Dehogy ért még körbe: Velencei tavi kerékpárút Hír

Simon Ádám
2012/08/01
Erősen csúsztatottak azok a hírek, miszerint körbeért a Velencei tó körüli kerékpárút...

Körbebiciklizhető a Velencei-tó!

Ez igaz, de gyakorlatilag nincs olyan tó, ami ne lenne körbekerékpározható... kérdés persze, hogy mennyire haladhatunk a parthoz közel és mennyire kerékpárosbarát az az útvonal. Csak az a fontos, hogy a tó mindig ugyanarra az oldalra essen :)

Sukorótól indultunk az óramutató járásával ellenszegülve - nyilván -,  kerékpáron. Éreztem, hogy itt ma valami jó fog történni, mert a "traktor-áruház" mellett jött be Velence felől az a kerékpárút, amin majd - feltételezhetően - megérkezni fogunk. Nekiindultunk hát az aszfaltfestéssel és táblával is jelzett Tóparti úton, ami ugyan autók által is használt út, de forgalma elhanyagolható.

És akkor megtörtént az első jó dolog, az út mentén egy komplett kerékpáros pihenőhely P-lakatoló egységekkel és fedett padokkal, asztallal, szemetessel és az új északi kerékpáros hálózatot bemutató táblával.

Az északi hálózat mentén hat ilyen pihenő létesült, ami több, mint elég, az egyik ráadásul épp a pákozdi katonai emlékparknál van. Sukoró és Pákozd között egy rövid szakaszra kénytelenek vagyunk forgalmasabb útszakaszra gurulni, de azon is felfestés és tábla jelzi a bringások jelenlétét. Ezután gyönyörű, aszfaltozott kerékpárút vezet Pákozdig, ahol végig egyértelmű jelzés vezet végig kijelölt utcákon és bringagyalogokon (amikhez sajnos térkő burkolatot használtak).

Velencei-tó kerékpárút

Pákozd után viszont elengedik a bringások kezét, mármint azokét, akik kifejezetten a Velencei tavat szeretnék megkerülni. Van egy közút Pákozd és Dinnyés között, ez a legrövidebb, de jelöletlen útvonal, illetve tekerhetünk tovább Székesfehérvár irányába a jó minőségű kerékpárúton. Erről a kerékpárútról nemsokára egy patak (Császár-patak) után - vagyis mentén - osztott gyalog- és kerékpárút táblával jelzett aszfaltút képez kontúrt a meder mellett.

Nagyon jó, nagyon szép, de sajnos ezzel is csak a felénél picit többet tudunk megúszni az előbb említett Pákozd Dinnyés között útból, mert a kerékpárút visszavezet erre. Se jelölés, se semmi, jobb híján megyünk az úton dél felé.

A 7-es úthoz érve végre látunk egy kerékpárút táblát és mögötte egy a gaztól egynyomsávossá szűkült, vesekőrobbantó minőségű csíkot, ami a Park kemping bejáratáig tart, majd se szó, se beszéd megszűnik.

Marad megint az osztozás a gépjárművekkel. Nem vészes ugyan a forgalom, de azért nem az a full-komfort. Az élményt színesíti a Pisztráng utcai szabadstrand Gárdonynál és a szubjektív favorit, a Gyros + házi gyümölcsös limonádé az Ambroszia Gyrosban.

Innen tovább gurultunk egészen Velencéig, a Velence Resort & Spa mellé, ahol a körforgalomnál újra kerékpárút jelző táblák tűnnek fel. Követni kezdjük innen már északi irányban, ám elég hamar vége szakad és visszatérünk a Tópart utcára. Jelzések híján innen végig csak közutakat találtunk és rövidesen megérkeztünk kiindulási pontunkig...

De akkor honnan jön az a szép kerékpárút, amit induláskor láttunk???

Elindultunk rajta "visszafelé", hogy ezt kiderítsük. Gyönyörű térkő- majd később aszfaltcsík a Kemping utca mentén, a Drótszamár kemping mellett (ahol bringát bérelhetünk és Continental tömlőautomata is Non-Stop rendelkezésre áll), egészen a Gólya Villaparkig. Itt befordultunk és elkanyarogtunk a Velencei szabadstrandra, ahol osztott gyalog- és kerékpárút szeli ketté a strandot. Elképzeltem, ahogy főszezonban a vízpart és a büfés bódék között hömpölygő strandolók között próbál itt valaki átbringázni...

Velencei-tó kerékpárút

Amúgy ötletes megoldás, de sok sebből vérzik sajnos. Pláne, amikor továbbgurulva egyszer csak egy - majd mégegy, meg mégegy és mégegy - 90 fokos kanyart kell ejteni, különben vízibiciklizéssé fajul a túra.

Ez sem lenne rossz, de valami figyelemfelhívás elkélne. A legjobb eztán következett, amikor a bringaút egyszer csak egy építkezési terület kerítésének ütközik.

Ezzel sem lenne baj, ha valami jelezné, hogy merre tovább. Legalább megtaláltuk az "elveszett kerékpárutat", mert innen balra fordulva megtaláljuk a Tópart utcát, amitől már nincs messze a Velence Resort & Spa, aminek irányából nemrég jöttünk. Az építkezés befejeztével meg feltételezhetően - vagy inkább remélhetőleg - folytatódni fog a bringaút a parton és egészen a 7-es út menti kerékpárútig juthatunk rajta... merthogy ott is van egy kerékpárút, ami keltheti azt az illúziót, hogy megoldották a Velencei tó körüli kerékpározást. Mert igazából az a kerékpárút, ami többszáz méterre a parttól, számos út, sőt főútvonal, valamint egy vasúti sín által is eltorlaszolva halad, az nem nevezhető igazi tó menti kerékpárútnak. Persze jobb híján megtenné, de véleményem szerint sokkal jobb megoldás lett volna a vasút tó felőli oldalán kerékpársávosítani az utat.

De tegyük félre a magyarokra jellemző panaszkodást és nézzük meg ezt a vonalat is! Velencétől nyugati irányba haladva szép széles osztott gyalog- és bringaút, ami egyre szűkebb és zsúfoltabbá válik gyalogosokkal, de tulajdonképpen használható. Helyenként foghíjas a jelölés, néhol érthetetlen, hogy melyik oldalon is halad a bringaút (van, amikor mindkettőn), de működőképes. A főút egyes szakaszain bringasávra kísértetiesen hasonló felfestések látszódnak - sok bringás ekként is használja -, de táblák és piktogramok hiányában semmi nem erősíti meg ezt az érzést.

Velencei-tó kerékpárútVelencei-tó kerékpárút

A jó rész - és ezt nem cinikusan kell érteni - akkor kezdődik, amikor Gárdony végén táblák vezetnek végig kis mellékutcákon, majd az egyik zsákutcából széles, aszfaltozott kerékpárúton suhanhatunk Dinnyés felé. A település előtt még betankoltunk őszibarackkal a zöldség-gyümölcs sátorból és felfrissülve döbbentünk meg a Dinnyés tábla - Bringaút vége kombótól, merthogy megint magára hagyták a bringatúrázókat.

Persze betojni nem kell, tele vagyunk lehetőségekkel. A főutcán végigzúzhatunk és egészen addig a kereszteződésig jutunk, ahol a Pákozd-Dinnyés közti közútról rátértünk a 7-es út melletti botrányos kerékpárútra.

Másik opció, ha még Dinnyés új vasútállomása felé fordulunk, ott átgurulunk az aluljárón és a felüljáró alatti dzsindzsán és egy közúton keresztül szintén a borzadáj bringaúton találjuk magunkat.

És körbe is tekertük a Velencei tavat!

Szóval... az északi új kerékpárút hálózat szuper! Ha befejeződnek Velencén a munkálatok, akkor az a rész is szuper lehet. Ha legalább kitábláznák a déli és a nyugati partot, akkor az egész szuper lehetne és elmondhatnánk, hogy "körbeért a Velencei tó menti kerékpárút" - még akkor is, ha csak kijelölt és nem teljesen épített útról van is szó. Egyelőre viszont - 2012 nyarán -  annyi bizonyos, hogy - mint ahogy minden tó - a Velencei tó is körbekerékpározható, de összefüggő kerékpáros infrastruktúra nincs.

A Velencei-tó körüli kerékpárút térképhez klikk a képre!