Menü

2015.11.17.     Hozzászólás 0

A hatékony pedálozás alapja: patentpedál

Amikor kerékpározáskor elérkezünk azon szinthez, amikor számít a nagyobb hatékonyság, szembe találkozunk a patentpedál, vagy az „espédé” kifejezéssel.


Az "SPD" kifejezést sokan használják a patentpedálokra általánosságban, pedig ez a rövidítés a Shimano Pedaling Dynamincs-ból ered, ami a világ egyik legnagyobb kerékpáros alkatrészgyártója (Shimano) által 1990-ben bemutatott klipsz mentes pedál fantázia neve. Bár nem ez volt az első ilyen jellegű fejlesztés a világon, a rendszer egyszerűsége és jól használhatósága révén robbanásszerűen elterjedt és napjainkra számos más gyártó is átvette. Ennek köszönheti nevének általánosítását.

 

A patentpedál(alias SPD-pedál)működése

Régen rájöttek, hogy a sima platform pedálok - ahol a lábunk szabadon elmozdulhat bármilyen irányba - nem túl hatékonyak, hisz ezek használatakor erőt csak lefelé taposáskor tudunk átadni a pedálokra. A korai időszakban ezért megjelentek a klipszek, amik tulajdonképpen a pedálon keresztben átfűzött hevederek voltak. Ezekbe, mint egy papucsba, hátulról betolta a bringás a lábát, majd jól ráhúzta a hevedert a jobb hatékonyság érdekében. Ezzel már nem csak lefelé, de felfelé is erőt lehetett átadni a pedálra - felfele is húzhattuk a pedált. Ez a megoldás viszont elég nagy balesetveszélyt is hordozott magában. A váratlan szituációkban, amikor a stabilitás vagy épp biztonság érdekében szabadítani akarta a kerékpáros a lábát a pedálból, a ráhúzott hevedertől nem tudta, vagy ha lazábban hagyta, csak nagyon nehezen, hátrafele húzhatta ki.

A Shimano fejlesztése éppen azért volt nagyszerű, mert a patentpedál egy apró rugós rögzítő rendszer révén kapcsolódik a cipő talpára szerelt stoplihoz, mely kötést lábfejünk elforgatásával oldhatjuk ki. Ez a manőver könnyebben kivitelezhető, mint a lábfej hátrahúzása, ráadásul minden más mozdulatnál továbbra is fixen tart. A rugóerő állítható, így a kilépéshez szükséges erő egyénileg meghatározható - játékteret kap lábunk, nem lesz olyan szigorúan vett szoros a rögzítés. Ezen erő pontos beállítása viszont nagyon fontos, mivel túl kicsi erő igény esetén előfordulhat véletlen kioldás, illetve túl nagy erő szükséglet esetén csak nagyon nehezen tudunk kilépni. Mindkét véglet nagyon balesetveszélyes.

 

Patentpedálok típusai

Léteznek egy-, két- illetve négy oldalas, illetve országúti és monti patentpedálok. Ja, és ezek mindenféle variációi… 

Patentpedálok típusai

A-oldal B-oldal

Ami az oldalszámokat illeti: az egyoldalasok esetében nincs B-oldal – azaz a pedálnak csak az egyik oldala használható bárminemű pedálozásra. Ezek főként országútizásra, vagy triatlonra használatosak (akadnak nagyon elszánt súly orientáltak is, akik montira is felszerelik), mivel ezek a típusok könnyűek, és mentközben csak ritkán kell ki-bekapcsolgatni a lábunk.

Aztán ott vannak a kétoldalas pedálok: mint nevük is sugallja, ezek mindkét oldala használható – terep- és trekking kerékpározáshoz főként. Az alap modellen csak a patentek találhatók, mindkét oldalon egy-egy. Elég könnyű és gyors a becsatolás, le sem kell nézni és keresgélni a csatlakozó pontot. Ennek módosított verziója, amikor ugyan mindkét oldalon van patent, de olyan magas keret veszi körbe, hogy normál cipővel is taposhatjuk (bár ezen megoldású pedálok terepre már nem alkalmasak). No és persze létezik olyan változat, melyeken csak az egyik oldalt van patent, míg az ellenoldalán egy platform található – így ugyanazon pedált használhatod patent- és normál platformcipővel is.

Végül pedig a négy oldalas verzió (pld. Crank Brothers Eggbeater), mely még gyorsabb bekapcsolódási lehetőséget biztosít – hisz kétszer több csatlakozási pontjával még kevésbé kell keresni a csatlakozó pontokat – de sok bringást megoszt ez a változat, mivel más érzésű kapcsolatot ad a cipő és a pedál között, mint a hagyományos SPD.

Fontos!

A különböző rendszerű pedálok csak az azzal kompatibilis cipőklipsszel fognak tökéletesen kapcsolódni. Mind az országúti, mind a terepkerékpár pedálok és cipő klipszek eltérőek! Ezért is (meg a saját magadnak már finomhangolt rugóerő miatt) erősen javasolt minden kerékpártesztre vinni a cipőd mellé a saját pedálod is.

 

A patentpedál előnyei és hátrányai

Hátrányok

Mint notórius patentpedál kerülő - túlságosan szeretem a lábaim szabadságát, terepen sokat helyezkedem a pedálon, és képtelen voltam a kezdeti ismerkedési fázisban kellően gyorsra/rutinszerűre memorizálni a kioldási mozdulatot - az előnyök esetében az elméletet, és azon ismerőseim tapasztalatait írom le, akik imába foglalják eme rendszer létét.

Sok sok gyakorlással elég gyors és rutinszerű lehet a kikapcsolás, de annál sosem lesz gyorsabb, mintha egyáltalán nem lennénk összekötve a pedállal. A rutin hiány kényelmetlen balesetekhez vezethet. 

A patentpedállal továbbá kötött a viselhető lábbelik köre, kivéve, ha SPD-platform összvérrel szereltük fel a bringánkat.

Előnyök

A pedál és a cipő közti kapcsolatnak köszönhetően hatékonyabban tudunk pedálozni, és haladni. Ez versenyeken vagy egy emelkedőn például kifejezetten előnyös. Ha technikás helyzetekbe kerülünk, mint például terepkerékpározás során egy trükkös ösvény, ahol egyensúlyozni kell, vagy egy keresztbedőlt fa, amit átbunny hoppoznánk, akkor szintén előny a patentpedál által nyújtott kapcsolat.

 

Olvass többet a témáról: pedál, spd

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.