Menü

2009.10.14.     Hozzászólás 0

2010-es Merida össztelósok tesztje

Mit nyújt az össztelós bringa egy amatőrnek? Próbáltam optimálisan felmérni, hogy egy olyan átlag bringásnak mint én, van-e érezhető, tapasztalható különbség a más-más kialakítású bringák között...


Hétfő-keddre esőt jósoltak, sőt havat is a magasabb vidékekre. Hó nem volt, "csak" dermesztő hideg és eső, meg némi vihar. Mi meg össztelós Meridákat teszteltünk.

Nem mondom, hogy a hideg meg az eső ellenére hősiesen teszteltünk, mert túl sokan vannak szemtanúk. Úgyhogy bevallom, első nap csak a kétkerék ablakából csodáltuk a bringákat, miközben jégeralsó/jégerbelső melegített. Néhány bohó fiatal bevállalta a sárdagonyázást, nekünk viszont egy sor alibink volt gondosan legyártva, miért is nem jó ötlet nyeregbe szállni. Nem szárad meg másnapra a ruhánk, meg a drága bringákat is féltjük, plusz van mobilnetünk és dolgoznunk is kéne, meg a válság, meg a világbéke és mert sokan mások se mentek, sőt, wellneszeltek, akkor mi meg miért ázzunk, stb, stb... szóval nyámnyilák voltunk.

 

80177-meridatest01.jpg

 

Első napon tehát az elméletig jutottunk, megtudtuk, hogy egy vázat Lego-szerűen raknak össze a gyárban, meg hogy az elmúlt három évben a mindennapi használatra való bringák egyre népszerűbbek lettek. A szülők is szívesen vesznek a gyerkőcnek első bringaként minőségit. És ami a hétvége szempontjából a legérdekesebb, a fully kategória népszerűsége is sokszorosára nőtt a három évvel ezelőttihez képest.

 

80177-meridatest02.jpg

 

Második napra ugyan nem lett szikrázó napsütés és meleg idő, de legalább az eső nem esett, így végre kipróbálhattuk a 2010-es bringákat. Talán a hideg, vagy az idei csúnya esésem emléke miatt, a tavaly gond nélkül bevált lépcsőzést ezúttal kihagytam és csak barátságosabb terepen próbálgattam a rugózást. Azt viszont naná hogy élveztem.

 

80177-meridatest03.jpg

 

Mi változott a 2009-es szériához képest?

Ha laikusként tekintünk a bringapalettára, akkor egyből feltűnik a dizájnváltozás. Az összes bringa fiatalosabb, divatosabb megjelenést kapott a tavalyi diszkrét, elegáns megjelenéséhez képest. Vastag, határozott mintázatok, fehér felnik, nagy, ordító Merida feliratok. Személy szerint a 2009-es dizájnt jobban szeretem, de ez csupán ízlés kérdése.


A zászlóshajó Ninety-six maraton paripánál a DT XR karbon rugóstagot lecserélték az új DT Swiss M210 tagra, ami kimondottan a Ninety-Sixre lett kifejlesztve. Ezáltal teljesen megszűnik a pogózás és kihasználható a teljes rugóút. Ezen kívül a középrészt cserélték a BB30 szabványúra, amitől nő a pedálozás hatásfoka.

A 2009-es Mission helyett 2010-ben a One-Twenty képviseli a 120mm-es rugóutas kategóriát. Míg a Mission a Ninety-six kistestvérének tűnt, a One-Twenty inkább a nagyobb rugóutas társaihoz hasonlít. Széles kormány, lefelé zúzásra alkalmas testhelyzet.

Az igazi móka a Trans-Missionnél kezdődik, a maga 140mm-es rugóútjával (ez éppen 10mm-rel nagyobb, mint a 2009-es modellé). A rugóút növeléssel már határozottabban különválasztható a One-Twenty 120mm és a One Five O 160mm rugóútjától. Nyergébe pattanva erős vágy ébred bennünk egy eszelős lejtőzéshez.

 

80177-meridatest04.jpg

 

Mit nyújt az össztelós bringa egy amatőrnek?

A biciklizés egyfajta feszültséget kelt bennem. Más kérdés, hogy ez a feszültség a kellemesebbik fajtából való és adrenalint termel, melynek következtében a testem ugrándozik örömében, de akkor is feszültség. A kerékpár teszten is jelentkezett ez a bizonyos feszültség,  melynek segítségével próbáltam felmérni, hogy egy olyan átlag bringásnak mint én, van-e érezhető, tapasztalható különbség a más-más kialakítású bringák között.

 

Az új Meridák természetesen hozzák, amit alapból elvárunk tőlük. Jól felszereltek, minőségi kialakításúak, dögösek, kemények, melyektől valószínűleg minden igazi kerékpárrajongónak megtelnek a barlangos testei vérrel. Némi tünet nálam is jelentkezett, de igazi áttörés nem volt, mivel akármilyen jók is ezek a gépek, képességeik valódi határait képtelen voltam próbára tenni saját tapasztalatlanságom miatt. 

Szembetűnő különbséget számomra a bringák között: a rugóutak, és kormány szélességének változatossága adta. A hosszabb rugóút nagyobb "vízágyas" mozgást mutatott egy könnyű mezei terepen, mint a rövidebbel megáldott teleszkópé, de ez talán evidens is: keményebb terepviszonyok közé születtek, ahol valószínűleg kiválóan megállják a helyüket. A szélesebb kormánnyal szerelt példányok jobban elnyerték tetszésemet, mivel érzésre nagyobb biztonságot adtak egy-egy izgalmasabbra sikerült helyzetben. A váltókról, hajtóművekről, és a többi alkatrészről csak jót lehet elmondani: a tervezők minőségi darabokat szereltek a bringákra. Így mindenkinek csak képessége, és  vakmerősége szab határt, hogy lezúzzon a legdurvább hegyoldalalról, mivel a technika már adott hozzá. (Tankó József)

 

És végül egy idézet egy ismeretlentől, aki életében először próbálta ki a hegyibringázást és az össztelósokat: "Eddig azt hittem hogy a bringázás unalmas, nem tudtam, hogy ennyire lehet élvezni" Mert ugye bringázni bármivel lehet, de az élmény nem mindegyikkel ugyanaz...

 

80177-meridatest05.jpg

Olvass többet a témáról: kerékpár, teszt

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.