Baumann Viola
2015/12/10
Falmászás, mint alapozó/kiegészítő mozgás, bármit is sportolsz...

Bár nincs is jobb, mint sok, adrenalinbombát jelentő verseny, végre kezdődik az alapozás. Nem mintha hidegben nem lehetne szuperül futni vagy épp tekerni, de az alapozó időszak a hosszú távok, és hát az alapok elhelyezésének az ideje, amit illik betartani és hatékonyan kihasználni.

Kevesebb sprint, alacsonyabb heti edzésszám, és minden más, egyébként a célmozgást segítő izom megerősítése. Erre való a késő ősz és a tél.

Törzsizomzat és unaloműzés

Persze ahelyett, hogy edzésidőben nyugodtan hátradőlnénk a fotelben egy jó könyvvel (azért néha szabad), fogjuk szépen a cuccunkat, és látogassunk meg egy más típusú foglalkozást. Futáshoz, bringához vagy úszáshoz például igen fontos a törzsizomzat megerősítése. Míg minden egyes atlétikaedzés bizonyos százalékát a has-, hát- és karizomerősítés adja, amatőr futóként, még ha mindenféle kiváló edzésterv szerint edzünk is, ritkán erősítünk futás előtt, közben és után, igaz, nyújtani is alig nyújtunk. Pedig a sérülések és fájások gyakran a gyenge törzsizomzat, tartóizomzat következményei, így ha más sport nem is érdekel, futóként, de bringásként is elemi érdekünk a stabilizátorok megedzése.

Emellett kiegészítő sportágakat azért is érdemes beiktatni a téli időszakba, mert akármennyire is imádjuk a sportunkat, néha jó némi változatosságot csempészni a programba. Még ha kellően motiváltak vagyunk is, a kiégés, hogy azt ne mondjuk, ráunás azért mindig ott lebeg fenyegető veszélyként. De mielőtt örökre felhagynánk sportpályafutásunkkal, megnyugtató hírem van:

már heti két kiegészítő edzés friss lendületet hoz az életünkbe, és megvéd a kiégéstől.

Bármit sportolsz, gyere mászni! Forrás: Baumabb Viola - Mozgásvilág.hu
Kép forrása: Baumabb Viola - Mozgásvilág.hu

A mászás még mindig ott van

Bár lemehetünk edzőterembe is, az sosem lesz olyan izgalmas, mint a jóga vagy a mászás. Hallani ugyan elvetemült sportolókról, akik minden helyett a medicinlabdát választják, de egyrészt medicinezni lehet edzés előtt vagy után is, másrészt... Nem, sajnálom, nincs ellenérvem. Medicinlabdát dobálni jó.
Ahogy jógázni is mindenkinek kellene, de mintha ez csak a lányok fülén jutna be, fiút csak elvétve látni a jógaterem környékén.

De ha nem, hát nem, még mindig ott a mászás, ami futót és bringást is számtalan előnnyel kecsegtet. Felmerült már a törzsizomzat megerősítése, amire a mászás egyszerűen tökéletes, persze megfelelő nyújtással kombinálva.

Kizárólag ezzel a saját testsúlyos edzésformával olyan has- és hátizmokat lehet építeni, ami a téli, kétréteg futócuccon is átüt.

Azonkívül, hogy a fiúk sokkal sikeresebbek lesznek póló nélkül nyáron, mint addig (a lányok szintúgy), rengeteg terhet leveszünk a gerincről, hiszen a csigolyák munkáját jelentősen megtámogatjuk a tartóizomzattal. Mivel a sajnos legtöbbünkre jellemző ülő életmód nem kíméli a gerincet, nem árt, ha kicsit ellensúlyozzuk a napi sokórás romboló hatást.

Mássz magasra, szállj magadba

Emellett a mászás kiváló meditációs technika, hiszen megtanít végre jelen lenni. A falon a fogást, a lépést, az egyensúlyi helyzetet és az optimális légzést keresve képtelenség gondolkodni. Míg a biciklizés és a futás úgy pihenteti az agyat, hogy segít letisztázni a gondolatokat, addig a mászás teljesen kiüríti az agyunkat, így kizárunk minden problémát, emléket, beszélgetést vagy teendőt, ami nem a következő két mozdulathoz kapcsolódik. A gondolatok eltűnnek, az agyunk kiürül, és kizárólag a koordinációra koncentrálunk, miközben folyamatosan termelődik az adrenalin, majd az endorfin.

A függés függőséget okoz

Ez a veszélye egyébként megvan a mászásnak, hogy függővé tesz, és versenyidőszakban is vissza-visszacsábulunk a falra (sziklára), de a sok függőségünk között ez az egy már nem oszt, nem szoroz. Az adrenalinhoz való hozzászokásnak a másik lehetséges következménye, hogy bringával sokkal durvább dolgokat is bevállalunk, mint addig, ami az erdőben még elmegy, de azért a közlekedésben nem árt vigyázni. Hogy futás közben hogy lehet fokozni a veszélyhelyzetet, az még nem teljesen világos, bár bizonyos település- és városrészek alkalmasak lehetnek erre a feladatra.

Párosan mászni jó

Mászni persze azért is szuper, mert ha köteles helyre megyünk, pl. az , akkor mindenképp kell valaki, akivel mászópárt alkotunk. Aki biztosít minket, és akit biztosítunk, abban muszáj megbízni, máshogy képtelenség mászni. Ez nagyon jó személyiségfejlesztő gyakorlat, és erős kapcsokat tud kialakítani a pár két fele között. Ha esetleg először mennénk, vagy nincs partnerünk, akit magunkkal ráncigálhatnánk, akkor érdemes lekukkantani edzésre, ott ugyanis kapunk párt. És kapunk kötelet, amivel elölmászhatunk, meg instrukciókat, hogy fejlődjön a technikánk, az erőállóképességünk, a max erőnk és a pszichés terhelhetőségünk.

A Spiderben minden hétköznap van edzés, de más tartja hétfő-szerda-pénteken, és más kedden-csütörtökön. Ha úgy döntünk, hogy kipróbáljuk, csak meg kell jelenni 5-7 körül a teremben, cipőt és felszerelést lehet kölcsönözni, persze ruhát azért vigyünk. Fiúknak érdemes olyan nadrágot bepakolni, amit a beülő nem fog teljesen fel- és begyűrni, a pólóval pedig úgy számoljanak, hogy izzadni fognak. Lányoknak legegyszerűbb egy nem teljesen rövid (akár hosszú) cicanaci, de nem tiltja semmi a bővebb ruházatot sem, csak a felgyűrődés miatt az nem olyan komfortos.

Bármit sportolsz, gyere mászni! Forrás: Baumabb Viola - Mozgásvilág.hu
Kép forrása: Baumabb Viola - Mozgásvilág.hu

Felhozatal

Ha lemegyünk akár párral, akár edzésre, jó társaságot biztosan fogunk találni. A korosztály teljesen vegyes, de a késő délutáni - esti órákban a 20-50 közöttiek vannak a legtöbben, fiúk-lányok kiegyensúlyozott arányban. De 20 alatt és 50 fölött sem leszünk egyedül, a mászás meglehetősen korfüggetlen, ahogy a bringa és a futás is.

Kellemes mellékhatások

Arra azért készüljünk fel, hogyha addig nem űztünk hasonló sportot, akkor másnap-harmadnap lesz némi izomlázunk. Az alkar teljes bedurranása normális, az edzés végi nyújtás pedig semmiképp se maradjon el.
Használjuk ki, hogy az alapozás bizonyos szempontból lazítás: érdemes változatosan edzeni, így kevésbé monoton a programunk, és tavaszra nemcsak erősebbek leszünk, nemcsak harmonikusabb izomzattal vághatunk bele a felkészülési időszakba és a versenyszezonba, hanem motiváltabbakká is válunk. Úgyhogy semmiképp se a legnagyobb vetélytársunkat vigyük magunkkal mászni!

Próbálj ki egy tanfolyamot!