Hias klettersteig Ramsau Túra

A Hias klettersteig Ramsau Túra Az útvonal szintemelkedése 130 m, szintideje 1 Óra 30 Perc, nehézsége Nehéz. Az útvonal Ausztria területén található.

A Ramsau-ban található Silberkarklamm nevű szurdokvölgyből két ferráta is indul, a Hias és a Siega. Ahogy a parkolóból a szurdokvölgy elejéhez sétálunk, egy információs táblán meg is nézhetjük a két ferráta leírását. Akik gyakorlottabbak, egymás után a kettőt is megmászhatják, ami összesen 4,4 km-es távot, 734 m szintemelkedést és 3 óra 55 percet jelent.

A Silberkarklamm. Forrás: www.mozgasvilag.hu
A Silberkarklamm.

Mi ezúttal csak a Hias ferrátát jöttünk megmászni, szóval a leírásban is erre koncentrálunk. A beszállóhoz egy kb. 10 perces sétával jutunk el, ami jó kis bemelegítés, ugyanis a szurdokvölgyben nagyrészt fából kiépített úton és hidakon haladunk felfelé, amely gyalogtúrának már önmagában is igen látványos és kalandos.

A via ferráta beszálló a turistaösvény egy táblával jelölt pontjától, egy nagyobb szikla mögül indul, ahol első lépésként rögtön egy drótkötél hídon kell áthaladni a túloldalon lévő sziklafalhoz. A ferrátába egyből fejest ugrunk hiszen a kezdés C, C/D-s nehézségű, amit még friss erőből kinyomunk, így szinte meg sem érezzük azt a kis "D" felütést.. majd ezt követi egy könnyebb B/C, C-s szakasz, ahol erőt gyűjthetünk a kicsit távolabbi D-s szakaszhoz.

ITT! <<

De előtte még ismét átkelünk egy újabb drótkötél hídon és már szinte ismét mezei kirándulónak érezhetjük magunkat a híd utáni rövid erdős részen, ami természetesen csak A-s nehézségű. Itt bőven van lehetőség egymást fotózni, illetve lepillantani az alant hömpölygő vízre, ami csak erősíti úgy egyébként a ferráta vadságát.

Nos, ezután jobb eltenni minden zavaró eszközt a kezünk ügyéből, hiszen az A után rögtön a D nehézségi szintre ugrunk. Ezen a ponton nem árt a már korábban megszerzett mászó tapasztalat (már akinek van), kevésbé avatott szemek, kezek és lábak egy darabig keresgélnek a megfelelő fogás és támaszték után, mert ugyebár ott vannak azok, csak nem mindig első látásra..

Ez itt már a C, C/D-s szakasz rögtön az elején. Forrás: www.mozgasvilag.hu
Ez itt már a C, C/D-s szakasz rögtön az elején.

Miután leküzdöttük ezt a szakaszt, rövidet pihenhetünk egy újabb A-s szakaszon, amely után ismét nehezebb C/D, majd A, ezután ismét D-s és A-s szakasz következik. Mielőtt még azt gondolnánk, hogy talán már lassan könnyebb lesz, a fal egy újabb C, B/C-s szakasszal erősít. Ez az utolsó rész rémisztőbbnek látszik, mint amilyen nehéz valójában, mivel egy függőleges falat látunk magunk előtt, amelyből kiáll néhány vaspöcök. Viszont ahogy elkezdünk mászni, egyértelművé válik, hogy ez amolyan létra jellegű dolog, csak kicsit másképp, de remek, mert van mindenhol fogás és a lábunkat is szépen rakosgathatjuk egymás után a pöckökre.

E felfedezés után már ismét tudunk mosolyogni és nemsokkal később ki is bukkanunk a fal tetején, ahol már sokkal barátságosabb kép fogad, hiszen innen egy balra kanyarodó nagy kört leírva mintegy 25 perces levezető, kezdetben erdei sétával térünk vissza a szurdokvölgybe és benne haladva jutunk el a kiinduló ponthoz.

A Hias ferráta egy igazi csemege a ferrátát kedvelőknek, hiszen nem túl hosszú, mégis igen technikás, sportos kis ferráta. Gyerekeket ezúttal ne hozzunk ide, nekik nem ajánlott, másszuk meg velük inkább a "Kala" gyakorló ferrátát!