DOLCE VITA osztrák módra - Dél-Karintia Hír

2011/07/06
Ivóvíz tisztaságú tavak, éjszakai fürdőzés, extrém föld alatti grillezés, bringázás, túrázás és amihez csak kedved szottyan...

Legutóbbi utunk alkalmával Karintia tartomány legdélebbi pontjára, közel a szlovén határhoz, a Klopeini tóhoz látogattunk. A Klopeini tó St. Kanzian település közvetlen közelében helyezkedik el és a tó északi oldalán szállodák, éttermek, panziók követik egymást. A tó mellől számos izgalmas programra indulhatunk, de ha épp strandolni van kedvünk, a hely erre is kiváló. A legközelebbi város a Dráva partján fekvő Völkermarkt. De ne szaladjunk ennyire előre, nemsokára kiderül miért „dolce a vita”.

Helyismeret
Karintia legdélebbi pontja Ausztria legnaposabb területének számít a maga évi 2000 napsütéses órájával. Ezen a területen 44 ellenőrzötten ivóvíz tisztaságú tó csábít aktív kikapcsolódásra bennünket. Többek között itt található a Wörthi-tó, a Weissensee, a Millstatti-tó, a Faaki-tó, az Ossiachi-tó, valamint a családias hangulatú Klopeini tó is. Mind közül a Klopeini tó tud nyáron a legjobban felmelegedni, mert nem túl mély és semmilyen hidegvizű patak nem táplálja. A nyári időszakban eléri a 28 fokos hőmérsékletet is! Ennélfogva a tó szinte már-már mediterrán hangulatú fürdőhelynek tekinthető, hosszan benyúló stégjeivel, színes napágyaival és napernyőivel. A vízben sportolni vágyókat szörfözési, búvárkodási, kajakozási, és csónakázási lehetőség is várja.

A régióban 1246 km-nyi kerékpárút várja az érdeklődőket, illetve akik bevállalósak, lehetőség van egy 8 km-es földalatti bányajárat végigtekerésére, amelyben 30 méter magas csarnokok is találhatók és a teljes sötétséget csak saját fényforrásaink törik meg. Amennyiben igény van rá, extrém föld alatti grillezésre is sort lehet keríteni!

A kerékpárutak sokféleségét gazdagítja Karintia legnagyobb folyója, a Dráva mentén vezető út, mely a dél-tiroli Toblachból, 366 km-en keresztül egészen a szlovén Maribor városáig juttat el bennünket. A régió még arra is gondol, hogy amennyiben szeretnénk, kerékpárszervizt és transzfert is igénybe vehessünk. Egyre népszerűbb a régióban az elektromos kerékpár használata, melyet már több helyen is lehet kölcsönözni. Kifejezetten erre a kerékpártípusra is építettek már ki kerékpárutakat, ilyen pl. az 54 m magas Wildensteiner vízeséshez, a völkermarkti víztározóhoz és a Neudenstein kastélyhoz vezető utak.

Még több fotóhoz klikk a képre!

Dél-Karintia magas hegynek sincs híján: a közelben található a Petzen hegy, melyre kabinos felvonóval vagy akár gyalog is feljuthatunk. A kabinos felvonó 1700 m-ig visz fel bennünket, a hegy legmagasabb pontja a 2126 m-es Kordeschkopf csúcs. Amennyiben a sziklás gerincen szeretnénk végigtúrázni 1700 m-ig javasolt az utat felvonóval megtenni, mert onnantól még igen hosszú út áll előttünk. A hegy nemcsak túrázóknak, hanem mountainbike-osoknak is kínál kihívásokat, 12 km alatt megtehetünk 1100 m szintemelkedést, amely azért ezen a távon nem kevés! A régió nagy hangsúlyt fektet gasztronómiájának bemutatására is, a hagyományos karintiai konyha alapja egyszerűen elkészíthető, ám többségében nehéz paraszti ételek alkották. Napjainkban a háztartások számtalan minőségi alapanyaggal egészítik ki hagyományos táplálkozási szokásaikat, rengeteg salátát és halat – főleg pisztrángot – fogyasztanak.

Utazásunk
2011. június 16. – 1. nap
Újságíró társaimmal együtt Budapestről indultunk reggel kisbusszal, amely szinte egész napra társunkul szegődött, ugyanis este 19h-kor gurultunk be a szállásunkra, amely ezúttal a négy csillagos Hotel Sonne volt
. A Hotel Sonne csodálatos panorámával a vízre és a szemközti partra a Klopeini-tó partján áll. Belépve a szobába is ez a látkép fogadott, a teraszom alatt terült el szinte az egész tó, egyből bele vetettem volna magam a vízbe!

Még több fotóhoz klikk a képre!

Túl sok időm azonban nem volt, máris indultunk egy, a Dráván horgonyzó állóhajóhoz, ahol megismerkedtünk Karintia régió képviselőjével és együtt elfogyasztunk egy kis kávét és sütit. Ezt követően visszatértünk a szállodába, ahol a tulajdonos és a turisztikai hivatal képviselői együtt üdvözöltek minket egy speciális welcome itallal. Az italt egy nagyon kellemes vacsora követte, mely 4 fogásból állt. A vacsorát kint a szabadban a tóparton, ebben az idillikus környezetben fogyaszthattuk el. A vacsora után nehezen tudtuk feldolgozni, hogy a tóba még nem mehettünk bele, ezért sötétedéskor kihasználtuk az egyik stég végére épített szauna előnyeit és éjszakai fürdőzésbe kezdtünk. Mondhatom, felejthetetlen élmény volt, korábbi finnországi nyaralásomra emlékeztetett a csillagos ég, a stégen álló szauna és a víz sejtelmes sötétsége.

2011. június 17. – 2. nap
Már korán kipattantam az ágyból, ugyanis ez a nap a bringázás napja! Mint Mozgásvilág.hu munkatárs és mint aktív sportoló, már nagyon vártam, hogy felvehessem a stoplis cipőm, a mezem, a sisakom és vezetőink segítségével felfedezhessem a helyi emelkedőket és lejtőket! Utunkat a bőséges reggelit követően ismét a kisbuszba való bepattanással kezdtük, amellyel felkocsikáztunk egy kis hegyi faluba, Diex-be.

Még több fotóhoz klikk a képre!

Itt már vártak is bennünket kölcsönzött Merida bringáink és a régi kolostor megtekintését követően, hamarosan meg is kezdtük az utunkat.. természetesen felfelé. A hegyi kaptató kicsit megosztotta a menetet, így a csapat kettévált. Magként 4-en folytattuk utunkat a helyi erdőkben kerekezve, ahol lépten nyomon csodás panoráma tárult elénk a környező vidékről, völgyekről. Néhány óra múlva ismét találkoztunk társainkkal, akikkel együtt egy kedves domboldalba épült étteremben, a Petschnighof-ban ebédelhettünk meg. Itt nem csak étterem, hanem különálló apartman házak, mini játszótér, lovas istálló, egyéb háziállatok, kicsi fürdőtó és egy egész falka nyuszi található, akiket gyerekek gondoznak. Tulajdonképpen egy igazi farm életébe kukkanthattunk így bele. Található itt egy különleges ház is, amely egy nagyon értékes gyógyhatású fafajtából, a cirbolyafenyőből készült. A cirbolyafenyő párolgása élettanilag nagyon jó hatással van az emberi szervezetre, sokkal intenzívebb pihenést, mélyebb alvást tesz lehetővé. A ház jelenleg nászutas lakosztályként funkcionál, de biztosan nem tiltakozik a házigazda, ha „mezei” párok szeretnék kivenni! A főépületben található továbbá egy wellness részleg is.

Ebéd után a társaság nagy része visszatért St. Kanzian-ba, kipróbálni a helyi kalandparkot, én viszont úgy döntöttem, hogy vezetőinkkel visszabringázom Diex-ből St. Kanzian-ba, amely kb. 22 km-t jelentett. Az utat visszafelé egy hosszú aszfaltos lejtőzéssel kezdtük, aztán kisebb falvakat kerülgetve rákeveredtünk a Dráva melletti bringaútra. Völkermarkt alatt átbringáztunk a Dráva feletti hídon, majd a túloldalon terepezni is tudtunk kicsit. Amilyen szerencsém volt, összetalálkoztunk néhány, vezetőim számára ismerős tűzoltóval, akik épp motorcsónakos gyakorlatba fogtak. Miután a motorcsónakozásnak nem tudok ellenállni, muszáj volt elintéznem, hogy mehessek velük néhány kört.

Mivel nem nagyon ellenkeztek, máris a hajóban ültem és készítettem is néhány fényképet a vízről. A spontán program igazán feldobta a délutánomat, így lelkendezve tekertem vissza a szállásunkra, amely a Dráva parttól már csak kb. 4-5 km-re lehetett. A napot egy igen kellemes étteremben zártuk a tó másik végében, ahová gyalogosan sétáltunk át. A Seerose kávézó és étterem egyben strand is, ahonnan lenyűgöző kilátás tárult elénk az egész tóra. Az étel nagyon finom volt és bőséges, igazán kitettek magukért a vendéglátóink!

2011. június 18. – 3. nap
Ismét aktív nap volt várható, ugyanis ezen a napon a Petzen hegy meghódítása volt tervbe véve. Kis buszozást követően máris megérkeztünk a hegyhez, ahol megvártuk vezetőnket, majd együtt fellifteztünk a korábban említett 1700 m magasságba. Fent hűvös és szeles időjárás fogadott, úgyhogy kissé elszámítottam magam a rövidnadrággal kapcsolatban. Gondoltam, ha elkezdünk gyalogolni felfelé, akkor már nem lesz gond. Szerencsére hamar el is indultunk, mondhatni toronyiránt felfelé. Vezetőnk útközben megismertetett bennünket az itt fellelhető alpesi növényritkaságokkal, illetve kőszáli kecskéket is láttunk a sziklás hegyoldalon. Nagyon szép, de nagyon szeles utunk volt a gerincig, ahonnan már át is lehetett látni Szlovéniába. A gerinctúrának viszont nem tudtunk már nekiindulni, mivel eleredt az eső, illetve ahhoz már késő is volt egy kicsit. Így visszaballagtunk a felvonóhoz és bánatunkban jól teleettük magunkat a „Petzen Hüttében”.

Aki majd idelátogat, a fogadóban ki ne hagyja a klasszikus rántott bordát, mert itt tényleg borjúból készítik és igazán fenséges! Ebéd után a felvonóval visszatértünk a kisbuszhoz, majd továbbautóztunk Trixnertalba, borkóstolóra. A Kucher borászat tulajdonképpen egy bio szőlőültetvény, ahol a tulajdonos olyan erős szőlőfajtát ültetett, amely ellenáll a különféle gombás fertőzéseknek. Így permetezésre egyáltalán nem kell költenie, „csak” a művelés, gondozás és szüretelés marad feladatként. A kisszériás gyártású borokat ismerősöknek értékesíti leginkább, mert kb. 500 liternél nem is készül több évente. A boroknak nagyon kellemes aromájuk volt, és valahogy hirtelen jókedve kerekedett mindenkinek, épp ezért vettünk is egy-egy üveggel a „nevetős” borból. Vacsora ismét a hotelben volt.

2011. június 19. – 4. nap
Utolsó napunk délelőttjén a Griffen-i cseppkőbarlangban
tettünk egy rövidke látogatást, majd felkirándultunk a felette lévő várromhoz. Sajnos az időjárás eddigre már nagyon elromlott, folyamatosan esett az eső. Ezek után visszatértünk a szállodába elfogyasztani az utolsó ebédünket, majd hazaindultunk.

Még több fotóhoz klikk a képre!

Visszatekintve az elmúlt 4 napra és a rengeteg programra, rá kell ébrednem, hogy ennél sokkal több időt el kellene itt tölteni ahhoz, hogy a sok látnivalót ne csak részleteiben, hanem teljes mélységében meg lehessen ismerni. A dél-karintiai „kóstoló” remekül sikerült és még sok mindent tartogat magában a visszatérésre, amely remélem nem várat magára túl sokáig! Ajánlom ezt a régiót mindenki figyelmébe, aki akár a kisgyermekes családi nyaralását szeretné megfűszerezni egy-két kalanddal, ám ugyanannyira fontosak számára egy kellemes tó partján eltöltött csendes percek, amely pillanatok megnyugtatóan készítenek fel a következő nap eseményeire.

Köszönjük a meghívást, a szervezést és a vendéglátást az alábbi szervezeteknek: