Menü

2010.04.06.     Hozzászólás 1

Bringával két irányba az egyirányú utcában

Tanuljuk meg közösen, hogyan használjuk a kerékpárosoknak két irányba megnyitott egyirányú utcákat!

A napokban megnyílik Budapesten az első olyan hosszabb útszakasz (belvárosi főutca: Kecskeméti utca, Petőfi Sándor utca, Bécsi utca), amely – annak ellenére, hogy teljes hosszában egyirányú – két irányba nyitott a kerékpárral közlekedőknek. Sok év közös munkájának az egyik legfontosabb eredménye ez, kellett hozzá az új KRESZ, sok ember igyekezete, jó szándéka, és elsősorban a közös erőfeszítésünk, hogy sokáig és sokan álltunk ki az ügy mellett…

Most, hogy elértük, tanuljuk meg használni is!

 

Mindannyiunk számára, akik a közlekedésben részt veszünk, új a helyzet. Új a buszok vezetőinek, új a többi autósnak, a gyalogosoknak is, és elsősorban nekünk, akik többnyire kerékpárral közlekedünk. Legálisan használhatjuk az utcát mindkét irányban, de tartsunk be néhány fontos szabályt, legyünk nagyon figyelmesek – elsősorban ezen múlik, hogy a most még meglévő félelmek, ellenérzések hamar eloszoljanak.

 

1. Csak olyan egyirányú utcában lehet a menetiránnyal szemben kerékpározni, ahol ez ki van jelölve megfelelő KRESZ táblákkal.

2. Legyünk nagyon figyelmesek, főleg a kereszteződések környékén, mert „szokatlan irányból” jövünk, nem számítanak ránk. Itt különösen fontos az a szabály, hogy nekünk kell igyekeznünk mindent előre látni.

3. Bármelyik irányba közlekedünk, tartsunk jobbra, azaz haladjunk a menetirányunk szerinti jobb oldalon, és engedjük elmenni a nálunk gyorsabban haladókat.

4. A kereszteződésekben – jöjjünk bármely irányból – a KRESZ szabályai érvényesek: elsősorban a jobbkéz-szabály, ha tábla ezt nem változtatja meg. Csak akkor menjünk be a kereszteződésbe, ha biztosak vagyunk abban, hogy szabad az út!

5. Ha a forgalommal szemben haladunk, és olyan, széles jármű jön velünk szemben, ami nem – vagy csak nehezen – férne el mellettünk, húzódjunk félre, akár álljunk is meg, engedjük elmenni. Különösen fontos ez ott, ahol buszok közlekednek és teherszállítók végzik a munkájukat.

6. Itt se használjuk a gyalogosok felületét kerékpározásra. A most megnyíló belvárosi főutca ráadásul olyan út lett, ahol nincs külön szegéllyel elválasztott járda (ún. vegyes forgalmú utca), a gyalogosok sétálnak, egyik oldalról a másikra bárhol átmehetnek, és nem számítanak arra, hogy mindkét irányból jöhet kerékpáros. Nagyon figyeljünk rájuk, ők még a kerékpárosoknál is sérülékenyebbek!

7. Ez az úttípus nem alkalmas arra, hogy gyorsan haladjunk a kerékpárunkkal. Ha sietünk, erre a célra válasszuk valamelyik párhuzamos főutat.

8. A József Attila utcánál még pár hónapig nem készül el a jelzőlámpa, ami lehetővé tenné az ellenirányú áthaladást. Addig az Október 6. utca (a Szabadság tértől a József Attila utcáig) még nem járható kerékpárral a menetiránnyal szemben, az ígéret szerint a hiányzó lámpa pótlása után ez a szakasz is „kétirányúsodik”.

Olvass többet a témáról: kresz, kerékpár

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • kiez 2010.07.23.   11:21

    kiez

    A jelenlegi helyzet teljesen életveszélyes. A legtöbb kerékpáros nincs tisztába a jelenlegi szabályozással, így már most minden utcában a forgalommal szemben közlekednek, még akkor is ha ezt tábla nem engedi! Úgy érzem fontos feladat lenne a kerékpárosok megfelelő tájokoztatása, hova tovább a KRESZ ismeretének kötelezővé tétele. (nem beszélve arról, hogy többségük úgy gondolja, hogy semmi jogi akadálya nincs az ittas kerékpározásnak sem)
    Az európai példáknál nagyon jól látszódik hogy a táblák és az úton lévő festések jól figyelmeztetik mind az autóst, mind a kerékpárost főleg a jobb kezes "problémánál" (azaz hogy az autós nem számít forgalomra ha elsőbbsége van). Erre véleményem szerint Magyarországon se keret, se megfelelő kerékpáros / autós kultúra nincs, így ez az egyirányú utcás közlekedés sajnos "zsákutca".

    válasz erre...