Menü

2011.11.15.     Hozzászólás 2

(x)

Rehband - sérülésmegelőzés és rehabilitáció

Mi már álltunk a Szaturnuszon! Legalábbis a felén…, de legalábbis úgy néz ki, mintha álltunk volna…


A Rehband klasszikus megoldást kínál a sportolóknak legyen szó rehabilitációról vagy sérülésmegelőzésről. Az egyensúlyozó tábla (Balance Board), mely úgy néz ki, mintha a Szaturnuszt vágták volna félbe, egy kiváló eszköze a propricepció hatékony fejlesztésének. „Mi örömmel használtuk, legfőképpen ügyes betegekkel, főként sportolókkal.” – meséli Lukács Zsuzsanna gyógytornász, az Emineo Egészségügyi zpont munkatársa.

Itt jön a kérdés: tulajdonképpen miről is van szó, miről is akarunk írni?

Hát a sérülések megelőzésről, a hatékony rehabilitációról, és arról hogyan érhetjük mindezt el egy egyszerű szerkezet segítségével.

 

81993-Gyakorlatok3.jpg

 

A propriocepció
A propriocepció fogalmának meghatározásáért Sir C.S. Skerrington Nobel-díjat kapott. Ő úgy fogalmazott, hogy a priocepció a mozgás, míg a propriocepció az én mozgásom, vagyis egy képesség, ami lehetővé teszi a biztonságos és célszerű mozgáskivitelezést, illetve képessé teszi az egyént az egyensúlyhelyzet megtartására.

  

81993-Folyamatabra.jpg

 

A propriocepciós edzés fontossága
A mindennapok során életünk minden részén, de különösen sportolás során, legyen szó labdajátékról vagy úszásról, minden az egyensúlyról szól. Hogyan tartjuk meg a megfelelő testhelyzetet, hogyan érzékeli mozgásunkat az agyunk, hogyan érzékeljük a külső környezetet, hogyan oldunk meg mozgással bizonyos helyzeteket. A legegyszerűbb problémáktól (sétálásból megállás), a legbonyolultabbakig (szaltó ugrása). Azért, hogy ezeket minél pontosabban hajtsuk végre a propriocepció felel, melyet a propriocepciós edzés során lehet fejleszteni. A bokaficam például egy tipikus egyensúlyi helyzet instabilitásán alapuló sérülés. Azoknál a sportoknál, ahol a láb a földdel érintkezik (futás, nordic walking, túra, stb.), az egyensúlyi helyzet felbomlása igen meghatározó jelenség a sérülések százalékaiban.

 

81993-Egyensuly.jpg

 

Az ízületi stabilitásnak alapvetően két felelőse van, az aktív stabilizátorok és a passzívak. Ez utóbbiak jelentik azokat a külső dolgokat, melyeket a védelmünk érdekében hordunk. Az aktívak ugyanakkor azok, melyeket a központi idegrendszerünk vezérel, és nem tartoznak a tudatos cselekvések közé. Ennek a minősége és hatékonysága nagyban függ a proprioceptív fejlettségünktől! Az ilyen típusú edzések ugyanakkor meglepően egyszerűek és ehhez mérten nehezek. Próbáljunk csak fél lábon állni csukott szemmel egy percig mezítláb egy polifoamon úgy, hogy a másik térdünket felhúzzuk, míg karunkat a fejünk fölé emeljük.

 

81993-Gyakorlatok1.jpg

 

Gyakorlatok -  megelőzés és rehabilitáció
Ha nem használunk instabil eszközt, a rehabilitáció nem lesz sikeres, mert nem alakul ki az a képesség, hogy bármilyen, az egyensúlyából kibillentett helyzetben a páciens meg tudja magát tartani a sérült végtaggal. Nagy lesz az újrasérülés kockázata.” – állítja Ober Andrea gyógytornász, Emineo Egészségügyi zpontból.
Kis túlzással minden olyan gyakorlatot, melyben az egyensúlyi helyzet megtartása a cél, nevezhetünk propricepciós gyakorlatnak. Legyen szó az egészen egyszerű egy lábon állástól, az eszközökkel végzett igen nehéz (nem fizikálisan) gyakorlatokig. Nagyon fontos azonban tudni, hogy milyen céllal végezzük a gyakorlatokat. Más gyakorlatok ajánlottak megelőzéshez, mint rehabilitációhoz, más futóknak és más triatlonosoknak.

 

81993-Gyakorlatok2.jpg

 

Balance Board

Kipróbáltuk a Rehband egyensúlyozó „Szaturnuszát” és meglepően nehéz, sőt olykor fárasztó volt rajta feladatokat elvégezni. Eleinta furcsa érzés egy ilyen instabil eszközön állni, de ha megszokjuk és megtanuljuk használni, akkor előkerülnek olyan izmaink, amikről nem is gondolnánk, hogy léteznek! Az eszköz rendszeres, heti 2-3, használatával egyensúlyunkat, stabilizáló izmainkat stimulálhatjuk annak érdekében, hogy futás, vagy labdajáték során a propriocepciós fejlettségünk maximálisan támogassa a mozgásunkat, lecsökkentve ezzel a sérülés kockázatát. Ha a tökéletes rehabilitációhoz akarjuk használni, akkor kizárólag az utolsó fázisban, és gyógytornásszal konzultálva tegyük!

Szóval, aki nem akar sérülni, vagy ha netán már megtörtént a baj, akkor a rehabilitációhoz: irány a Szaturnusz!

 

81993-_21778-_D3Z1238_bala.jpg

Olvass többet a témáról: futás, triatlon

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • Sityu 2011.11.25.   16:54

    Sityu

    hol, és mennyiért árulják? engem érdekelne... ha tudja valaki írjon légyszi egy email a csapj.bele.most@gmail.com -ra... köszi

    válasz erre...

  • hd 2011.11.17.   11:46

    hd

    mennyibe kerül?

    válasz erre...