Menü

2011.03.02.     Hozzászólás 6

Mozgásvilág.hu

Egészséges kerékpár nyereg

Bringavásárlásnál jellemzően kevés figyelem fordul a nyeregre, pedig egészségünkre nézve az egyik legfontosabb alkatrész.


Fain vázgeometria csajozós festéssel, precíz váltórendszer, megbízható fékek és a többi alkatrész - erős túlzás ugyan (pláne mountainbike-ok esetében), de tény, hogy új bringa vásárlásánál a nyereggel kapcsolatos általános elvárás annyi, hogy benne legyen az alapfelszereltségben és színben passzoljon a bringához. Pedig a nyereg az az alkatrész, ami a legkényesebb kapcsolatot képezi ember és kerékpár között a rá nehezedő súly és az érintett testrészek miatt.

Selle SMP Glider

 

Röviden a tudományos háttérről
Na ez az a rész, ahol intim szavakat, testrészeket sorolunk fel. Kutatások bizonyítják, hogy összefüggés van a merevedési zavarok, prosztata-rendellenességek, ágyék környéki fertőzések és a kerékpározás között, mivel az altájat érő, hosszú ideig tartó nyomás akadályozza a gát-tájéki szervek vérellátását.

Minthogy ezúttal nem általánosságban, hanem egy konkrét gyártó konkrét termékét vizsgáljuk, essen néhány szó a márkáról. A Selle SMP 1947-től gyártja a nyergeket kifejezetten azzal a céllal, hogy a termékei kényelmesek és biztonságosak legyenek a kerékpáros egészségére nézve. Lepaktáltak számos tudóssal, akik kutatásaik révén fontos ergonómiai szempontokat határoztak meg a nyergek gyártásához.

 

Selle SMP Glider

 

A Selle SMP nyergek legszembetűnőbb sajátossága a nyereg közepén virító lyuk (sokszor alkalmazott nevén "pukicsatorna") és a lefittyenő nyeregorr.

A széles és a nyereg teljes hosszában futó, központi csatornának valóban van egy szellőzési funkciója - bár ez első sorban a bepállást hivatott megelőzni, mintsem a gázokat elvezetni. A kialakítás elsődleges oka azonban az, hogy a kerékpáros testsúlyát a nagy farizmok és az ülőgumók között ossza meg és teljesen tehermentesítse a végbélnyílás, a prosztata, a szeméremtest, a mély háti artéria, a pénisz artéria környékét és megakadályozza férfiaknál a herék összenyomódását, illetve nőknél a szeméremajkak és a csikló irritációját.

Az egyedi csőrszerű kialakítás akkor tesz jó szolgálatot, amikor fokozott erőfeszítés közben az üléspozíció és a test dőlése előrébb kerül, mint mondjuk egy keményebb felfelé kapaszkodásnál.

 

Selle SMP Glider

 

Személyes tapasztalatok
Az igényes bőrborítást hímzett feliratok díszítik, a nyereg vázát karbonszálakkal erősített műanyag teszi ki, a párnázásról habszivacs gondoskodik. A nyereg különlegességét és exkluzív megjelenését növeli a hátul elhelyezett fényvisszaverő márkajelzés és az olasz nemzeti színekben pompázó szalag, ami olyan hatást kelt, mintha érdemrenddel lenne kitüntetve általa az egész kerékpár (persze lehet, hogy ez a fajta szentimentalizmus csak rám jellemző).
A "motorháztető" alatt diszkréten megbújik a "100% Hand Made in Italy" és a „Patent Pending" ("100% kézzel készített olasz munka" és "Szabadalmi védelem alatt álló") felirat. Észrevehető még a nyeregpálcákat rögzítő négy csavar, amiknek köszönhetően az acél nyeregpálcákat cserélheti le könnyebbre az, aki nincs megelégedve a 260 grammos súllyal.

Városi cirkálónak használt klasszikus országúti és egy XXI. századi hegyikerékpáron próbáltam ki a Selle SMP Glider csúcskategóriás kerékpár nyerget. A hosszú nyeregpálcának köszönhetően precízen beállíthattam a megfelelő távolságot nyereg és kormány között, majd felpattantam rá és őszintén szólva nem éreztem semmit, elmaradt a nirvána.
Az első hosszabb használat után éreztem azt, hogy alfelem eddig használaton kívüli része mintha zsibbadna. Magyarán a Glider máshol nyomta a valagam, mint a saját nyergem tette, ezért az eddig használatlan területeknek szokni kellett a terhelést. Erre amúgy ez az egy alkalom elég volt, másnapra már hozzászoktam az új ülőfelülethez.

 

Selle SMP Glider
kézikészítésű

 

A nyereg igazi előnyeit viszont csak akkor éreztem meg, amikor visszaváltottam a sajátoméra. Éreztem a nyomást szinte valamennyi, a tudományos szövegben fentebb felsorolt testrészemen, amiket a Selle SMP tökéletesen tehermentesített. Ez tehát egyértelműen a "jót könnyű megszokni, de a rosszra nehéz visszaszokni" esete volt.
A rövid használat alapján ugyan nem számolhatok be potenciális változásokról (meg amúgy sem vallanám be, ha gondjaim lennének e téren), de az bebizonyosodott, hogy a kérdéses szerveket kíméli a Glider.

Attól tartottam még, hogy a nyereg lecsapott orra miatt nehezebb lesz lejtőn manőverezés közben a combommal szorítani azt, de gyakorlatilag nem hiányzott a hagyományos nyeregorr.

 

Selle SMP Glider
A "hogyan duplázzuk meg kerékpárunk árát" feladvány nyertese... carbon változatban is kapható a Glider

 

A Selle SMP Glider-nek köszönhetően megbizonyosodtam arról, hogy nagyon is van értelme több időt szentelni a megfelelő ülőalkalmatosság megválasztásához. A Glider csúcskategóriás mivoltából adódóan nem tartozik az olcsó nyergek közé 54 900 Forintos árával, de annak, aki sokat ül a nyeregben és fontos számára az egészsége, érdemes mérlegelnie, melyik alkatrészre költ többet. Városi és túrázós használatra már 10 900 Forinttól kapni Selle SMP nyerget, ami szintén magában hordozza a széles központi csatorna és az egyedi orrmegoldásból származó előnyöket, maximum súlyban nem veszi fel a versenyt magasabb kategóriájú társaival.

 

A nyerget a Bringalandtól kaptuk tesztelésre, köszönjük! 
További infók: Klikk ide!

Olvass többet a témáról: kerékpár nyereg

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • tentino 2014.03.01.   18:58

    tentino
  • Peter 2011.03.14.   14:32

    Peter

    Sziasztok!

    Hobbi országútis vagyok, 100-150 km-eket tekerek, több nyerget volt szerencsém kipróbálni, de ez(nem a karbon...) volt az első, amelyiknél nagyobb táv után nem zsibbadt el a cerka....

    Nekem nagyon bejött.

    válasz erre...

  • GIORGIO 2011.03.11.   20:42

    GIORGIO

    Úristen! Ez a cég még létezik? Húsz éve az ultragagyi Benotto bringákon volt SMP nyereg, és kb azóta is ez a fő felvevőpiacuk. Mutasson valaki egy komoly gyártót, akinek a katalógusában ez a nyaregmárka van az igazi kerékpárokon. A nyereg neve Selle italia, esetleg Fizik!

    válasz erre...

  • Rob 2011.03.11.   17:00

    Rob

    Hát elég csúf nyergek ezzel a lekókadó fütyi orral, de ettől még lehetnek jók. Viszont akkor az ismert gyártók, mint a Selle Italia, Lookin, Fizik, Speci, Selle San Marco, miért nem gyártanak még csak hasonlót sem?

    válasz erre...

  • czl 2011.03.03.   13:59

    czl

    Üdv !

     

    Megosztanám  a személyes tapasztalatomat a cég TRK , azaz treking tipusú nyergéről .

     

    http://picture.yatego.com/images/42c52fad8a4b42.6/SMP_TRK_Damen_logo.jpg

     

    A cikk szerzője szerint : " maximum súlyban nem veszi fel a versenyt magasabb kategóriájú társaival. " , de sajnos minőségében sem !

    Valami borzasztó gagyi habból van az egész , az alsó széle bedig öntési sorjás , ami először a gagyát koptatja ki , majd miután lecsiszolódott a sorja , a kopott nadrágod kezdi megrágni a nyereg szélét . Tényleg úgy néz ki , mintha egerek rágnák .

    Komfortérzetről ugye csak szubjektíven lehet nyilatkozni . Nekem személy szerint túl széles volt elöl - hátul . A megfelelő dőlésszög beállítása érdekében az első pár túrára vigyél szerszámot !

    Ha nagyon elöre dől , olyan érzés , mintha le akarna lökni . Ha pedig hátra döntöd , olyan , mintha egy gödörben ülnél , és nem lehet üléspozíciót változtatni , ami egy hosszabb túránál azért jól esne .

     

    Mindezek ellenére a Glide -t szívesen kipróbálnám egy országúti gépen , vagy akár egy montin is . Csak próbálgatni azért elég drága ...

    válasz erre...

  • fpeter 2011.03.03.   13:00

    fpeter

    Én egy Specialized nyeregben találtam meg "magam". Mondjuk hoszabb időre/távra nem mentem még vele. Nem fűlik a fogam rá ilyen időben. Ráér még a tesztelésre. :) 

    válasz erre...