Menü

2015.09.09.     Hozzászólás 1

2016-os kerékpármodellek a TREK Teszttáborban

Idén is a csehországi Mikulovban tesztelhettük a legújabb Trek modelleket. A sorban Top Fuel, Fuel EX, Stache, Farley fatbike, Madone és Powerfly kerékpárok kerültek terítékre.


Idén is a gazdag történelmi múlttal rendelkező csehországi Mikulov városába látogathattunk el a TREK Teszttábor helyszínére. A középkorban alapított város Ausztriától nem messze helyezkedik el, legszebb része a Várkastély és a hatalmas főtér, ahonnan nagyszerű panoráma nyílik a város fölé magasodó 363 m magas Szent Dombra. A domb tetején jól látható a fehérre festett Szent Sebestyén kápolna, amely messziről is egész jól kivehető, ezért az eltévedés esélye szinte kizárt.

A választás valószínűleg nem véletlenül esett Mikulovra, hiszen a látogatókat alapvetően is pezsgő kerékpáros élet fogadja itt, sokaknak kedvelt úti célja a Pavlovi-hegység déli lejtőjének lábánál elhelyezkedő kis település.

A számunkra kijelölt 6-7 km-es erdei- és a valamivel hosszabb országúti körön remekül felfedezhető a város környéke, amelyet borvidék lévén akár cseh Toszkánaként is emlegethetünk.

Akár montival, akár országútival is járjuk a vidéket, a lágyan hullámzó szőlődombok emelkedői azért kihívást jelentenek, amely nehézségért a síkságra és a közeli tóra nyíló csodálatos panoráma bőven kárpótol minket.

Ilyen környezetben természetesen külön öröm volt a kerékpár tesztelés, főleg, hogy csúcskategóriás modellek várták a depóban átmeneti gazdájukat. A kerékpármustrát a Hotel Galant egyik termében berendezett showroom-ban kezdtük, ahol a 2016-os kerékpármodelleken kívül a Bontrager kiegészítőket is megtekinthettük. A vizuális nyálcsorgatást nem sokkal később tettek követték: aktuális kedvenceinket keresve egymás után kezdtük róni a tesztköröket.

Mivel hölgyeké az elsőbbség, kezdjük is egy kifejezetten hölgyeknek szóló kerékpárral, a Top Fuel 8 Women's összteleszkópos mountainbike-kal:

TREK Top Fuel 8 Women's - a csajos csoda

Ha már volt a depoban külön csajos modell a 2016-ra teljesen megújuló XC/Maraton versenyzésre tervezett Top Fuel szériából, akkor naná, hogy első tesztkörre a Top Fuel 8 Woment vittem ki.

A Full Floaternek köszönhetően a rugóstag menetközben nem egyszerűen csak egyik irányból nyomódik össze, hanem a különböző arányban mozgó befogatási pontjainak köszönhetően „két irányból” nyomódik, mely hihetetlen finom mozgást eredményez, és érzésre hosszabb rugóútnak tűnik. Ez a rendszer természetesen nem csak a női változatban van benne.

A geometria finomhangolására is lehetőséget kapunk, a Mino Link révén. A himbakar és támvilla forgáspontjába épített excentrikus tengely eltekerése félfoknyi fejcsőszög, valamint 10 mm-es középház magasság eltérést eredményez, mellyel két különböző karakterisztikájú (lejtőzősebb és maratonosabb) bringát kapunk.

A Top Fuel megkapta a tavalyi Remedy29-ben debütált Boost148/110 rendszert, mely hangzatos név a hátsó illetve első agyak szélességét rejti magában. Míg a legelterjedtebb hátsó agy méret 142, addig a Trek ebben a rendszerben 148 mm-t alkalmaz, ennek pedig kellő merevségű 29-es kerekek az eredménye, valamint kellő helyet biztosít a plusszos kerekeknek vagy épp szélesebb felniknek, és rövidebb láncvillára ad módot, mely sokkal játékosabb bringát eredményez. Az első 110 mm-es aggyal együtt nagyon merev kerékpárt kapunk! 

Smart Wheel Size

Ennek a típusú mountainbike-nak az érdekessége, hogy az optimális teljesítményért vázmérettől függően a kisebb vázhoz 27,5"-es, a nagyobbakhoz 29"-es kerékméretet párosítanak. A Trek fejlesztői is valószínűleg sokszor találkoztak a kinek-jó-a-27,5”-és-kinek-a- 29” kérdéssel. Sőt, valószínűleg ők is ugyanarra a konklúzióra juthattak, hogy nagyjából a 170 cm-es kerékpáros magasság alatt nem „működik” igazán a 29”. A Smart Wheel Size rendszer lényege, hogy ugyan azon bringa 15,5”-os méretben még a kisebb, majd 17,5”-os méret felett már a nagyobb kerékmérettel szerelve érkezik.

Top Fuel 8 Women's összteleszkópos mountainbike Forrás: Bikemag/Bognár TamásGalériához katt a képre!

Az első- és hátsó Fox teleszkópok 100 mm-t mozognak. Ezekkel bátran mehetünk akár versenyezni is, tökéletesen működnek. A Shimano Deore XT váltók felfelé-lefelé pontosan teszik a dolgukat, valamint a 29x2.20" méretű a Bontrager XR 1 Expert Tubeless külsők is jó tapadást biztosítanak az erdei és néhol lazább szerkezetű homokos talajon is. Remek gép maraton és cross country felhasználásra, nőkre szabott geometriával.

Procaliber SL- Isospeed először mtb-ben

Izgalmas és érdekes megoldás az országúti modelleken már korábban is használt Isospeed – tulajdonképpen egy pici elasztomer a nyeregcső és a felsőcső-támvillák rész között, mely finoman csillapítja a merevfarú bringa által érezhető rezgéseket, ütéseket – mountain bike-on való használata.

Ezzel a megoldással, ha nem is válik össztelós érzésűvé a Procaliber, de érezhetően „puhább” a hátsó traktus – a Trek saját adatai alapján a másik karbon merevfarú bringához, a Superfly SL-hez képest 71%-kal kényelmesebb. A modell-sorozat legjobb felszerelésével a komplett súlya nem éri a 10 kilót!

Több modellhez hasonlóan a Procaliber is Boost148/110 rendszerű lett. Kábelezése pedig a Control Freak Managementre keresztel szinte minden hajtásmóddal (szimpla, dupla, tripla) kompatibilis belső kábelezés.

TREK Fuel EX 9 29 - a talajkisimító szupergép

Már korábban is volt szerencsénk Fuel EX kerékpárt tesztelni még 2014-ben, kíváncsian vártuk hát, hogy 2 évvel később milyen élményekkel ajándékoz meg minket ez az új modell. A Fuel EX a Trek szerint a világ legjobban kedvelt mountainbike-ja.

Ezzel nehezen tudnánk vitatkozni, Tökéletes példája a hegyesebb országokban bevett trendnek, hogy nem baj, ha lassabban érünk fel valahova, a lefelék kárpótolnak mindenért. Igazi mindenes, amivel keményebb lejtőket is könnyedén bevállalhatunk. Bontrager XR3 Expert 29x2.30" tubeless külsői egyszerűen kívánják a köveket-gyökereket. Véleményünk szerint hosszabb távú használatban ránckisimító és mosolyfakasztó hatása is lehet, az egyéb lelki felfrissülésről nem is beszélve.

Fuel EX 9 29 összteleszkópos mountainbike Forrás: Bikemag/Bognár TamásGalériáért katt a képre!
 

A Trek modell paletta egyik legkedveltebb mountain bikeja 2016-os változata megkapta a Boost-rendszert, ABP (Active Braking Pivot) fékrendszert, és a tavaly bemutatkozott RE:aktiv rugózást is (Fuel EX 8 feletti modelleken).

Ez utóbbit a NASCAR és Formula1 versenyautók futóműveinek tervezésében világhírű, 40 éves tapasztalattal rendelkező Peske Racing csapattal együtt fejlesztették ki. 

A paripa szintén Fox első- és hátsó teleszkóppal van szerelve, amely elöl 130 mm, hátul pedig 120 mm rúgóúttal bír. Ez tökéletes választás kis hazánkba, ha az ember egy mindenes kerékpárt szeretne magáénak tudni. A Trek által szabadalmaztatott ABP (Active Braking Pivot) rendszer lehetővé teszi, hogy a felfüggesztéssel aktív maradjon fékezés közben is, tehát a fékezés nem rontja a rugózás karakterisztikáját.

Összességében tehát egy igazi "kezes bárányról" beszélünk, amellyel igazán örömteli a kerékpározás és ezt tapasztalatból most már mi is tudjuk bizonyítani.

 

Chupacabra kontra Barbegazi - azaz Stache 7 és Farley 7 párbaj

Mielőtt bárki azt gondolná, hogy megzápultunk a melegben vagy valamilyen idegen nyelven kezdtünk el beszélni, megnyugtatásul közöljük, hogy Chupacabra és Barbegazi egyszerűen a Bontrager külső gumik fantázianevei. Míg előbbit a Stache 7 29+, utóbbit a Farley 7 fatbike öltötte magára. 


A 29×3,0”-os kombináció furán mutat és hatalmas, de mégsem fatbike méret. Bár a Eurobike kiállításon látottak alapján a legtöbb gyártó a plusszos méretek gyártásával kivár, a Trek elkészítette a saját 29+ kerekű modelljét – a Stache 7-et.

Az extra ballonos gumik lényege a kisebb nyomás és nagyobb talajjal érintkező felület. Ezek kellő csillapítást és sárban, hóban is megfelelő stabilitást biztosítanak. Érdekes játékszer, átmegy mindenen, szinte büntetés nélkül, de picit lomha, nehezen gyorsítható a nagy gumik miatt – nem egy versenygép, de nem is erre tervezték. Természetesen Boost148/110 rendszerű, hogy kellő merevséget kapjunk a hatalmas kerekekhez. Ráadásul a hátsó papucs kialakításának köszönhetően (állítható), használhatjuk több kerék és gumi mérettel is!

A Farley 7 még az esküvőről elszabadult násznépet is elbűvöli Forrás: Bikemag/Bognár TamásGalériáért katt a képre!
 

Nagytestvére, a Farley 7 viszont ízig-vérig fatbike, abból is egy nagyon különleges változat. Mivel a fatbike-ok méretüknél fogva nehezek, a Trek tervezői gondoltak egyet, és ennek az előítéletnek ellentmondva elkészítették a karbon váz+villa kombinációt sőt a Farley 7 fatbike alu vázzal is egyedülállóan extra könnyű súllyal rendelkezik! Hiába a monster méret, a Farley csak 11 kilogramm!
Van cserébe két hatalmas, jó tapadású, 26x4.70"-es tubeless külső gumi - igen a Barbegazi TLR - akár 5”-os gumikkal is használhatjuk. A Farley 7 egy olyan fatbike, amely végtelen mókázást tesz lehetővé gazdája számára,
játszótérré változtatva bármilyen erdőt vagy akár belvárosi környezetet.

Vaddisznóhajrában a TREK Madone

Hogy az országúti kerékpárokat se hagyjuk ki a sorból, rögtön az egyik full karbon csúcsmodellre esett a választásunk. A döntésnél szakértők segítségére hagyatkoztunk, akik kapásból a Madone 9.2-t ajánlották.

Óriási változáson ment át az országúti Trek kínálat egyik nagy öregje. A teljesen aerodinamikus OCLV karbon váz különleges Kammtail Virtual Foil szárnyprofil tervezési eljárással készült. A ránézésre is különleges váz közelebbről megnézve tartogat még pár izgalmas részletet: megkapta az IsoSpeed rezgéselnyelőt a nyeregcső és felsőcső-támvilla közé; áttervezték a nyeregcsőbilincset, ami most már a felsőcső alatt, a nyeregcsőbe építve foglal helyet, valamint az első fék aerodinamikus takarólemezt kapott. Természetesen a csúcsmodell, a Shimano Dura-Ace elektronikus Di2 szettjével érkezik. 

Míg a kerékpár megismerésével bíbelődtünk, hirtelen egy, a közeli domboldalban vágtázó vaddisznó kibontakozó körvonalaira lettünk figyelmesek, aki alig haladt lassabban, mint mi az úton. Természetesen látszólag nem állt szándékában lecsörtetni hozzánk, ám az eset mégis néhány percig tartó szívdobogással fűszerezte a reggelünket.

A Madone tökéletes fúziója az erőnek, aerodinamikának, a kerékpározás minőségének és a mérnöki tervezés pontosságának. Minden apró részletében nagyszerű teljesítményt nyújt a hatékonyság és a sebesség szolgálatában.

Akinek egy Madone 9.2-re fáj a foga, annak bizony gyűjtenie kell, mivel a költség milliós nagyságrendre is rúghat.

Powerfly+ 7 e-mountainbike - a pihentető ráadás

Miután a három nap alatt sok helyre és sokszor toltuk fel magunkat saját erőből, kis ínyencség gyanánt végül egy 29"-es e-mountainbike körrel jutalmaztuk meg magunkat. Az e-bike-ozás csupa élmény, az eco-sport-turbo többfokozatú, masszív és megbízható rásegítéses Bosch motorral szinte robogóként suhan fel az emelkedőn, legyen az akármilyen köves vagy gyökeres terep. Külön öröm volt a tiszta erőből tekerő, babérjainkra törő versenytársainkat lehagyni, egész egyszerűen nem bírtak a turbó fokozattal.

A Trek a Bosch hajtásokból a Performance és Performance CX rendszereket szereli (utóbbi az össztelósokra és 7 valamint 9-es szintű modellekre kerül). Az akár 500 Wh-nál is nagyobb akkumulátor kellő extra lendületet biztosít hosszú távokon is.

A lefeléken a RockShox Reba RL 100 mm-es rugóútja teszi kellemesebbé a kerékpár biztonságos lejutását. Aki komolyabb terepen szeretné használni ezt a modellt, annak ajánlatos a hátsó teleszkópos változatot (van ilyen is, a Powerfly+ FS) választania. A 29x2.30"-as méretű Bontrager XR3 Expert külső gumik tapadásával és a Shimano Deore XT első- és hátsó váltó működésével sem volt gondunk, illetve a Shimano Deore M615 hidraulikus fékszett is hatékonyan meg tudta zabolázni a kerékpár sebességét.

Az Trek Teszttáborban való részvételt köszönjük a Trek magyarországi forgalmazójának!

Olvass többet a témáról: Mikulov, kerékpárteszt, trek, kerékpár, újdonság

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.