Menü

2010.05.07.     Hozzászólás 0

Four Cross bajnokság

Az ilyen versenyeken nem ritka a 10-15 m-es ugrató és a versenyzők egymástól néhány centiméterre elérhetik az 50-60 km/h-t.


Hétvégén rendezik a hegyikerékpározás egyik látványos szakágának bajnokságát, a Four Cross országos bajnokságot. A május 9-ei versenynek a győrújbaráti Báró domb ad otthont.


 
A verseny elit férfiaknak és nőknek, U17-eseknek és open kategóriában került kiírásra. A pálya hossza 420 m, a szintkülönbség 35 m. Az időmérő futamokra fél egytől, a döntőkre délután három órától kerül sor. Kiegészítő rendezvényként május 7-8-án a Győri Gyerektáborban motoros találkozó várja az érdeklődőket. Tavaly, a bajnoki trikót Prájczer Péter érdemelte.

- Az elmúlt öt évhez képest lényeges változás történt a pálya nyomvonalán, sok technikás elemet építettünk be. Sokkal több előzési és a nagyobb sebesség elérésének lehetősége várja a versenyzőket. A gyermekek rövidített, de profikhoz méltó technikás pályán mérhetik össze tudásukat – mondta Jakó András versenyigazgató.


 
Amit a Four Crossról tudni érdemes…
 
A Four Cross (4X), a hegyikerékpározás egyik szakága. Egy mesterségesen kialakított – motokrosszhoz hasonló – pályán egyszerre négy biciklis rajtol, a legjobb kettő jut mindig a következő fordulóba. A versenyzőknek egy 5 m széles akadálypályán kell végigmenniük, melyet földből kialakított rázósor, döntött kanyar, ugratók tarkítanak. A pálya kialakításában csak a fantázia szab határt. Az ilyen versenyeken nem ritka a 10-15 m-es ugrató és a versenyzők egymástól néhány centiméterre elérhetik az 50-60 km/h-t. A szabályok megengedik, hogy a versenyzők, ésszerű határokon belül, testi kontaktusba kerüljenek.

Az edzés alkalmával minden kerékpárosnak van lehetősége arra, hogy begyakorolja a pályát. Maga a verseny az időméréssel kezdődik. A versenyzők egyesével végigmennek a pályán és az így teljesített idejük alapján a szabályzatban lefektetett szisztéma szerint négyes csoportokba sorolják őket. Az időmérésnek azért is van nagy jelentősége, mert aki jobb időt ért el valakinél, az bizonyos előnyöket élvez a másikkal szemben. Ilyen például, hogy a rajtgépben az választhat elsőként helyet, akinek jobb ideje van, így nagyban tudja azt befolyásolni, hogy az első kanyarba milyen helyre érkezik, mennyire tudja majd az ellenfelek előtt zárni az ideális ívet. A versenyzőknek nem csak egymással kell megküzdeniük, hanem azzal is, hogy a pálya szinte körről körre változik. Új nyomokat farolnak ki, lekophatnak az ugratók ívei. Mindezek a körülmények hatalmas koncentrálást és villámgyors reflexeket követelnek. A bukásveszélyek miatt a bringások sokszor állvédős bukósisakot, hosszú ujjú kesztyűt, térd- és lábszárvédőt használnak. Általában első teleszkópos bicikliket használnak, amelyek 10-12 cm-t rugóznak és egy speciális geometriával rendelkező alumínium anyagú vázba építenek be. A használatos patentpedál lehetővé teszi, hogy a kerékpáros egy ehhez kialakított cipővel ne csak nyomni, hanem húzni is tudja a pedált, így sokkal jobban tud elrajtolni és a lassú kanyarokból kigyorsítani. A megállásról hidraulikus tárcsafékek gondoskodnak.

Olvass többet a témáról: four cross

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.