Elem nélküli ''zöld'' kerékpárlámpa Hír

Simon Ádám
Simon Ádám
2009/10/20
Kerékpárvillogó feledékenyeknek - Tudtad, hogy a feledékenységnek több típusa van? Létezik például kifejezetten a kerékpárvillogóra vonatkozólag is, de szerencsére erre létezik egy speciális gyógyír, mégpedig "zöld" kivitelben.
Hirdetés

Egészen röviden egy olyan kerékpárlámpa-szettről van szó, amelyik magától bekapcsol, amint nekiindulsz. És ha most arra gondolsz, hogy ez elempocsékolós megoldás, elárulom, hogy mágneses indukciós módszerrel ingyen, természetbarát módon  készít fényt a Reelight.

 

A szett egy első és egy hátsó villogóból, illetve egy-egy mágnespárból áll. A villogókat a villához, míg a mágneseket a küllőkhöz kell rögzíteni. Ahogy forog a kerék és a mágnesek elhaladnak a lámpa mellett, az felvillan, villog, pislog, csillog, láthatóvá tesz. A szerelés nem különösebben bonyolult, még gyors-zár nélkül is maximum egy villáskulcsra és egy csavarhúzóra van szükség. Gondolom több eltérő álláspont fog születni a rögzítési módszer előnyéról/hátrányáról. Egyrészt praktikus, mert az eltulajdonításához is szerelésre van szükség, nem muszály mindig magunkkal vinni, ha őrizetlenül hagyjuk a paripát. Ugyanakkor ha mégis félnénk a bringán hagyni, mi kényszerülünk szerelésre minden egyes alkalommal. Személy szerint én nem aggódtam, hogy bárki is szép komótosan nekiállna csavarozni, ahhoz, meg elég masszív, hogy ne lehessen letörni.

 

""

 


Az alap SL 100-as típus ugyan olcsóbb (kb 9-10e HUF), mint az SL 120-as nagytestvér (kb 14e HUF), ám ez utóbbi már el is raktározza a termelt energiát, így a lámpa még akkor is pislog, amikor megállsz egy kereszteződésnél, piros lámpánál, cipőfűzőt bekötni, vagy orrot fújni. Ha jól tájékozódtam, ez az energiatároló képessége teszi kiemelkedővé a hasonló bringás lámpák közül. Ez a funkció kifejezetten hatékonyan működik, elég egy rövid pörgetés a keréken további kép percen keresztül villognak a lámpák. Amúgy minél gyorsabban tekered a bringát, annál sűrűbben villog a lámpa, úgyhogy ha beszerzel további két mágnest, akár folyamatosnak is tűnhet a világítás (Az SL 150-es típus alapból folyamatosan világít)

A fényerőre nem lehet panasz, messziről is jól látható, élest fényt adnak a ledes kütyük.

 

Mitől jobb, mint a dinamo? Nem érzed a mágnesek ellenállását és teljesen hangtalan, plusz a dinamót ugye kell ki/be kapcsolgatni.

 

Nem értek ugyan a műszaki oldalához, de a szerkezet attól lenne igazán über-áttörés, ha egy vezetékkel, vagy akármivel továbbítani lehetne a keletkezett energiát és a lámpát a "hagyományos" (értsd: kerék fölé, kormányra, stb.) helyre lehetne rögzíteni. Az elhelyezkedése miatt nem alakult ki bennem a "teljes értékű lámpáim vannak" érzése, mivel lent van és csak az egyik oldalon, így jobb oldalról vannak holtterek. Egy kivilágítatlan országúton nem bíznék meg csak a Reelight villogókban, a biztonságérzethez szükség van a kormányra és a nyereg alá is legalább egy villogóra (A neten böngészve találtam egy képet a Reelight sl 500-asról, ami a kép alapján már vezetékes. Na ez király, de egyelőre itthon még nem kapni).

""

Ha teszem azt egy kereszteződéshez közelítek, akkor a jobbról közeledő számára lesznek pillanatok, amikor a kerekek teljesen kitakarják a lámpákat és maximum halványan látják azok fényét.

 

Jó az nekem, hogy éjjel-nappal mindig villog? Nos, egyértelműen igen! A világítás használatát lakott területen belül a KRESZ is csak ködösen képes meghatározni a korlátozott látási viszonyok fogalmával. Ez ugye erősen szubjektív. Méginkább az kerékpárosoknál, akik a drága elemmel igyekeznek spórolni és mindjuk egy szürke őszi nappalon nem világítanak, pedig gyakran az esti szürkülethez hasonlóan kedvezőtlenek a látási viszonyok. Egy felmérés szerint a kerékpárok nappali kivilágítása 32%-kal csökkentette a balesetek számát.  Reelight folyamatosan villog és nem az egyéni véleményeden alapul a használata, plusz még az elem miatt sem kell aggódnod.

 

Nézzük meg kicsit közelebbről az árakat! Drága? Nos, igen, első hallásra drága egy villogó szettért a 10e HUF feletti összeg, ám gondolj csak bele: véded a környezetet, mert nem veszel környezetszennyező elemet, tehát a környezettudatos szemlélet, blah blah. Nagyjából két-három év alatt visszahozza az árát akár eldobható, akár újratölthető elemet használnál hozzá. Ettől persze még drága marad, de hosszú távon megéri!

 

""

 

Mindent összevetve jó érzés, hogy a villogók mindig üzemkészen várják az indulást, nélkülük lehet hiányérzetem is lenne már. Talán hülyén fog hangozni, de abban az esetben, ha sűrűn kell lakatolni, majd újraindulni, mindig plusz macerát jelent a normál lámpák ki-be kapcsolgatása és ezért is kényelmes a Reelight. Az említett láthatósági hiányosságok miatt azonban önmagában nálam nem állja meg a helyét "láthatósági lámpaként". Ha csak kerékpárutakon (van ilyen?), vagy kis forgalmú és jól kivilágított utakon tekersz este, akkor nem kell emellett plusz villogó.

 

Előnyei:
egyszer kell megvenni, nem kell elemet cserélni, nincs további költség
tekerés közben magától működésbe lép, nem felejthetjük el bekapcsolni
fixen rögzítve van a bringához, nem felejthetjük el feltenni

Hátrányai:
túl sok a holttér jobb oldalról
önmagában nem nyújt megfelelő láthatóságot autók között


A termékeket a -tól kaptuk tesztelésre!

 

A teljesség igénye nélkül íme egy lista, a reelight-lelő helyekről:

VI. ker - BringaBoard Kerékpár és Snowboard Kereskedés

III. ker - Bike Berguson - Kerékpár üzlet és szervíz

III. ker - Tandtsport - Szentendrei út

VII. ker - Bringaland

XI. ker - Zöld Pont Kerékpárüzlet és Szerviz

XI. ker - Velvárt Kerékpárüzlet - Buda

XIII. ker - PePedál kerékpárstúdió

Győr - Lelkes Kerékpárüzlet és Szerviz

Miskolc - Bombastic Kerékpárüzlet

Szeged - Maniac Kerékpár Szervíz

Szentendre - Annyira Más Bringabolt (A. M. Bringa)

 

Hirdetés