Menü

2009.05.19.     Hozzászólás 4

Bicikli karbantartás házilag – Gumicsere, és fékbeállítás

Némi kézügyesség, jó adag türelem, és mi magunk is elvégezhetjük a kerékpárunk fékbeállítását, és gumibelső cseréjét, de ha nem birkóznánk meg a feladattal, továbbra is bízzuk a profikra a munkát!

Előző cikkünkben körbejártuk az általános tavaszi bicikli generál legfontosabb tudnivalóit. Ebben a részben a bicikli szerelés némi kézügyességet igénylő területeire engedünk betekintést, vagyis a gumibelső cserének és a fékbeállítás alapvető módszereinek jártunk utána!

Gumibelső csere

Amikor a bicikli kerekének gumibelső cseréjére kerül sor, sokakban azonnal megszólal egy hang, hogy irány a szakember, majd az megcsinálja. Ez rendben is van, viszont maga a belsőcsere nem túl bonyolult folyamat, és magunk is elvégezhetjük, csak türelem, és odafigyelés szükséges. A művelethez adunk egy kis segítséget:
Első lépésben érdemes felfordítani biciklit, ügyelve arra, hogy a kormányon elhelyezett lámpát, csengőt ne zúzzuk le azonnal. Ha nagyon körültekintőek akarunk lenni, tehetünk valami puhát (például rongyot) a kormány és az ülés alá. Ezután vegyük ki a sérült kereket.  A féket kapcsoljuk ki. A kereket tartó csavarokat, többségében 15-ös villáskulccsal, az óramutató járásával ellentétes
irányban kell kilazítani. A pillanatzáras megoldásnál pedig egyértelmű a feladat. Miután a féket elintéztünk, kivehetjük a kereket – hátsó keréknél vigyázzunk a váltó épségére.
Ha ezzel megvagyunk, gumileszedővel a gumit kifelé le kell feszíteni a felniről, lehetőleg a szeleppel ellentétes oldalon, ügyelve arra, nehogy a felnit tönkretegyük.
Ezután már könnyedén kivehetjük a sérült tömlőt. Következő lépésként, mielőtt bármihez nyúlnánk ellenőrizzük le a külső gumiköpenyt is- nincs-e rajta vágás, vagy nem maradt-e benne bármilyen nem odavaló szúrós dolog. Ellenőrzés után kezükbe vehetjük az új belsőt, amit érdemes jól behintőporozni használat előtt. Ha ezzel megvagyunk a felnire félig vissza kell helyeznünk a külsőt, majd kezünkbe vehetjük a belsőt, amely szelepének megkeressük a felnin a szeleplyukat, és azon, egy laza mozdulattal átdugjuk. Ezt követően figyelve, hogy a belső ne csavarodjon meg, be kell nyomkodni a külsőgumi alá. Ha biztosan el akarod kerülni, hogy megcsavarodjon a belső, fújj bele egy kis levegőt, így felveszi a kerék alakját. A belső beillesztése után már csak arra kell vigyázni, hogy a szelep a helyére kerüljön, és ne csípődjön be, vagy túlzottan feszüljön. Végül fújjunk fel a kereket – kb. 2,5 bar nyomás kell bele, és tegyük vissza. Természetesen a féket kapcsoljuk vissza, valamint ügyeljünk arra, hogy a
kerék ugyanolyan helyzetbe kerüljön, mint ahogy volt, különben beleérhet a fék, vagy ugrálhat
a lánc.

A videón bemutatjuk az egész folyamatot.



Fékbeállítás

Kerékpárunk legfontosabb biztonsági eszközei a fékek. Ezért alapvető, hogy figyeljünk gondozásukra, beállításukra. Pontos beállítás nagyban növeli a fék hatékonyságát, ezért szánjunk néhány percet indulás előtt. A következő összeállításunkban az egyszerűbb, és gyakoribb felni fékek beállítását mutatjuk be.


Mosás.

Mindenképpen érdemes, ezzel az egyszerű művelettel kezdeni fékbeállítást. Mégpedig azért, mert egy tiszta fékpofa sokkal hatékonyabban dolgozik. A tisztításkor kiszedjük a fékpofát, és
alaposan lemossuk szappanos vízzel, valamint körömkefével.
Ezután fékpofát visszahelyezzük, ügyelve, hogy pont a felni magasságában legyen. Ha ezzel megvagyunk a fék kart erőteljes behúzzunk, majd teljesen meghúzzuk a csavarját. Ekkor a fékpofa merőlegesen fog állni a felnire, és jobb fékerőt tudunk így biztosítani. Figyeljünk ekkor arra, hogy a fékpofa körülbelül 1 mm-rel el legyen távolodva a felnitől az elejéhez képest. Ez azért lényeges, mert, amikor a fék összekoppanásukkor először a hátuljának kell fognia, aztán az elejének. Ha ez megvan  megnézzük, hogy egyforma rúgóerővel dolgozik-e mind a két oldal. Ha nem, akkor a megfelelő oldali rúgóerő állító csavarral lehet állítani. Amelyik oldalt kiengedem, annak a rúgóereje csökken, amelyiket viszont becsavarom, annak természetesen nő. Tehát mindkét oldalra odafigyelve lehet elvégezni a műveletet. A bowdenen pedig akkor húzzunk, ha azt szeretnénk, hogy a fékkar kisebb behúzására is nagy fékerő álljon a rendelkezésünkre.

A videón az egész folyamatot szemléltetjük.

Olvass többet a témáról: fék, fékbeállítás

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • wesker 2014.03.10.   05:38

    wesker

    gumikülsö visszarakásárol semmit nem irtál a belsőcserénél. Gondoltam keresek rá fortélyokat miután lejött pár helyen a bör a kezemröl mert képtelenség duplafelnire felpaszirozni a külsőt.

    válasz erre...

  • bicaj.hu 2013.04.23.   18:37

    bicaj.hu

    A mosást kicsit kiegésziteném: TUDNI KELL HOGY A VAS ROZSDÁSODIK Mosás közben, után tudni kell hogy a lánc, és minden ami vasból van jó eséllyel rozsdás lesz hosszu távon. Tárolásnál is ha vizes pijncében tárolod, egy év mulva már lehet hogy a láncot dobhatod ki... erre figyelj... aluvázas bicaj annyira nem vészes, de azért az aluminium is oxidálódik, főleg sérült felületen. csapágyak detto.... http://www.bicaj.hu http://www.bicikli.hu

    válasz erre...

  • sanyika 2012.07.13.   10:03

    sanyika

    Basszátok meg egy nagy szar a video szart se ér egy fos az egész nem tom hol tanultak ezek meg kerékpárt szerelni mert csak pofázni tudnak

    válasz erre...

  • Zangpo 2011.07.13.   17:29

    Zangpo

    Köszi a segítséget!

    válasz erre...