Menü

2006.05.03.     Hozzászólás 0

Mikor van optimális állapotban a futó?

A kérdést ma még kevesen vizsgálják tudományosan, noha minden amatőr- vagy profi sportolót biztosan érdekel, hogy mikor tudja a legideálisabb állapotban lefutni azt a távot, amire vállalkozik. Ez leginkább attól függ, hogy tisztában van-e képességeivel a futó? Lehet erre igen a válasz, akkor nincs szükség további mérésekre. Aki azonban nem tudja, mi legyen az optimális tempója a megcélzott távon, hogyan futhatná végig a levegő kapkodása nélkül, számára megfelelő pulzusszámmal, annak érdemes rendszeresen megméretni állapotát. Annak is ajánlható, aki csak most kezdi el, és tudni szeretné mit, és hogyan csináljon?



Megfelelő műszerekkel laboratóriumban teszteljük: van-e elég fizikai erő, kellő mennyiségű levegő, jó keringés, megfelelő pulzusszám a kiválasztott táv teljesítéséhez? A tesztelésre azért a laboratórium a megfelelő hely, mert a szív-keringés-légzési rendszer futás közbeni együttes vizsgálata alapvetően így lehetséges.
A futás a legtermészetesebb mozgásforma. Sokan úgy gondolják, el sem lehet rontani. Valóban nem, ha tisztában vannak vele, hogy mindenki egyedi képességek birtokosa, mindenki más alkatú, különböző mennyiségű levegőt fogad be a tüdeje, az másként hasznosul mozgás közben, és más-más pulzusszámot ér el mindenki, azonos tempójú futások közben is. Állítjuk: bárki lefuthatja a maratoni távot, ha jól osztja be erejét, energiáját, megfelelő a légzés mélysége és mennyisége, és jól választja meg a pulzusszámot. A vizsgálatok választ adnak arra, hogy mit bír el a szíve, mekkora az ideális sebességhez tartozó pulzusszáma, milyen állapotban vannak az izmai, a légzése, és a vérkeringése. Alapvető igazság: ha ismerjük szervezetünk optimális paramétereit, akkor az élet végéig öröm maradhat a sport.
Mit lehet ma megmérni és hogyan? A személyre szóló futástempó egy futószőnyegen, folyamatos sebességemelkedés mellett mért teszttel megállapítható. A kiválasztott távhoz tartozó pulzusszám is nagy pontossággal meghatározható. Ennek pedig az az eredménye, hogy így kényelmes sebességgel, jó tempójú haladással biztonságosan teljesíthető a lefutandó távolság. Elérhető, hogy a táv végére sem meríti ki magát a végletekig a vállalkozó szellemű amatőr sportoló. Ehhez szükséges ismerni, hogy mennyi levegője van, kellő légzésszáma van-e a futónak, és hogy hogyan hasznosítja az oxigént a szervezete. Ez a garancia arra, hogy a megfelelő pulzusszámmal végzett munka nem terheli, hanem jó állapotban tartja a mozgás révén a szervezetet.
A sport legyen öröm és ehhez érdemes tudni: mit bír, hogyan bírja, aki vállalkozik futásra, vagy bármely más sportra.
Írta: Számadó Julianna
Forrás: www.futanet.hu

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.