Menü

2009.04.29.     Hozzászólás 4

Kerékpár karbantartás házilag (fék, váltó, csapágy, lánc, kerék, stb)

Kerékpárunk megfelelő felkészítése, gondozása (mosás, fék- váltó- csapágy- lánc kerékbeállítás, stb) alapvető fontosságú. Összegyűjtöttük az elemi karbantartási műveleteket és videós segédlettel is kiegészítettük.


Berobbant végre az igazi, bizsergető jó idő. Előkerültek a pincék, garázsok rejtekéből az előző szezon óta téli pihenésüket töltő kétkerekűink. De az utolsó őszi tekerés sáros emléke még sokukon rajta pihen. Néhányan ezen könnyen túllendülnek, és hozzáállásukkal lerövidítik biciklijük élettartamát. Pedig a lényeges, és kényes pontok felkészítéséről saját magunk is könnyen gondoskodhatunk, és esetenként még a borsos szerviz számláktól is megkímélhetjük büdzsénket.

Hogy mit és hogyan csináljunk?

A következő útmutatónkból kiderül!

Kerékpármosás

Legegyszerűbb, és mindenki által könnyen kivitelezhető művelet a mosás. Ezáltal nemcsak villanthatunk egyet mások előtt, hanem eltávolítjuk a káros, rászáradt szennyeződéseket a kerékpárról. Ha az egész biciklit nincs időnk lecsutakolni legalább a mozgó alkatrészekkel tegyünk kivételt, mert ezek tisztántartása alapvetően fontos a biztonságos és pontos működéshez.

A tisztítást végezhetjük tiszta vagy enyhe mosószeres vízzel. Fontos, hogy a csapágyazásokba ne kerüljön erőteljesen vízsugár, mivel kimoshatja onnét a kenést. Ezért sem ajánlott nagynyomású mosó használata. Inkább szánjunk rá plusz 10 percet a munkára, és egy rongy, vagy egy kefe segítségével végezzük el körültekintően a procedúrát. Az előbb említett okokból a teleszkóp mozgó részével, és a váltókarral is óvatosan kell bánnunk. Mosás után mindenképpen töröljük szárazra a kerékpárt, valamint javasoljuk a lánc, és a fogaskerekek olajozását is. A bowdenek esetében a szárazra törölgetés után, a szilikonzsíros ápolás használjunk.

A tisztítást célszerű ősszel elvégezni, mielőtt eltesszük a biciklit. Illetve a szezon során is többször, főleg hosszabb, saras túra után.

 

Lánc ápolása

A lánc ápolásának legelső lépése, hogy kenjük be bőségesen kenőolajjal. A művelethez használhatsz műszerolajtól a speciális lánckenőig szinte bármilyen kenésre alkalmas általános olajat – végső esetben az autó motorolaja is megteszi. Az olajozást ne oldalról, hanem felülről a csapok irányából végezzük. Videón bemutatjuk, hogyan csináld!

Az olajozás mellett időnként érdemes kimosni a láncot. Ehhez speciális láncmosót vagy kefét használhatunk, amit bekenünk valamilyen zsíroldó anyaggal.

A lánc nyúlását is ellenőrizhetjük házilag. Kapcsoljunk elől a legnagyobb fokozatba, hátul pedig a legkisebbre. Elől lerögzítjük a láncot a két középső ujjunkkal, majd a mutató és a hüvelykujjunk segítségével „meghúzzuk” a láncot. Ha elmozdul akkor meg van lazulva, és megérett egy cserére. A videóban bemutatjuk, hogyan csináld!

 

 

A nyúlás ellenőrzése fontos, mivel a megnyúlt lánc kikoptatja a fogaskerekeket is. Ez azért lényeges művelet, mert amikor a megnyúlt lánc feladja, és elszakad, az új lánc nem tud majd tökéletesen illeszkedni az elhasználódott fogaskerekekhez, és költséges hajtómű-csere az lesz eredmény. Ha kismértékű megnyúlást is tapasztalunk forduljunk egyből szakemberhez, aki orvosolhatja a problémát.

 

Csapágyak

A bicikli kerékcsapágyainak, pedálcsapágyainak, és kormánycsapágyának ellenőrzését könnyen elvégezhetjük.

A kerékcsapágy ellenőrzésénél állítsuk fejre a biciklit, és fogjuk meg a kereket a küllők között, és oldalirányba mozgassuk finoman a felnit, ha feltűnően elmozog, kotyog az a csapágy problémáját jelzi. 

A pedálcsapágynál hasonlóan a kerékcsapágyhoz, oldalirányú mozgatást kell végeznünk, viszont most a fejreállított bicikli pedáljait mozgatjuk ilyen módon. Itt is, ha a kotyogást érzékelünk, akkor az a hibát jelzi. 

A kormánycsapágy ellenőrzése behúzott első fékkel történik. Miután behúztuk az első féket, másik kezünket tegyük kormánycsapágyra, és a bicikli előre-hátra mozgatásával érezni fogjuk, hogy mozog-e a csapágy.

A műveletsorokat a videón is bemutatjuk.

 

 

Ha rendellenséget érzünk a vizsgálat során forduljunk szakemberhez!

 

Gumi

Első körben csekkoljuk le keréknyomást. Egy átlagos 26’-os kerék esetében 3-3,5 bar között kell lennie a nyomásnak. Ha nem lennék benne biztosak, hogy milyen méretű a kerekünk, a gumira rá van írva az a nyomástartomány, amiben használható. A kisebb nyomás kényelmesebb. Igaz lassabban gurul. A nagyobb nyomású kerékkel jobban gurul a kerékpár. Nyomás ellenőrzés mellett érdemes megnézni azt, hogy a gumi mintázata mennyire van lekopva. Emellett a gumi revültségének állapotát is érdemes szemügyre venni, valamint a felületi sérüléseket is keressünk a gumin. Ha a három eset közül bármelyiket tapasztaljuk, cseréltessük ki a gumit!

 

Kerék

A kerékegyenetlenség vizsgálatot javasoljuk. Magyarul: nézzük meg van-e nyolcas a kerékben! A nyolcas akkor fordulhat elő leggyakrabban, ha nekiütközöl erősen valaminek, vagy az első időszakban, amikor a küllők és a kerék összerendeződnek, és kis mértékben meglazulnak. A vizsgálatnál fordítsd fejre a bringát, vagy emeld meg a kerekénél és pörgesd meg azt. A kerékpárod egy fix pontjához viszonyítva ellenőrizd, hogy egyenletesen fut-e a felni, vagy helyenként hullámzik-e oldalirányban (ha már függőlegesen is kimozdul, komoly gondok vannak :) ). Patkófékes bringánál a fék ideális viszonyításhoz.. Az egyenletes futófelület visszaállítása érdekében fordulj szervizhez.

Fék

Egy jól beállított fékpofával egyetlen dolgod lehet: ha elkopott, ki kell cserélni. Ezt könnyen ellenőrizni tudod, mivel a fékpofán jellemzően van egy jelzés, hogy meddig szabad használni. Ha ezt elérte, cseréld ki, mert ha nem teszed fékpofákban lévő fém megerősítése felszínre kerülése pillanat alatt tönkreteheti a felnidet.

 

Bowdenek

A bowdenek szemrevételezése során rozsdát, illetve szálasságot kell keresni. Valamint figyelni arra, hogy akad-e tokozásban. Ha ezekre nem figyelünk nem abba a pozícióba teszi a fokozatokat, mint, amit mi szeretnénk. Probléma kezelésére keressünk fel egy szakembert.

 

Váltó

A váltónál a legtöbb, amit megtehetünk, hogy csuklópontjait időnként bőségesen beolajozzuk. Bármilyen furcsaságot tapasztalunk a működésében érdemes szakemberhez fordulni a problémával. De azt se felejtsük, hogy a váltó pontosságát nem csak a váltó, hanem a lánc olajozása is befolyásolja!

 

Köszönjük a segítségét a cikk összeállításáért Gyöngyös Gábor (Doki) dorogi bicikli szerelő szakembernek.

Olvass többet a témáról: váltó, bicikli, kerékpár, fék, kerékpár karbantartás

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • Spéci 2015.12.31.   09:39

    Spéci

    Köszönöm a jó tanácsokat, sokat segítettek. Az egyetlen gondom a nyereggel van, mivel nem találtam még olyan típust, ami a hosszú út megtétele után ne okozott volna kellemetlenséget. Péniszzsibbadásról beszélek.

    válasz erre...

  • TmsCsaba 2015.12.30.   12:58

    TmsCsaba

    Ez így van, szerintem lassan minden kerékpár tulajdonosnak meg kellene ismernie ezeket a dolgokat. A cikk ebben komoly segítséget jelenthet, hogy figyeljünk a gépünkre mert nem csak nekünk támadnak szükségleteink menet közben, de időnként a kerékpárra is illik figyelni ha sokáig akarjuk még használni.. . Sőt a kerék centrírozás, gumi csere és a beállításokkal járó munka sem ördöngősség, csak az elméleti fizikai alapjait kell szem előtt tartani és alkalmazni. Így könnyedén megcsinálható házilag is, ha valaki tudja mire figyeljen közben. Persze nagyon el is lehet rontani, ha valaki csak úgy össze-vissza tekergeti pl a küllőket valódi logikus gondolkodás nélkül. Szóval ha valki tudja mit csinál, csak akkor lásson neki, különben jobban jár és olcsóbb lesz, ha egyből szakemberhez viszi.

    válasz erre...

  • TIBI 2015.12.23.   20:16

    TIBI

    Nagyon hasznos,kis odafigyeléssel könnyen megtanulható folyamatok.Köszönöm!

    válasz erre...

  • Balint 2015.08.18.   14:13

    Balint

    Tetszik

    válasz erre...