Menü

2006.11.17.     Hozzászólás 0

www.szikla.hu

Sziklamászók ujjsérülései II.

Néhány további gyakori sérülés és kezelési javaslat
Tipikus sérülési helyzet, amikor egy kis peremes fogást próbálunk tartani és lecsúszik a lábunk a lépésrõl. Megfontolandó, nem járunk-e jobban egy eséssel, mint ha görcsösen próbáljuk néhány ujjunkkal megtartani magunkat (feltéve persze, ha kötéllel mászunk).



A hosszú ujjakon 4 gyûrû helyezkedik el, a második sérülése a leggyakoribb (az alappercnél veszi körül és sínezi a hajlító inakat). Mikroszkopikus nagyságrendû sérülések, részleges, vagy teljes szakadás fordulhat elõ. Akárcsak az inaknál itt is nehéz elkülöníteni a különbözõ sérülési fokozatokat, míg a részleges szakadás pár nap - hét alatt rendbe jön, egy súlyos, esetleg teljes szakadás gyógyulásához akár hónapok is szükségesek. Több gyûrû is sérülhet egy ujjon egyszerre, ekkor jöhet létre az ún. íjhúr tünet - az ín elemelkedik a csontról. A sérülés tünete a gyûrû elhelyezkedésének megfelelõen jelentkezõ fájdalom, duzzanat. Ilyenkor a terület nyomásra is érzékeny.

Mivel a gyûrûket kötõszövet alkotja, ezért a kötõszövetek kezelését alkalmazzuk: az elsõ 3-5 napban a gyulladás csökkentése a legfontosabb feladat:
- jegelés
-a fájdalmat okozó mozgásokat kerüljük
-tápanyagokban, vitaminokban gazdag étrend
- szükség esetén nem szteroid gyulladáscsökkentõ gyógyszerek, krémek

Amikor pedig a duzzanat és zúzódás elmúlik:
-csak olyan mozgást folytassunk, ami nem okoz fájdalmat
-az általános aerob gyakorlatok (futás, úszás) segítik a gyógyulást
-megfelelõ étrend (gyógyulás alatt a fogyókúra nem ajánlott)
-kerüljük a gyulladáscsökkentõk használatát, itt már hátráltatják a gyógyulási folymatokat
-óvatos nyújtás

Mászás: A tünetek súlyosságától függõen 1-3 hét múlva kezdhetünk mászni, természetesen az inak sérüléseinél már említett fokozatosságot betartva. Ennél a sérülésnél hasznos a ragasztószalag alkalmazása az ujjpercek körül. Ezt szorosan helyezzük fel, hogy tartson, de ne annyira, hogy az ujjvégek duzzanatát és elkékülését váltsuk ki. Kerüljük a zárt peremes fogást, ahol a végizület nyújtott helyzetben van. Inkább a nyitott fogások ajánlottak. Amennyiben fájdalom jelentkezik, akkor az ujjat egyáltalán ne használjuk mászás során. A nehézséget, az áthajlás mértékét fokozatosan emeljük. A legenyhébb esetben is 1 hónap teljen el, míg a sérülést megelõzõ nehézségi szintet újra elérjük.

Az izületi oldalszalagok sérülése

A szalagok kis téglalap alakú kötõszövetek, az izületet hidalják át, az ujjperccsontokon tapadnak. Akkor sérülnek, ha az izületet oldalirányba terheljük. Ez elõfordul egy-kétujjas szûk lyukakban, de gyakori az is, hogy egy fentrõl-lefelé terhelt peremen az erõ irányát oldalsóra változtatjuk, amikor a fogás fölé kerülünk. Itt is, mint az elõzõleg említett gyûrûknél rándulás - részleges és teljes szakadás fordulhat elõ.

Teendõk: mivel ez is kötõszövet, a gyûrûknél leírt kezelést tökéletes erre is. A nehézség a rehabilitációban van, mivel nagyon nehéz elkerülni az oldalirányú terheléseket, hiszen már a hétköznapi tevékenység közben is gyakran elõfordulnak. Ezért ajánlom a sínezést. Na nem kell megijedni, nem gipszrõl, hanem a szomszédos ujjról van szó. Pl: ha a gyûrûsujj belsõ oldala sérült a középsõ ujjhoz rögzíthetjük (sínezhetjük) ragasztószalagokkal. Ez hétköznapi használtra is kitûnõ, majd a mászást is így kezdhetjük el. Kb. 2-4 hétig javasolt ez a rögzítés, de ha ezután is fájdalom jelentkezik, akkor tovább is ajánlott.

Hogy mikor kezdjünk újra mászni? Ahogy az ezt megelõzõ sérüléseknél, itt is nehéz pontos választ adni. A lényeg, hogy csak fájdalommentes mozgásokat végezzünk és sínezzük az ujjat.

Természetesen számos egyéb, kevésbé gyakori ujjsérülés is elõfordul, valamint a fent említett sérülések együtt is kialakulhatnak. Amennyiben bármilyen kétséged van, vagy az ujjad nem gyógyul úgy, ahogy elvárod, keress fel egy ehhez a témához értõ orvost. Ha bármit félrekezelsz a gyógyulás nem lesz teljes és nagyon elhúzódhat. Figyelj a legkisebb jelre is, ami sérülésre utal, a túlterhelést, vagy technikai hibát megszüntetve elkerülhetsz egy komolyabb sérülést és egy hosszabb mászásmentes idõszakot.


Írta: Kati

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.