Babakocsi-kerékpár, vagy kerékpár-babakocsi? Teszt

Simon Ádám
Simon Ádám
2009/12/09
Férfiak tapadnak a monitorra izgatottan… Mit néznek, nőket? Neem! Autókat? Neem! Akkor mit? Babakocsit! Na neeee!
Hirdetés

Szerkesztőségünk majd’ minden tagjának családjában van kisgyerek – kinek így, kinek úgy -, ezért nagy átéléssel néztük meg a holland gyártó termékvideóját: Anyuka vásárol a boltban, babakocsit tolva, majd a bolt előtt a három kerék közül az elsőt hátrahajtja egy mozdulattal és tamtaratamtam: biciklit varázsolt. Rögzíthető rá mózeskosár is, így gyakorlatilag születéstől akár 4 éves korig használható (már ami az utas életkorát illeti). Nyomban bővebb infókat kerestünk és kiderült, hogy itthon is fellelhető, mi több, kipróbálható a járgány.

80405-taga_1401.jpg

Telefon, szervezés és már indultunk is a hazai forgalmazóhoz, hogy elhozhassuk tesztelésre a Taga „babakocsikerékpárt”.

Kocsival mentünk, egy nagyobb fajta lépcsős hátúval, amivel már nem egy babakocsit szállított tulajdonosa. Gondoltuk nem lesz gond… hát lett. Lehajtott hátsó ülésekkel és kiszerelt kalaptartóval éppen jutott hely a szerkezetnek. Egyértelmű tehát, hogy a Taga nem azokra a családi kirándulásokra való, amelyeknél kocsival kell eljutni a kirándulóhelyig, hanem a helyi közlekedést hivatott megkönnyíteni – tegyük hozzá, meglehetősen sikeresen.

Aki Taga-vásárláson töri a fejét, a hordozhatóság nehézségei mellett még egy kemény falba fog ütközni, a majd’ félmilliós árba. Nem a hazai forgalmazó zsíros haszonkulcsa, hanem a holland gyártó – az egész EU-ban egységes - árszabályozása ilyen kegyetlen. Gyakorlatilag bármelyik országban ugyanezen az áron juthatunk hozzá, "csupán" a mi fizetésünkhöz képest ez kevésbé baráti, mint máshol.

80405-taga_bkocsi.jpg

Egyelőre itthon első sorban nem a háztartások, hanem a hotelek, szállások garázsában van helye a Taga-nak, amit a pihenni vágyó családok kikölcsönözhetnek és bejárhatják vele a környéket.

Nos, ennyit a körítésről, nézzük a személyes véleményeket!

Három férfi kerék és egy mózeskosár

A kerékpározás nagyon jó időtöltés, és jó közlekedési eszközként is. De ezt élvezhetem a 3 hónapos fiammal?! Nagyon izgatott lettem, amikor megláttam a Taga-t.

Aggódó anyaként már az első pillanatban „lecsekkoltam” a bringát: stabil váz, remek tárcsafékek, nem éreztem borulékonynak, agyváltó (amit egyből pattintgattam, amint megláttam egy kis emelkedőt).

80405-taga_mozes.jpg

Gyorsan rákattintottam a babahordozó konzolt a Taga-ra, beleraktam Bendegúz fiamat és gondoltam, hogy tekerek úgy 20-30 percet. Amikor legközelebb ránéztem az órára – mégis mikor várhatom, hogy éhes lesz a kis teszter – akkor láttam, hogy már több mint egy órája úton vagyunk. Azt éreztem, hogy szinte nincs távolság, kigondoltam, hogy mit néznék meg szívesen (Vörösmarty tér, Erzsébet híd, Duna korzó így első kőrben) és hipp-hopp már ott is voltam.

Kifejezetten tetszett, hogy folyamatosan láthattuk egymást a Fiammal, és mivel karnyújtásnyira volt előttem, ha kiesett a cumija, menet közben is vissza tudtam adni Neki, vagy csak megcirógattam, ha arra támadt kedvem. Teljesen úgy kell tekerni és váltani mint bármelyik más „normál” kerékpárnál. A kormányzás picit más, (olyan minta quadot kormányozna az ember) amit 1-2 perc alatt meg lehet szokni.

80405-taga_hajol.jpg

Az első „kirándulás” után betértem a mindennapi sétám helyszínére a Szent István parkba, ahol összetalálkoztam kismama társaimmal, és levezetésként sétáltam Velük néhány kört, de kilógtam volna a sorból, ha egy biciklivel gurulok. Ezért nekiláttam átalakítani a kerékpárt, babakocsivá. Nem néztem meg, hogy hogyan kell, próbáltam önállóan megoldani. Behúztam a kézi rögzítő féket és nekiláttam. Nem telt bele 1 percbe sem az átalakítás (amikor már legközelebb alakítottam át már csak fél perc volt) és már toltam is a babakocsit. Nem lett koszos a kezem, mert nem kell megérinteni a kereket, ugyanis a sárvédőnél fogva kell áthajtani egy nagyobb mozdulattal. Stabil volt így is, nem éreztem nagyobbnak, mint a futó babakocsimat.

Eszembe sem jutott, hogy hazafele ne bringázzunk, így a séta végeztével visszahajtottam megint.

Minden „mocorgósabb” kismama átéli azt, amikor nagyon menne már mozogni, de a nagy pocakkal már nem lehet, szülés után, meg csak idővel, de akkor is csak körülményesen. A Taga-val a mozgás élményét újra átéltem úgy hogy nem kellett senkire rábízni Bendegúzt, nem kellett egy zárt teremben izzadni Vele. Ez egy kitűnő mozgásforma szülés után.

80405-taga_0304.jpg

Hétvégén nagyobb túrákat is tett kis családunk. Különleges élmény volt, hogy hárman együtt bringáztunk igazi családi kikapcsolódásként. Mivel hosszabb útra mentünk vittem egy kisebb pakkot is, amit jól el tudtam helyezni a „kosárban”.

Kipróbáltam a „shopping funkciót”. Azaz amikor elcsábultam kedvenc boltom előtt, áthajtottam babakocsivá és bementem nézelődni. Jól elfértem bent. A mozgólépcsőn is ugyanúgy tudtam utazni, mint a saját babakocsimmal.

A barátok, ismerősök nyugtázták, hogy én nagyon élvezem a Taga-t és rákérdeztek, hogy mit szól mindehhez a kis utas, Bendegúz. Nos, mivel ő még parányi (mint említettem mindössze 3 hónapos) teljesen mindegy, hogy babakocsiban zötykölődik vagy egy Taga-ban. De az, hogy jól érezte magát mi sem bizonyítja jobban, mint, hogy nagyokat aludt bárhova gurultunk.

80405-taga_romai.jpg

Egy problémám volt mindösszesen, hogy a Taga nem az enyém…

Szentgyörgyi Nikoletta - főállású anyuka

Babakocsi-kerékpár üzemmódban

Keresztfiam (Töki Pompos) már szalad, rohan, de hosszú úton még előbbre van a kényelem számára. Mivel közlekedésre bringát használok, oda voltam meg vissza, hogy összeköthetem a kellemest a kellemessel. A tesztbrigád gyorsan össze is állt a szintén kerékpáros keresztmamiból, a nagynéniből és persze az anyukából. Az irányítás ugye „quados”, ezt szokni kell, de nagyjából ez a legtöbb tanulnivaló, a többi már természetes. Bringához képest nagyon kényelmes, hogy megálláskor nem kell letámasztani, lévén egy triciklin ülünk.

80405-taga_elerheto.jpg

Vigyázni kell viszont a kanyarodással, mert nagyobb sebességnél – pláne, ha magasra van állítva az ülés és ezzel a súlypontunk – labilisnak érezhetjük. Ez az „effektus” amúgy azért sem igazán hátrány, mert így eszünkbe juttatja, hogy bizony nem rodeózunk, hanem babakocsit hajtunk, így a száguldásnak tulajdonképpen nincs is helye.

Az természetesen feltűnt, hogy egy gyakorlott kerékpározónak jóval könnyebben megy a Taga-zás (főleg a kormányzás), mint másoknak, de rővid hozzászokás után bárki megszerezheti a rutint.

80405-taga_szelvedo.jpg

A gyerekülés eső- és szélvédő fóliával van felszerelve, így nagy hidegben sem a menetszél, sem az eleredt eső nem zavarja majd a gyerkőcöt. Az ülés tetején kis fóliaablakon kukucskálhatunk a baba bubójára, de elég könnyű előrehajolva is leellenőrizni, hogy minden rendben van-e. Általában rendben is volt és Pompi élvezte az utazást, főleg a játékos kacskaringózást.

80405-taga_liftbe.jpg

Ugyan ára miatt nem valószínű, hogy lakótelepi liftbe kell betolni a járgányt, most mégis kipróbáltuk. Kerékpár állapotban eleve meg sem próbáltuk a hossza miatt, de sajnos még babakocsi módban is egy centi híján kívül maradtunk. Megoldásként „félállapotba” tettük a bringát, vagyis az első – másik nevén: hátsó - kereket felhajtottuk, így állítva és egy kicsit bénázva már kényelmesen befért. Ezt a manővert egy anyukának egyedül végrehajtani azért szép mutatvány lenne.

A közlekedés szempontjából megnyitja a lehetőségeket, sokkal nagyobb távokat és sokkal gyorsabban tehetünk meg vele.

Simon Ádám - keresztfater

Minőség

A Taga természetesen átment az összes szükséges babakocsiknak szükséges ellenőrzésen, így a szabványoknak tökéletesen megfelel. A váz-szerkezet minőségi munka, precízek az illesztések és maga az anyag is (6061 alu) elég masszív. A Shimano Nexus háromsebességes agyváltó jófélének számít kategóriájában és a kisebb emelkedőket (pl. Árpád-híd, Nagy Lajos Király út eleji M3 felüljáró) jól lehet venni vele. A fékrendszer (tárcsafékes) már egy kicsit gyengébb minőség, de gond nélkül megállította a bringát, amikor azt akartuk.

A hajtás elég könnyedén megy, a 16”-os kerekek optimálisak ehhez az öszvérhez.

Vélemény

Az ötlet zseniális, klasszisokkal jobb, mint a normál kerékpárra szerelhető gyerekülés, sőt talán értelmetlen is összehasonlítani a kettőt. Hollandiában ideális viszonyok között (kerékpáros infrastruktúra, gazdasági színvonal) biztosan nagyobb sikere lesz a háztartásokban is, idehaza nehezebb ilyen ideális körülményeket találni. A hazai forgalmazó reálisan látja a hazai piacot, ezért elsősorban szállásoknak ajánlja, mint már fentebb említettük.

Remélhetőleg lesznek további fejlesztések, amiknek köszönhetően már szélesebb rétegeknek elérhető lesz hasonló eszköz, amit ha akarom kerékpáros babakocsi, ha akarom babakocsis kerékpár…

80405-taga_1405.jpg

Ui.: Kerékpáros üzemmódban a járgányra a KRESZ szabályai érvényesek, mint teljes értékű kerékpár (illetve tricikli, nem pár), a hátsó keréken fényvisszaverő prizma is van, valamint lámpa felrögzítése is megoldható.

A Taga-t a Minimano Babacentrumtól kaptuk tesztelésre. Köszönjük!

Hirdetés