Menü

2014.08.27.     Hozzászólás 0

Automata teleszkóp - Lapierre E:I Shock Auto

Automata rugóstag vezérlő rendszer...


A 2014-es Eurobike 0. napjának kedvence egyértelműen a Lapierre automata rugóstag vezérlő rendszere az E:I Shock volt.

Szép új Világ
Akár csak az autóvezetésnél, a kerékpározás egyszerűsége is szép lassan tovatűnik, és többek között komputerizált, elektromos vezérlések veszik át az irányítást komfortunk és biztonságunk növelése érdekében. Az Accell Group immáron harmadik éve dolgozik egy ilyen vezérlésű rugóstag rendszeren. Ez az E:I Shock, melynek 2015-s változata az E:I Shock auto.

 

E:I Shock Forrás: Mozgásvilág.hu

 

A rendszer alapja a bringán 2 helyen elhelyezett szenzor. Az ezek által továbbított információk alapján változik rugóstagunk beállítása és válik a kerékpározásunk hatékonyabbá, komfortosabbá. Az egyik jeladó a középcsapágyban, a másik a teleszkópvillán található. Előbbi a pedálozás fordulatát (azaz a tekerési módunk), míg utóbbi az első teleszkóp mozgását (azaz az érkező terep milyenségét) figyeli.

A rendszer része továbbá az mini pumpa méretű akkumulátor egység, mely alul, a kulacstartó helyére van rögzítve. Használat során egyből felvetődött, hogy egy nagyobb borulásnál ez letörhet. Ez a kellemetlen lehetőség azért túl nagy problémát nem jelent, mert ilyen esetekben a rendszer teljesen nyitott módban használható tovább. Sőt a megszokott módon, egy kis karral manuálisan zárhatjuk a rendszert, ami viszont viszonylag nehezen hozzáférhető ezért menet közben az állítása macerás.

 

Hogy működik?
A teljesen nyitott (maximális kényelmet biztosító), közép kemény (a csillapítás és a pedálozási hatékonyság közötti legoptimálisabb köztes állapothoz) és zárt (a lehető legmerevebb állapothoz és leghatékonyabb pedálozáshoz) módokat használhatjuk manuálisan (a stucnira szerelt kezelő egység gombjával kiválasztva), vagy automatikusan.

 

E:I Shock üzemmód visszajelző Forrás: Mozgásvilág.hu

 

Automata funkcióban a két szenzor információi alapján eme három mód váltakozik, 1 másodpercen belüli reakció idővel. Így amikor pedálozni kezdünk, és a teleszkópvillánkból nem érkezik egyéb infó, a rugóstag lezár: a leghatékonyabban haladunk. Abban a pillanatban, amikor a villa erőteljesebben megmozdul, a tag középállásba vált, hogy csillapítsa az ütéseket. Míg a pedálozás beszüntetésekor és a villa folyamatos erőteljesebb mozgásakor teljesen nyitott állapotba kerül, így simítva ki a leghatékonyabban terepet.

 

Tetszik?
A Demo Day során tett próbakörök alatt minden tereptárgy adta tesztelési lehetőséget igyekeztünk kihasználni, legyen az kisebb kő, vagy épített köves rázó. AZ E:I Shock meggyőzően és megbízhatóan működött, de azért még hagyott pár nyitott kérdést bennünk, melyeket csak hosszú távú teszt során lehetne megválaszolni… a gyári 25 órás készenléti idő valójában mennyit jelent, a rendszer mennyire üzembiztos hosszú távú terepmunka során, a tárolás mennyire meríti le az aksit, az elektronika befolyásolható e külső egyéb rendszerekkel, stb…?

 

E:I Shock működés közben Forrás: Mozgásvilág.hu

 

A Mozgásvilág.hu tesztnapon 2014 szeptember 27.-én a Lapierre is képviselteti magát,reméljük ilyen rendszert is tesztelhetünk!

 

Olvass többet a témáról: lapierre, eurobike 2014

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.