Menü

2013.11.04.     Hozzászólás 6

Fú, de menő!

Bringás optikai tuning kalciummal


Azt mondják, a kutya olyan, mint a gazdája (vagy fordítva) és szerintem ez a közhely ráhúzható a legtöbb bringával közlekedőre is. Nem véletlen, hogy még a legprofibb bringásoknak is fontos a kerékpárjuk külső megjelenése és nem csak a kerékpáros kiegészítők, de már az alapvető működéshez szükséges alkatrészek (hajtókár, lánc, felni, külsőgumi, stb.) is különböző színben, dizájnban kaphatóak. Én speciel - miután ellopták egy értékesebb bringámat - még a "lopásgátló-dizájnos" gyépésbringámat is igyekeztem úgy felszerelni, hogy csúnyasága ellenére bizonyos szögből tetszetős legyen számomra. Aztán jött a vintage országúti váz imádat, elhatároztam, hogy inkább sose hagyom magára a bringámat, de nézzen már ki úgy, hogy öröm legyen ránézni - legalább nekem. Kék-fehér vázhoz aztán jött a kék bandázs, fehér nyereg, kék külsőgumi, kék lámpaház, színes lánctányércsavar és fékpofa, no meg a stb. Hozzátenném, nem szeretem a csiricsáré dizájnt, inkább a letisztultságra törekszem. 

Na a lényeg az, hogy az egyedi kerékpárdizájn mánia él és virul. Lehet, csak egy béka alakú csengőd van, vagy szívecskematricát ragasztottál a vázra, de már ezzel is tettél egy lépést, hogy személyessé, egyedivé tegyed a járgányt.

 

Ezt látják belőled kívülről

Galériához klikk a képre! 

 

MonkeyLight
A MonkeyLight… na, az aztán igazán odavág a kerékpárdizájnodnak. Olyan látványosan és változatosan kivetítheted a stílusodat a bringádra, hogy az ember csak kapkodja a fejét (azokról nem is beszélve, akik mellett az utcán elsuhan egy monkeylight-tal szerelt bringás).

A MonkeyLight egy, a bringa kerekére szerelhető kerékpár-világítás, ami a kerék forgása közben számos különböző alakzatú és színű mintát képes előállítani. A vonalaktól kezdve a figyelő szemeken át, a emo-pepitán keresztül csillagok, űrhajók, marslakók, szívecskék, halálfejek, pszichedelikus-, nonfiguratív- és szivárványmintákig, nagyon széles a repertoár. Annak ellenére, hogy egy villogó, feltűnő eszközről van szó, a minimál dizájnra törekvők számára is van jópár megfelelő téma és állatbarátoknak külön jelzem, hogy tappancsmintát is találni a listában

Itthon jelenleg két változata érhető el a MonkeyLight-nak, mindkettőt volt szerencsém kipróbálni.

A MonkeyLight M210 a diszkrét kistesó azoknak, akik kis feltűnéssel, de nagyot villantanának. 5-5 nagyfényerejű led gondoskodik mindkét irányban az ábrák előállításáért, ami 19 különböző mintát tud megjeleníteni, nagyjából 5cm szélességben, 10 különböző színben.

A MonkeyLight M232 az ügyeletes nagyágyú, a csajozós nagymenő, a vezérbika, a látványtechnikai szempontból megkérdőjelezhetetlen zseni. 43 különböző alakzatot és ezek variációit tudja tengernyi színkombinációban, 16-16 led segítségével.

 

 

Hülyebiztos felszerelés
A ledeket tartalmazó lapkát kivéve mindkét csomagban azonos alkatrészeket (elemtartó, kötegelők, rögzítő párnák, biztonsági rögzítő, matricák) találsz.

A felszerelés nem ördöngösség, de egy picit sziszifuszi meló. Először is nem árt megtisztítani a küllőket és a kerékagyat (amúgy sem, de most meg aztán pláne), hogy a rögzítés minőségét ne rontsa a koszos felület (20 colos kerékmérettől ajánlott, úgyhogy akár egy Camping-re is felteheted). A led-lapot három gyorsrögzítővel és a rögzítő párnákkal két kiszemelt küllőre kell felerősíteni. Érdemes a felnihez a lehető legközelebb tenni, mert szerintem a fényhatás akkor a legjobb, ha a kerék szélétől kezdődik. Ezután az elemtartót kell felerősíteni a kerékagyra két kötegelővel. Ezen a ponton többször kívántam, bárcsak küllő nélküli kerekeim lennének, dehát azt meg ugye hogy!?

A led-lapból kiinduló kábellel össze kell kötni az elemtartót (egyéni ízlés kérdése, hogy a kábelt ki milyen módon vezeti el, én a küllőre tekergettem) és ha elemet is tettünk a tartóba (3db AA), akkor már kapcsolhatjuk is be a rendszert.

Az elemtartóból két kábel is kilóg, ami lehetővé teszi, hogy egy kerékre két ledsort is rögzítsünk, ezzel további kreatívkodásra nyílik lehetőség. A kábelcsatlakozásokon fehér csík segíti a megfelelő rögzítést, szóval a rendszer hülyebiztos, nehéz bármit is elrontani ezen a ponton.

 

 

Valami furcsa - Miután a szereléssel megvoltam és elégedetten vizsgáltam a munkámat, szembesültem az eszköz egyetlen, vizualitás szempontjából kellemetlen tulajdonságával: álló helyzetben, világosban kifejezetten nem szép, ahogy a kerekemen egy nyomtatott áramkör éktelenkedik. Az M210 kisebb, mint az M232, de mindkettőt nehéz nem-észrevenni. Az elemtartó igyekszik elbújni a kerékagynál, de őszintén szólva nem sok sikerrel. Az éjszakai látványosságért tehát áldozni kell a nappali látványosság oltárán, de amikor majd utánad kiált elismerően két csinos csajszi/srác (a megfelelő aláhúzandó) egy "Fú, de menő"-t és Te leszel Magyarország esti látványossága - mi több, az éjszaka császára -, akkor magasról fogsz tojni erre a csekélységre.

Utánam az özönvíz - Az egész rendszer vízálló. Erről a kellően mély menetes elemtartó-fedél és az egész MonkeyLight áramkört egyfajta gumiborítással ellátott védőréteg gondoskodik. Tény, állja a vizet.

Szufla - Az opciók hivatalos felsorolásánál az M210-nek akár 40, az M232-nek akár 20 óra üzemidőt is megelőlegeznek. Ez nyílván nagyban függ a választott témától és a használt fényerősségtől. Nekem vegyes témahasználattal, jellemzően max fényerővel üzemeltetve az M232 valamivel több, mint 10 óra után kezdett el jelezni, hogy valami nem okés az elemekkel, vagyis merülnek. Az M210 a cikk megírásáig még nem merült le, de közel jár ahhoz, hogy a gyári adatnak megfelelően, kétszer annyi ideig bírja, mint a nagytesó.

Kezelőszervek - A világítást három, a MonkeyLighton lévő gombbal lehet kezelni: Power, Themes, Color.
Talán nem meglepő, a Power gombbal lehet bekapcsolni a kütyüt: egy nyomással nagy fényerő, még egy nyomással bazinagy fényerő, a harmadik nyomásra iszonyatos sötétség, vagyis kikapcs - és ez így megy tovább, amíg az elem bírja.

 

Közelről a MonkeyLight

Galériához klikk a képre! 

 

A Theme-mel a témák között lehet váltogatni. Ezen a ponton én úgy érzem magam, mint a számítástechnika hőskorának programozója, aki penge a kettes számrendszerben. Valójában arról van szó, hogy ahogy nyomogatom a gombot, a kis ledek különböző kombinációban gyulladnak fel (100101), ami jelzi az adott témát. Annyi a dolgod tehát, hogy nyomogatsz, figyeled a pöttyöket és ha olyan kombóban van, mint amilyet a témalistából kiválasztott ábra mellett látsz, akkor abbahagyod a műveletet. Érdemes a mintalistát magadnál tartani (én a telefonomra tettem fel), hogy ne kelljen az egész bináris számrendszert a fejedben tartani. Ijesztőnek tűnik elsőre, de nem bonyolult. A színeket a Color gombbal tudod személyre szabni, akár hangulatodnak, akár kerékpárod színének megfelelően, vagy hagyhatod, hogy magától variálja a "majom".

Az M232 olyan extrákra is beprogramozható, mint hogy "lock"-olja a témagombot, nehogy véletlen elállítsuk kedvenc mintánkról, illetve azt is megmondhatjuk neki, hogy mind a három gomb a ki/be kapcsolást szolgálja, így sötétben sem nyúlunk majd mellé. Ezeknek az "advanced" funkcióknak kicsit bonyolultabb volt számomra a beállítása, de kis játék után azért rájöttem.

 

Emlékszem én - Volt nekem anno világító szelepsapkám, ami mozgás hatására aktiválódott és egy bizonyos fényben világított. Azzal az volt a gondom, hogy nem lehetett kikapcsolni és nappal is merítette az elemeket. A MonkeLight ezzel szemben gombnyomásra indul és arra is áll le, hidegen hagyja, hogy a kerék forog-e vagy sem. Ezt hosszú pirosoknál gazából sajnáltam, mert ugyan álló helyzetben is látványos a sok színes villogó led, de össze sem mérhető a haladás közbeni teljesítményével. Szóval ez nem hiba, de hadd kötözködjek már, ha egyszer tesztelek.

 

Milyen érzés?
Egyik nagy félelmem volt súly és a kerék balansz megváltozása. Nyilván nem gramm-mániások fogják az 5kg-os bringájukra feltenni, de amúgy sem vészes teher. Az elemtartó tömege 68g elemek nélkül (3db AA), a led-lap 40g (M210), illetve 65g (M232). Érdekes módon nem egyből, csak pár nap használat után kezdtem észrevenni, hogy némileg befolyásolja a menettulajdonságokat, pedig figyeltem rá az eleje óta. Az agyra helyezett elemtartónak köszönhetően nem kezd el azonnal pattogni a bringa, de olyan 35 km/h sebességnél enyhe rángatózás azért megfigyelhető. Igazándiból nehéz volt megkülönböztetni, hogy az úttest egyenetlenségét érzem-e, vagy a kütyüt, de végül csak beigazolódott, hogy utóbbi okozta. A konklúzió tehát az, hogy a Tour de France-on nem feltétlenül érdemes MonkeyLight-tal szerelni a bringát, pláne, hogy az erős napsütésben amúgy sem látszódna igazán.

Nem csak éjszaka - Egyébként itt meg kell jegyeznem, hogy olyan időjárás mellett, ahol nem éri direkt napfény a kereket (felhős, borult időben, illetve már a szürkület kezdetétől fogva) tökéletesen látszanak a minták. Nagyjából 15 km/h-nál kezd látványossá válni a minta, de olyan 25 km/h-nál a legjobb.

Kálciummal, vitaminokkal - Ha már a láthatósága szóba jött, akkor ejtsünk szót a biztonságról. A ledek bazi erősek, de szerintem nem zavaróak. Mivel oldalirányban világítanak, előre-hátra nem sok fény jut belőlük, viszont a talajt jó nagy szélességben mindkét oldalt megvilágítják. Az sem elhanyagolható szempont, hogy kereszteződéshez érve oldalirányban jelentősen megnő a láthatóság (többen ebből a megfontolásból teszik első kerékre). Nem mondom, egy-egy ködös, sötét reggelen nem bántam, hogy az egész kerekem ragyog, ám őszintén megvallva a MonkeyLight "biztonságot növelő funkciója" olyan, mint a Nesquik gabonapehely kalcium- és egyéb vitamintartalma: hasznosnak hasznos és jól hangzik, de nem ezért szeretjük.

 

Néhány minta

Galériához klikk a képre! 

 

KRESZ-kompatibilitás
Felmerül a kérdés, mit fog szólni hozzá a rend éber őre, ha szivárványszínű fénycsóvát húzok magam után az éjszaka sötétjében. Első és legfontosabb: a MonkeyLight NEM helyettesíti a KRESZ által előírt fényforrásokat, sem a küllőre helyezendő prizmát, sem a lámpákat, a csengőt meg végképp nem!!! Na oké, ez világos, de kifejezetten szabálytalan-e? Erre az élet és a "szentírás" más-más választ adott. 

PRO Budapest egymástól távol eső pontjain érdeklődtem véletlenszerűen kiválasztott, az utcán posztoló, vagy éppen rendőrautó mellett szolgálatot teljesítő rendőröktől (összesen 6tól). Egybehangzó véleményük az volt, hogy amennyiben eleget teszek az előírt felszerelésnek (hozzáteszem, nem feltétlenül tudták maradéktalanul felsorolni, hogy mik ezek), akkor nincs bünti, akár van MonkeyLight, akár nincs. Sőt, kifejezetten kérték, hogy guruljak párat előttük, mert tetszett nekik a fényjáték.

KONTRA A KöHÉM rendelet szerint e cikk megjelenésének napján még nem szabályos sem a villogó kerékpárlámpa, sem a borostyánszínűtől eltérő küllőprizma, bár egy tervezet szerint ez rövidesen megváltozhat. Arról azonban nincs szó a módosítási tervben, hogy a KöHÉM rendelet azon passzusa megváltozna, amely nem engedi az előírttól eltérő fényforrás alkalmazását, márpedig a MonkeyLight nincs a KöHÉM soraiban leírva. Persze, mint általában, a kerékpárokra vonatkozó kérdésekben lehetnek pontatlanságok és félreértésre okot adó "vesszők" a szentírásokban is.

A gyors utánajárás eredménye tehát az, hogy a személyesen megkérdezett rendőrök semmi kifogásolhatót nem találtak a MonkeyLightban, ám az írásban rögzített szabályozás miatt nem zárható ki teljesen, hogy egy kifejezetten kerékpárosokra irányuló ellenőrzési akcióban fennakad a MonkeyLight.

Én személy szerint nem félek használni, mert egyébként megfelelek (félig, majdnem) az előírtaknak...

 

El akarják majd lopni?
Tény, hogy minél több kütyü, egyéb fittyfene van a bringádon, annál fényesebben csillog a tolvajok számára. Ám míg a lámpádat és a km-órádat egy mozdulat levenni, a MonkeyLight-ot kénytelen leszel a bringán hagyni. Kár tagadni, emiatt egyrész kelendőbb lesz a bringád cakkumpakk, de simán lehet, hogy valaki csak a kiegészítődre utazik. A csomagba mellékelnek egy rozsdamentes acélból készül gyorszárat, amivel a három műanyag kötegelő mellett pluszban rögzítheted a led-lapkát. A rossz hír az, hogy ez a zár is csak olyan vékony, hogy egy mezei ollóval el tudtam vágni kibontott állapotban. Nyílván, ha ezt jó szorosan felszereled a bringára, akkor már nem ennyire egyszerű a helyzet. Rögzítésnél ügyelni kell arra, hogy a kötegelők alá ne lehessen könnyen beerőszakolni egy kétágú vágóeszköz (olló, csipesz) végét és így macerás, időigényes lesz a művelet. Nem beszélve a küllőktől marha nehezen hozzáférhető kerékagyon lévő kötegelőkről. 

 

Kéne?
Annak ellenére, hogy én kifejezetten nem szeretem a villogó üzemmódban használt kerékpárlámpákat (kettőnél több bringást követve nekem már bekáprázik a szemem, a szembejövő villogóról nem is beszélve), szívesen használom a hátsó keréken a MonkeyLightot és annál is szívesebben nézném más bringások beállított kedvenc témáját (személyes kedvencem a szivárvány-téma és a jégkék színkombók). Egyrészt színesebb és vidámabb lenne tőle a város, másrészt, annak ellenére, hogy én használom, én látom a legkevésbé, mivel rajta ülök :)

 

A MonkeyLight ára most kifejezetten kellemesre csökkent, az M210 11.900 Ft, az M232 15.900 Ft.

Itthon a Duna Kerékpárbolt forgalmazza, de hamarosan máshol is elérhető lesz és webshopban is beszerezhető.

Olvass többet a témáról: MonkeyLight

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • Szerkesztőség 2014.10.22.   09:44

    Szerkesztőség

    Kedves Gergő! Természetesen mindent meg lehet lovasítani ha valaki nagyon akarja. A Monkey leszerelése igen macerás, így kisebb a valószínűsége mint a simán lekapható lámpák esetében.

    válasz erre...

  • gergo 2014.10.22.   08:51

    gergo

    bocs, lemaradt az eleje: "Nem hiszem, hogy ..." Egyébként a sortörést miért veszi ki?

    válasz erre...

  • gergo 2014.10.22.   08:50

    gergo

    Sziasztok! A tolvajoknak új trükköt árulnék el ezzel, de ti legalább tudni fogjátok: A gyorskötözőt simán le lehet csípni anélkül, hogy alányúlnál: csak oldalról kell megközelíteni. Én mindig így szedtem le a sebességmérőm kábeleit rögzítő szorítókat a villa megkarcolása nélkül. Az említett fém szalagot nem láttam, ha az elég vékony talán jó lehet, de gyanítom ha az olló végzett vele, akkor szintén oldalról megtámadva egy erősebb tapétavágó is megteszi... Szóval vigyázzatok a majomfényre ha megvettétek :-)

    válasz erre...

  • Szerkesztőség 2013.12.31.   14:10

    Szerkesztőség

    Kedves Csati! Bár nem próbáltuk, szerintem fel. A cucc lapos, így fel tud feküdni a laposra is elvileg.

    válasz erre...

  • Csati 2013.12.29.   12:32

    Csati

    hali! lapított küllőre felmegy?

    válasz erre...

  • imi 2013.11.14.   09:13

    imi

    remélem rájöttél , hogy a csengőn meg a küllőprizmán kívül nem tudnak többet a rend éber őrei.A sárga mellény már a bonyolultabb kategória náluk.De erre azt tudom mondani, hogy tudok olyan esetről hogy valaki az autóján szép ledes világítást csinált a rendszámtáblája köré és megbüntette a rend éber őre. Egyébként tényleg jó ezek a ledes világítók, nem értem miért nem jó ha macskaszem helyett bármi más világító eszköz van a küllőkön. Persze valahol értem én.Csak fel nem foghatom miért ragaszkodnak elavult dolgokhoz .

    válasz erre...