Duna-menti kerékpárút Alsó-Ausztriában

Simon Ádám
2016/06/03
Miért utaznál 3-4 órát a Duna mellől a Duna mellé?

A Duna 417 km hosszan kanyarog Magyarországon keresztül, akkor mégis mitől lehet vonzó egy alsó-ausztriai kerékpározás a Duna mentén!?

Vagy feltehetjük a kérdést úgy is, hogy mi benne annyira vonzó, hogy Közép-Európa legkedveltebb kerékpárútvonalai közé kerülhetett?

Duna-menti kerékpárút Alsó-Ausztriában

A Duna-menti kerékpárút alsó-ausztriai szakasza 260 kilométer kiépített, jó minőségű és gyönyörű, változatos környezetben haladó kerékpáros útvonalat kínál, amiből nagyjából 70 kilométernyit mi is kipróbáltunk családos szemmel, két pirinyóval az utánfutóban. Mivel a gyerekek számára maga az utazás kevés izgalmat rejt, szempont volt, hogy az útvonal gyorsan bejárható és megálláshoz, kikapcsolódáshoz alkalmas pontokkal bőven tarkított legyen. Ugyan személy szerint első sorban a természeti értékeket részesítem előnyben, az ember alkotta látványosságokat sem vetem meg, sőt, még magam is meglepődtem, hogy egy nem túl sportosan hangzó templomlátogatás mekkora élményt tud nyújtani.

Eurovelo Forrás: Mozgásvilág.hu
Eurovelo
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

Galériához klikk a képre!

Alsó-ausztriai hosszúhétvégénket három blokkra osztottuk, melyből az első nap kastélylátogatásból és panorámás vacsorából állt, a második és harmadik napon pedig a Duna-menti kerékpárút egy-egy (jellegében egymástól egészen különböző) szakaszát jártuk be. Szállásunk a Budapestről 3-4 óra alatt elérhető Marbach an der Donau településen a nem éppen tömör nevű Landgasthof "Zur schönen Wienerin" volt, ahol teljesen természetesen élik meg, ha kerékpáros ruhában kérik a kulcsot a recepción.

Arstetten - Maria Taferl

Ferenc Ferdinánd fürdőszobája

Megérkezésünk napján nem vetettük bele magunkat egyből a bringázásba, de egy picit combosabb, kapaszkodósabb tekeréssel nyugodtan bejárható ez a vidék is kerékpáron. Marbachbéli szállásunkról Artstettenbe autókáztunk az Artstetteni Kastélyhoz, ami egykoron Ferenc Ferdinánd nyári rezidenciájaként szolgált. Kislányaim éppen hercegnős korszakukat élik, úgyhogy volt némi csábító számukra is a kastélyban, bár a tárlatmegtekintés ovis korban még nem túl izgalmas, hiszen nincs sem Elza, sem Hamupipőke. A kastélyban részletes, intim betekintést nyerhetünk Ferenc Ferdinánd és családja életébe, utazásaiba, munkásságába egészen a szarajevói merényletig. A kastélyban már anno is üzemelt lift és olyan fürdőkádat építettek, amit ma is megirigyelhetne bárki. A világ különböző tájairól származó szuveníreknek pedig még valódi értékük van, hiszen akkoriban nem lehetett akármit beszerezni ebay-en, mint manapság és egy kínai utazás során sem érezte magát az ember úgy, mintha csak a rákospalotai Ázsia Centerben lenne. Csoportok számára magyar nyelvű idegenvezetés is kérhető.

Arstetteni kastély Forrás: Mozgásvilág.hu
Arstetteni kastély
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

Az Artstetteni kastély pikantériája, hogy míg egyik felében a turisták által látogatható tárlat üzemel, addig a másik oldalon még mai is (pontosabban újra) a család leszármazottai élnek - bár nyilván nem habos-babos ruhákban járnak és gondolom, hogy wifi is van már az általuk használt szárnyban.

A kastély parkjában tett sétát követően Maria Taferl felé vettük az irányt és egy picit azért fájt a szívem, hogy ezen a pazar útvonalon nem tudtam egy jót tekerni - ez a hétvége a családról szólt, úgyhogy majd legközelebb eljövök erre egy szál outival is.

Panorámás vacsora

Maria Taferl egy apró település nagyon szép "romántikstrásszéval" és a Maria Taferl egyházközség templomával. A templomot belülről is érdemes megnézni, a csillárok és ablakok által keltett fényjátékokat és a giccses enteriőr a gyerekek figyelmét is megragadták. A templom előtti térről pedig pazar panoráma nyílik a Duna völgyére, beláthatjuk a következő napi útvonal egy részét is. A kilátástól könnyen megéhezik az ember, de elszakadni is nehéz, ezért a Rose étterem és hotel panoráma ablaka melletti asztalánál adtunk a gyomornak. Ha picit melegebb van, a teraszon még hangulatosabb élményben is részünk lehet. A puccos, de barátságos környezet és a remek ételek mellett az árak sem elrugaszkodottabbak, mint egy átlagos osztrák étteremben (vínersniccel 10 euró körül).

Rose Hotel-Restaurant Forrás: Mozgásvilág.hu
Rose Hotel-Restaurant
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

Alapvetően jó döntés volt egy lájtosabb, nézelődős, akklimatizálódós nappal indítani, így volt időnk megismerni a környéket, elfoglalni a szállást, játszani a hallban lévő LEGO kockákkal, beállítani a kerékpárokat, veszekedni az esti fogmosás miatt a gyerekekkel és megtervezni a következő napi kerékpártúrát.

Marbach - Melk

Vízparti bringaút titkos helyszínekkel

Ezen a túrán a Duna szinte nyaldossa a kerekeinket, a kerékpárút közvetlenül a vízparton halad túlnyomórészt. A túra főbb pontja a Luberegg melletti titkos, homokos tengerpart és a Melki apátság.

Az északi (pesti) part viszonylag eseménytelen, már ha leszámítjuk azt, hogy végig gyönyörködhetsz a Dunában és a túlpart fáiban, településeiben. Ebersdorf magasságában kettéválik a bringaút, maradhatunk közvetlenül a félszigeten, a fő Duna ág mellett, vagy bekanyarodhatunk a belső holtág mellé. Ez utóbbit gyerekesek és megéhezők számára is ajánlom, mert Weiteneggnél egy kis büfé és játszótér is van a holtág partján, ahol ottjártunkkor elég sok kerékpáros pihent épp.

Weiteneggnél a Duna holtága Forrás: Mozgásvilág.hu
Weiteneggnél a Duna holtága
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

Állj meg valahol, vágj át a dzsungelen

Innen már nincs messze a hőn áhított homokos partszakasz, a következő település (Luberegg) mentén kell keresni. Szó szerint keresni kell, mert tábla nem jelzi, maximum a bringaút melletti kis erdőben kijárt ösvények árulkodnak. Az élmény picit karibi hangulatú volt, ahogy a minidzsungelen átvágva egyszer csak elénk tárul a föveny. Itt is hosszan ejtőztünk, élveztük a nyár eleji napsütést, de azért kötelességem tudatában felhívom a figyelmet a folyóvíz veszélyeire is, úgyhogy csak óvatosan.

Homokos partszakasz Forrás: Mozgásvilág.hu
Homokos partszakasz
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

"Bícselés" után visszafelé indultunk és az első adandó alkalommal letértünk a félszigetre, hogy az arról induló vízi erőműn keresztül átkeljünk a túlpartra, majd onnan Melkre. A városka főterén (vagy legalábbis az egyiken) lelakatoltuk a bringákat és gyalog indultunk tovább a Sterngasse-n, majd a Stiftsweg lépcsőn másztunk fel az apátságig, már fagyival a kezünkben. Volt egy időpontunk vezetett körbejárásra, de a homokos part miatt beáldoztuk ezt a lehetőséget és csak később, a magunk tempójában jártuk végig az épület termeit. Gyerekekkel amúgy is érdemesebb volt a saját, vagyis inkább az ő tempójukhoz igazodni és a látvány és a feliratok önmagukban is bőséges ingerrel szolgáltak.

A Melki apátság az az épület, amit szinte mindenki ismer az autópályáról, de őszintén ajánlom, hogy egyszer térjetek le és nézzétek meg belülről is.

Visszafelé a déli parton tekertünk egészen a pöchlarni hídig, ami nemhogy kijelölt kerékpáros útvonal, de a folyó északi partján egy lehajtó spirált is építettek, így jó döntés volt, hogy ezen visszafelé jöttünk és nem fordítva.

Panoráma a Melk-i Apátságból Forrás: Mozgásvilág.hu
Panoráma a Melk-i Apátságból
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

Este még vacsoráztunk egy kiadósat a szállásunkon. A leveseiket is mindenképp próbáljátok ki, nem az a szokásos Maggie-ízvilág és a hagymás-rostélyos és a baconos sertésmáj is odatette magát rendesen. Azt nem is mondtam, hogy a Rose-ben és itt is nagyon figyelmesek voltak a gyerekekkel, számukra külön állatos étkészlet és kis ajándék is várt - mondjuk ezzel sikerült rögtön elkényeztetni a lányokat, mert azóta vacsoránál már tőlünk is az "nekik járó" ajándékot keresik.

Az útvonal térképét és leírását itt találod...

Spitz - Mautern an der Donau

Duna asszisztencia a borúton

Míg előző nap a Duna közvetlen közelében gurultunk, addig ezen a szakaszon a folyó csak asszisztált, mintegy keretbe foglalva a hegyek lábánál elterülő kedves települések, dimbes-dombos szőlősök és barackosok közötti kerékpározást.

St. Michael után Forrás: Mozgásvilág.hu
St. Michael után
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

Miután vasárnap elhagytuk a szállásunkat, autóval egy picit arrébb gurultunk Spitzbe. Mázlink volt, mert a komp melletti parkolóban éppen találtunk helyet, ugyanis ide tervezünk majd visszaérkezni is. Bár rutinból indultunk volna a part menti sétányon, a tábla alapján ott csak sétálni lehet. Kerékpárral a Rollfahrestrasse-n kezdjük a sort és nincs más dolgunk, mint követni az útjelző táblákat Krems irányába. Ezen a vonalon számítani kell néhány kilométeren keresztül a főút mellett haladó járdára száműzött szakaszokkal is, ami gyerekes utánfutóval nem volt annyira kényelmes, de lazább tempóban elfogadható (nem mintha tudtam volna gyorsabban tekerni). Mivel a nap végén már autózni terveztünk, ezért le kellett mondanunk a környék megannyi borospincéjének kínálatáról, de ha ezirányú igénnyel érkezel, gyakorlatilag méterenként belebotlasz egy-egy ilyenbe (van, hogy egyenesen a Weinweg-en (Borút) visz a nyomvonal).

Dürnstein belülről és a Duna másik oldaláról

Az északi oldalon Dürnstein abszolút az egyik legszebb mindegyik település közül. A sétálóutcán illik és érdemes is tolni a kerékpárokat, kellemes hangulata van. Innen még lehet tenni egy kis kitérőt a Dürnstein-i romokhoz extra panorámáért, ezt mi az utánfutóval inkább kihagytuk és jó idő lévén a túlparton ránk váró strandolásra fókuszáltunk. Addig viszont még várt ránk egy kis tekerés a Krems kapujáig, a Mauterner hídig, amin átkelve elindultunk visszafelé a túlparton. Az innen látható túlparti tájkép tényleg lélegzetelállító és csak azért vettem levegőt, mert már kicsit fullasztó volt az utánfutót húzni második napja. Egy kicsit intenzívebben tekertünk Rossatzig, ahol először egy meglepően jót ebédeltünk a kemping melletti étteremben, majd hosszabban pihentünk a homokos parton és közben Dürnsteint szemlélhettük meg immáron a Duna másik oldaláról, kívülről.

Dürnstein-i látkép Forrás: Mozgásvilág.hu
Dürnstein-i látkép
Kép forrása: Mozgásvilág.hu

Miután kipancsoltuk magunkat, már csak az utolsó etap volt hátra a kompig. Addig a kompig, ami egyébként egy műremek is egyben, mert a fából és acélból épült szerkezet egy drótkötélpályához csatlakozik és a sodrás energiáját kihasználva traverzál a két part között. Mi családilag, bringástul 5 eurót fizettünk az útért.

Az útvonal térképét és leírását itt találod...

Írd fel magadnak: következő bringatúra Alsó-Ausztriában

A három napnyi élmény után nem csodálkozunk azon, hogy Közép-Európa egyik legkedveltebb kerékpáros útvonala a Duna-menti kerékpárút. Az egyes szakaszok változatossága, a gasztronómiai-, kulturális- és aktív lehetőségek elegye, valamint a táj szépsége egyértelműen bakancslistára teszi Alsó-Ausztriának ezt a szeletét is.

Családdal érkezve is lehet kevésbé megterhelő, de élménydús kerékpáros élményed és hosszú teljesítménytúráktól sem tart vissza semmi. A teljes útvonal tele van a kerékpáros turizmust segítő szolgáltatásokkal, ezért sosem fogod elveszettnek érezni magad.

Az útvonalakról, szállásokról és egyéb szolgáltatásokról minden fontos infót megtalálsz Alsó-Ausztria magyar nyelvű weboldalán.