Menü

2009.12.01.     Hozzászólás 1

Téli edzéstippek kajak-kenusoknak-Alapozás

A téli alapozó edzések nagyban meghatározzák a nyári teljesítményt. Ugye, ez számodra is evidens? Így a téli edzések alkalmával a futás, az úszás, a tenmedencés edzések mellett a konditermi, és fitnesztermi edzéseket se hagyd ki a palettáról.

Melyik edzés, miért hasznos?

A futás:

A futással remekül karban tartható, illetve fejleszthető az állóképesség, gyakorolni lehet a gyors és lassú iramváltoztatásokat és javítja a légzéstechnikát. A hosszabb, monoton futás ritkán fordul elő, ehelyett a vizen is ismert, úgynevezett "résztávos" edzés a jellemző. Bizonyos távot (600m, 1200m, 2000m, stb.) kell többször egymás után, apró szünetekkel megtenni. A cél lehet egyenletes időeredmény, vagy az intenzitás változtatgatása is.
    

Az úszás:

Az úszás végeredményben hasonló célt szolgál, mint a futás, fokozottabban edzve a tüdőkapacitást. Itt mindig bizonyos távolságokat kell leúszni meghatározott úszásnemben, többször egymás után. Gyakori a gyorsúszás levegővételi ritmusának változtatgatása, illetve ritka esetekben bizonyos táv egyetlen levegővel való megtétele akár gyorsúszásban, akár a víz alatt úszva.

    
A fitnesz terem, és a kondi:

A kondi-, vagy fitnesz edzések az erőnlét fejlesztését szolgálják. Az erőnlétét, és jelen esetben nem a "strandizmokét"! A cél szintén az állóképesség fejlesztése, az erő hatékony kihasználása és beosztása az edzés elejétől a végéig. Elterjedt módszer az úgynevezett "körkondi", amikor a létszámtól függően, meghatározott edzőszereken egymás után, meghatározott ideig edzenek és minden rövid szünetben váltanak a szerek között, vagy a fitnesz termi kardió foglalkozások, spinning, kangoo, step edzéseken való részvétel.
    
A tanmedence:

A tanmedence a sportolók körében kevésbé kedvelt edzési forma, annak ellenére, hogy ez közelíti meg legjobban a kajakozás/kenuzás érzését. Leírni elég nehéz, ezért a mellékelt ábrán mutatjuk be az elvét. Senki ne úgy képzelje el, hogy egy óriási medencében evezünk körbe-körbe a hajóinkon! A lényeg, hogy vízzel telt "csatornák" között kialakított belülőkben ülnek, vagy térdelnek a sportolók és a vizet körbe-körbe hajtják az evezéssel, így imitálva a valódi evezést. Az evezés szépségét a táj folyamatos változása és a szabad levegő adja, így érthető, hogy a monoton, egy helyben evezés a fedett teremben inkább elveszi a kedvet, mintsem meghozná. Viszont kétség kívül hasznos! Mivel távot nem lehet íly módon mérni, így az idő határozza meg az evezések tartamát és intenzitását.

A fenti edzésfajták általánosságban lefedik a téli edzésterveket, de természetesen edzőnként más és más módszer is előfordul.
Nem is beszélve az élsport képviselőiről, akik vándormadár módjára, időnként melegebb égtájak felé repülnek edzőtáborokba és így - is - készülnek a nyári versenyekre.

 

Olvass többet a témáról: edzés, kenu, vízi sport, tél, futás, úszás

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • mateasztalos 2012.04.08.   19:21

    mateasztalos

    Nekem tetszett ! Hasznos volt! Köszönöm!Laughing

    válasz erre...