Bringatesztelőnek lenni jó

Simon Ádám
2014/04/23
Amikor sokszázezres bringákkal tekerni munkaköri kötelesség

Kerékpárteszt kötelezően

Mindent érted csináltunk... de tényleg. Csütörtök reggel több, mint két tucat sokszázezres (vagy akár milliós) montival leutaztunk a Salgótarján és a magyar/szlovák határ közé ékelődött Somoskőújfaluba és három napig csak bicikliztünk... miattad. Azért, hogy Neked elég legyen csak egy bringára beruházni, egyre, ami a számodra a leginkább megfelelő. A fullos Vargánya Vendégházban is csak azért szálltunk meg, hogy biztosítsunk róla, ez a legjobb szállás, ha a környéken akarsz tekerni.

És persze miért ne akarnál, hisz ez az ország egyik legjobb montis vidéke, ráadásul a fővárosból alig másfél óra alatt elérhető. Olyan közel van, hogy ha haza kéne ugranod - mondjuk egy koncert erejéig - a fővárosba, gyorsabban odaérsz innen kocsival, mint bármelyik külső kerületből tömegközlekedve. És három nagyfröccs 450 Ft-ból megvan, üvegpohárban, üvegpalackból.

Kerékpározásra kijelölt erdei útvonal Forrás: Kimura
Kerékpározásra kijelölt erdei útvonal
Kép forrása: Kimura

Az ok

Szóval, ha nem lettem volna elég egyértelmű, mindent azért csináltunk, hogy létrehozhassuk a Nagy BringaToplistát. Azt a toplistát, ahol a számodra fontos szempontok alapján varázsütésre kiderül, hogy az elérhető bringarepertoárból melyik a számodra leginkább megfelelő. A bringa specifikációjából fakadó objektív értékeket amatőr és profi bringások véleményéből született szubjektív értékekkel ötvöztük, a felhasználási területtől és a rájder testsúlyától függően pozícionáltuk és egy, a NASA tudósaival közösen kidolgozott szisztéma alapján listába rendeztük. Ezért volt hát szükség három napi áldozatos munkánkra (meg az azt megelőző két hónapnyi hajtépésre, amíg megálmodtuk a pontrendszert, és az ezután következő adatfeldolgozásra, ami közben egymás felmenői is szóba kerültek).

Az élmény

Nem hiszem, hogy túlságosan meglepőek lesznek a résztvevők beszámolói, ám annál tanulságosabbak. Szóval következzék a tesztpilóták beszámolója:

Paraferee tömören fogalmaz:

"Ilyen jellegű "munkát" még nem nagyon csináltunk, ráadásul a legtöbb kerékpáros vágyálma teljesült be: egymás után kipróbálni minél több márkájú és típusú kerékpárt. A Medves-Karancs dimbes-dombos terepe kiváló helyszíne volt a cross-country kategóriás modellektől a nagyobb rugóutas kerékpárok ízlelgetésére egyaránt".

Így teszteltünk XC-re Forrás: Kimura
Így teszteltünk XC-re
Kép forrása: Kimura

Kimurának nehéz volt:

"Vannak még kishazánknak kiaknázatlan, gyönyörű tájegységei, amik megérdemelnék, hogy több ember látogassa ezeket. A Karancs-Medves tájvédelmi körzet pedig egy ilyen hely. Az erdőben mindenhol jól kijelölt kerékpáros túrautakkal, völgyekkel-patakokkal-fenyvessel-kilátóval-várral...

Nehéz volt a választás, 26 bringát végigtesztelni szinte lehetetlen feladat lenne egy embernek, így mindenki a neki szimpatikus bringákat vitte el. Tanulságos volt kipróbálni egymás mellett többfajta új rendszert is, és míg a 2*10 egy teljesen működő váltórendszernek bizonyult számomra, a 3*10-es rendszerek nekem nem jöttek be, pedig az ember azt hinné, nincs sok különbség. Ugyanígy nem előítélettel lenni a különböző kerékméretek iránt, mert szerintem még mindig az a fontos, hogy mindenki a saját stílusának megfelelőt találjon, és nem az, hogy a gyártók éppen ilyen trendeket erőltetnek".

KisDzsoni meglepően jól ment és habozott:

"Kezdő/félprofi bringásként tesztek alkalmával mindig találok valami újat/érdekeset. Megerősítettem azt az érzésemet, hogy a csak egy irányban működő váltókarok nem tetszenek igazán. Pl Sram. Nagyon megtetszett a 2x10-es váltó. Sokkal jobbnak gondolom, mint a 3x10-est mert bőven elegendő áttételt nyújt, egyszerűbb a használata és hülyebiztos. Az egyik olyan fejlesztés ami kifejezetten kezdőknek is előnyös. Nem fog keresztbe váltani az emelkedő legnehezebb szakaszán, tönkretéve a haladását és magát a váltót is.

Meglepően jól tudtam menni a merevfarú 29-esekkel. Nem csak felfelé de lefelé is. Annak aki nem tervez technikásabb (köves, gyökeres) ösvényeken zúzni szerintem bőven elég.

Az meg már a hab a tortán, hogy ismét egy új helyszínt ismertem meg. A Somoskőújfalui Vargánya vendégházba tuti visszamegyek még. A táj gyönyörű, ráadásul teljesen legálisan lehet montizni az erdőben, hiszen sok helyen kijelölt bringautak vannak. Bár reprezentatív felmérésem nincs, a Karancs-Medvest hívhatjuk Magyarország MTB központjának. Az ösvények tényleg változatosak családoknak és profi rájdereknek is van elég".

A töksötét alagút Forrás: Paraferee
A töksötét alagút
Kép forrása: Paraferee

Sunának a nagyfröccs jött be igazán, de nem merte leírni:

"Igazán jó bringás helyszín Somoskőújfalu és környéke. A környező hegyek-völgyek tökéletesen alkalmasak a családi bringázásokra, de a zúzosabb lejtőzésre vágyók is megtalálják itt számításukat. Így mi csapatunkból is kitudta élni magát mindenki technikai tudásától és erőnléttétől függően. Nekem mint nagyon-átlag bringásnak több élményt biztosított ez a környék mint hazánk magasabb hegyekkel megáldott tájai".

CicaBetty szokás szerint el van alélva:

"Az erdőhatár a háztól kb. 200 méterre kezdődik, amely igen nagy előnyét adja a ház elhelyezkedésének. A Karancs-Medves-vidéki erdők, tisztások, patakmedrek és az itt-ott előbukkanó várromok meglehetősen változatos képét nyújtják a tájnak, kerékpározás szempontjából pedig nehéznek csak helyenként nevezhető, kellemesen hepehupás erdei ösvényeket, turistautakat találunk. Az egybefüggő nagy szintek hiányának ellenére, a sok kicsi emelkedőn elég jól lehet szintet gyűjtögetni és ennek megfelelően elfáradni a nap végére. Bőven találunk meredek köves és gyökeres lejtőket, hosszú lefeléket és persze kihívásokkal teli mászásokat is".