Menü

2014.08.12.     Hozzászólás 3

(x)

A Doctor válaszol - kerékpár karbantartás 2.0

Váltási rendszer karbantartása


A bringa egyik lelke a váltórendszer, amely rengeteg összetevőből áll, így a kerékpár egyik leginkább karbantartás igényes alkatrésze.

A váltó rendszer részei
- Váltókarok
- Váltóbowdenek/bowdenházak és váltókupakok
- Első váltó
- Hátsó váltó

 

Váltókarok karbantartása
A váltókarok annyira bonyolult szerkezetűek, hogy beléjük nyúlni nem érdemes, kívülről kell őket tisztán tartani. Egy nedves szivaccsal időnként tisztítsuk le a rájuk rakódott szennyeződés, majd töröljük őket szárazra. A bowden feszesség állító csavarokat időről időre vegyük ki a váltókarokból és zsírozzuk be a meneteket.

 

Fékváltókar tisztítás Forrás: doctorbike

 

Gyakori hibák:
- Görbült vagy sérült karok: karcsere
- Teljesen kitekert finomállító: finomállító visszatekerése középes állásba, bowden utánfeszítése
- A kosztól beragadt belső mechanika (nem húz bowdent a váltókar): szakszerviz, a karok szétszedése

 

A bowdenek karbantartása
A felverődő sár és a nedvesség óhatatlanul korróziót és lerakódást okoz a bowdenezésben, amitől a bowdenek nehezebben mozognak, így csökken a váltásteljesítmény, és a váltók visszahúzó rugói nem tudják megfelelő sebességgel mozgatni a láncot. Ettől a váltás bizonytalanná/ponatlanná válik. Amint azt érzed, hogy a váltáshoz nagyobb erő szükséges, vagy lefelé váltáskor dobálja a láncot a rendszer (vagy b...ik mozogni) cserélj vagy cseréltess teljes bowdenezést. Ügyelj arra, hogy a törött bowdenház kupakok is okozhatnak problémát.

 

Vannak komplett bowden szettek, amelyek az átlagosnál jobb minőségű bowdeneket, bowdenházakat és tömített kupakokat tartalmaznak. Ha fontos a hosszabb élettartam, ezeket válaszd.

Gyakori hibák:
- Rozsdás, sérült bowdenház vagy bowden: csere (a fék és a váltóbowden ház különböző méretű és huzalozású, nem csereszabatos)
- Szétnyílt (kiszőrösödött) bowdenvég: sérült bowdenvég lavágása (ha lehet), bowdenvég kupak felrakása
- Törött bowdenház kupakok: bowdenház kupak csere (a fék és a váltóbowden kupak különböző méretű, nem csereszabatos)

 

Első váltó karbantartása
Itt is főleg mechanikai tisztításról beszélhetünk. Mossuk le alaposan az első váltót, mozgassuk meg a terelőlapokat, időnként nyomjunk vékonyan kenőanyagot (Motorex Joker vagy Grease spray) a forgáspontok csapjaira. Ha azt érezzük, hogy a terelőlap 2-3 mm-nél többet kotyog (kézzel kifelé és befelé megmozgatva), fontoljuk meg a cseréjét, hiszen nem tudja többé pontosan pozícionálni a láncot a hajtómű lánckerekein.

 

Első váltó beállítás Forrás: doctorbike

 

Gyakori hibák:
- Az első váltó beejti a láncot a váz és a kistányér közé: a végállás csavar rosszul van beállítva
- Az első váltó tú’tója a láncot a nagytányéron váz: a végállás csavar rosszul van beállítva
- A váltó pontatlanul vált: nem megfelelő bowden feszesség, a váltókaron lévő finomállítóval hangolj utána
- A váltó pontatlanul vált: rossz váltó magasság beállítás vagy lötyögő terelőlemez, fordulj szakszervizhez

 

Hátsó váltó karbantartása
Itt a váltó külső tisztítása mellett fontos a váltógörgők csapágyainak időnkénti tisztítása és átzsírzása. Mivel ezek hajlamosak a megszorulásra. Szedjük szét a láncfeszítő kanalat, tisztítsuk át zsíroldóval (Motorex Easy Clean) a görgőket, zsírozzuk a belső csúszóperselyeket, csapágyakat. Fontos, hogy az alsó és a felső görgő nem csereszabatos. A feszítő rugó karbantartása is nagyon fontos, mert ha szennyeződés kerül a rugó spiráljai közé, az alsó fokozatokban nem fog megfelelően működni.

 

Hátsó váltó beállítás Forrás: doctorbike

 

Gyakori hibák:
- Az hátsó váltó túltolja a láncot a legnagyobb vagy a legkisebb hátsó fogaskeréken: a végállás csavarok rosszul vannak beállítva
- Az hátsó váltó nem rakja le a legkisebbre vagy fel a legnagyobbra a láncot: a végállás csavarok rosszul vannak beállítva
- A váltó pontatlanul vált: nem megfelelő bowden feszesség, a váltókaron lévő finomállítóval hangolj utána
- A váltó pontatlanul vált: kopott váltógörgők, cserélj váltógörgőket
- A váltó pontatlanul vált vagy a váltókanál beleér a küllőkbe: a váltófül el van deformálva, váltófül csere, vagy esetleg egyengetés célszerszámmal
- A legnagyobb lánckerékről nehezen rakja le a láncot: a váltó távolságállító csavarja nincs megfelelően beállítva, legyen mindig 7-10 mm távolság a felső görgő és a legnagyobb lánckerék között

 

Ha valami problémát észlelsz a váltórendszereddel, ne halogasd a javítását, mert nem javul meg magától, viszont garantálta elrontja az élményt. Általában a váltórendszer hibái kis összegekből helyre hozhatók.

Ha sikerült azonosítani a hibákat ne várj a szereléssel. Ha nem érzel késztetést, hogy magad állj neki ne habozz felhívni a Doctorbike-ot! 4 fajta szerviz csomaggal és ingyenes kerékpár szállítással kecsegtetnek.

Olvass többet a témáról: kerékpár karbantartás

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.