A kütyü Forrás: Mozgásvilág.hu

 

Az S.O.S. gomb arra szolgál, hogy segítségével azonnali e-mail üzenet küldhető az előre megadott e-mail címekre, ami alkalmas például érdekes helyek megjelölésére. A készülék fapados mobiltelefonként is képes üzemelni, vagyis más telefonról felhívható, ekkor a telefon gombbal tudod fogadni a hívást.

 

Mitől jobb/más?
A kipróbálás alatt arra kerestem a választ, mivel tud többet/jobbat az IneTrack rendszer, mint az okostelefonokon is megtalálható sport-tracker alkalmazások (pl. Endomondo, MapMyRun), vagy egy kerékpáros GPS kütyü (pl. Garmin Edge, Suunto Ambit 2, vagy Polar).

 

  Okostelefon Kerékpáros GPS IneTrack

GPS Track

 

x

 

x

 

x

 

Akku élettartam

 

Néhány óra max.

 

Tartós, egész napos használatra

 

Tartós, egész napos használatra

 

Strapabírás

 

Gyér, általában nem vízálló és a kiejlző sérülékeny

 

Erős, masszív burkolat, esőt bírja, bár a kijelző gyenge pont

 

Erős, masszív burkolat, esőt bírja (IP55 szabvány) és nincs érzékeny kijelzője

 

Valós idejű infókijelzés

 

x

 

x

 

Csak a két LED (GPS és GSM státusz)

 

Útvonal megosztási lehetőség

 

Útvonal rögzítés után, online

 

Útvonal rögzítés után, közvetlen számítógép csatlakozást igényel

 

Élő, GSM hálózat segítségével

 

Valós idejű nyomkövetés - - x

 

Android app Forrás: IneTrack

 

Mire jó?
Az IneTrack hátulütője a valós idejű információkijelzés hiánya (bár ez a telefonos IneTrack alkalmazás segítségével megoldható), előnye a strapabíró kialakítás (egy drága és érzékeny mobilt nem biztos, hogy szívesen magadnál tartasz rázós terepen) és egyértelmű ütőkártyája a valós idejű lekövetési opció. De mire használhatjuk ezt?

Útvonal rögzítés
Elmész bringázni, magaddal viszed az IneTrackot és egészen a nap végéig elfeledkezhetsz róla. Később aztán a webes felület, vagy az androidos app segítségével lecsekkolhatod merre jártál, mekkora távot és szintkülönbséget tettél meg és hogy mindez mennyi ideig tartott. Az okostelefon is tudja ugyanezt, de ott az üzemidő jóval kevesebb, egy kerékpáros GPS esetén a számítógépes feltöltés macerásabb. Az IneTrack esetén a kapott sportinformációkat keveslem, de ez szoftver kérdése, így gyorsan érkezhet hozzá fejlesztés.

Biztonság
Gyerekek és nyugdíjasok esetén különösen, de igazából bárkinél hasznos lehet, ha a gondoskodó családtag nyomon tudja követni, hogy épp merre jár. Az IneTrack legfőbb pozitívuma ezen a téren mutatkozik meg, mert percre pontos (vagyis nagyjából 5-15másodperces frissítésű) infót szolgáltat az aktuális pozícióról és az útvonalról is. Ezt egy kerékpáros GPS egyáltalán nem tudja, az okostelefon esetében továbbra is a szűkös akkukapacitás a problémás.

Bringatúra (magán, és szervezett)
Ez igazából nem saját tapasztalat, de kerékpártúrázó csoportok az IneTrack segítségével jóval hatékonyabban tudják egymással tartani a kapcsolatot. Ha egy nagyobb csapattal mész, mondjuk Balatont kerülni és szétválik a csapat, akkor az okostelefonos alkalmazás segítségével könnyebben egymásra találhattok, mintha csak telefonon, szóban próbálnátok útmutatást adni.
Túraszervező cégek munkáját hatékonyabbá teheti, ha a csomagokat szállító kísérőbusz térképen jelölve látja, hogy hol tart a csoport, hova kell menni segítséget nyújtani.

Kerékpárversenyek
A leglátványosabb felhasználási terület az itthon is népszerű kerékpárversenyek. Általános probléma az ilyen rendezvényeken, hogy nehéz olyan kísérő programokat szervezni, amik a versenyzőket kísérő családtagokat, barátokat szórakoztatják. Ha egy kivetítőn élőben lehetne követni a verseny alakulását, máris több izgalom jutna a szurkolóknak is. Mondjuk az első 20 legesélyesebb bringásnál alapból lenne egy IneTrack nyomkövető készülék, az amatőrök pedig bérelhetnek maguknak a verseny idejére (hacsak nincs sajátjuk).

 

Így fest jelenleg a webes alkalmazás Forrás: IneTrack

 

Futárcégek
A kerékpáros futárok talán megköveznek miatta, de a cég szempontjából mindenképp hasznos lehet tudni, hogy melyik futár éppen merre jár. No nem azért, hogy az egyes futárok körmére nézzen, hanem azért, hogy a diszpécser azt a futárt tudja ugrasztani a megrendelőhöz, aki a legközelebb tartózkodik hozzá.

Kerékpárkölcsönzők
Az IneTrack nem arra szolgál, hogy az esetleg lenyúlt bringád megtaláld, hiszen a működési elve egészen más, mint az ilyen jellegű eszközöké. Arra viszont tökéletesen alkalmazható, hogy a kerékpárkölcsönzővel rendelkező szállásadó (mint pl. a Kétkerék Vendégház) a kölcsönözhető bringái mellé adjon csoportonként egy nyomkövetőt és plusz szolgáltatásként baj esetén segítséget nyújtson a vendégeinek.

 

Mennyi az annyi?
Az IneTrack kütyü ára 31 499 forint, amit egyéne válogatja, hogy soknak, vagy elfogadhatónak talál-e (egyébként érdemes résen lenni, mert időnként jelentős akciókba is bele lehet botlani). Mivel jóval többre számítottam, véleményem szerint megfizethető eszközről van szó. Ezzel viszont nem áll meg a költségek listája, mert, mivel az IneTrack GSM hálózaton keresztül szolgáltatja az élő adást, nyomkövetés előfizetésre is szükség van. Ezt jelenleg három hónapos feltöltőkártyás konstrukcióban lehet megvásárolni, havi nettó 1864 forintos ártól. Ennek előnye, hogy elég mondjuk csak a szezonra feltölteni és amikor nincs rá szükséged, nem kér kenyeret. A külföldi használatért külön roaming szolgáltatást kell vásárolni, de ha csupán a trackelés a lényeg, azt amint hazai hálózat körzetébe ér, ugyanúgy elküldi, csak az élő nyomkövetés nem fog működni.

 

Összességében
Az IneTrack nyomkövető GPS kerékpáros felhasználásra alapvetően egy jó kezdeményezés, jelenlegi formájában viszont egyelőre nem a hétköznapi emberek, sokkal inkább a kerékpáros szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára (illetve rajtuk keresztül a hétköznapi emberek számára is) érdekes lehetőség.

Csiszolásra szorul még a sportjellegű információk szolgáltatása, mert az online felület még inkább a nyomkövetésre összpontosít, mint az edzések elemzésére.

Mivel az általam hiányolt funkciók többnyire szoftveres beavatkozást igényelnek, várhatóan nem kell sokat várni az eszköz funkcióinak bővülésére és akkor már bármelyik bringásnak hasznossá válhat, akár a hétköznapi tekerésekhez is.

 

IneTrack.hu
Bringakövető.hu

Te mire használnád, ha kapnál egy ilyet?

Olvass többet a témáról: gps, kerékpáros nyomkövető, IneTrack

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • Simon Ádám 2014.08.13.   13:39

    Simon Ádám

    Javaslom, hogy olvasd el a cikket és azt, hogy mire való ez a ketyere ;)

    válasz erre...

  • Tolvajkergetők 2014.08.13.   13:24

    Tolvajkergetők

    Mielőtt bárki elájulna a kütyütől: ezt nem lehet hatékonyan elrejteni, és biztos vagyok benne, hogy a működési ideje sem elégséges. Egy lopásgátló jeladónál még 2-3 hetes működés is van, hogy kevés. Az, hogy frissen feltöltve akár 24 órát is kibír, nevetségesen kevés. A tolvaj nem frissen feltöltött állapotban fogja ellopni, és ha kommunikálnia kell, vihargyorsan fogy az akku.

    válasz erre...

  • Niro 2014.08.12.   13:50

    Niro

    Király! Egy élős Garmin 100E-nél kezdődik, ez kutyára is hasznos, igaz jobb lenne ha mobillal összehangolható lenne és azon keresztül küldené cuccot, hogy ne kelljen rá plusz "előfizetés".

    válasz erre...